totale beginnersvraag

kriske78

Ingeburgerd
ok, hier gaan we. Mijn vraag is waarschijnlijk ongelooflijk stom, maar ik ben er zeker van dat jullie mij kunnen helpen.

Ik had vroeger een midi keyboard waarmee ik VST aanstuurde in Sonar LE.
Maar nu heb ik een synthesizer waarvan ik de sounds van de synth zelf wil gebruiken in Sonar.
Hoe kan ik dit aansluiten of instellen?
Ik kan het wel als audiobron aansluiten, maar dan kan ik geen bewerkingen via midi doen om bvb de snelheid te veranderen.
Ik kan wel een midi kabel aansluiten, maar kan ik dan nog de sounds van mijn Synth gebruiken?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
icon11.gif

Midi geeft geen audio door, je zult dus een mengpaneel moeten gebruiken om de noten die ej via sonar doorgeeft te horen uit je synth :)

Helpt dat ben nogal zat? :D

sorry, ik begrijp het niet echt.
ik heb een Tascam US-122 Midi/Audio interface. Mijn synth isdaarop aangesloten en zo kan ik mijn synth als audiospoor horen in Sonar. Maar nu kan ik het nog maar weinig bewerken. Ik bedoel; als ik een noot iets te snel of te traag speel kan ik die noot niet juist zetten, wat ik met mijn vst's wel kan.

Je zult je eerst moeten verdiepen in het verschil tussen MIDI en AUDIO. Daar is bijzonder veel over te vinden op het forum.

Je kunt datgene wat je speelt op je synth opnemen als MIDI óf AUDIO in Sonar. De keuze daartussen is afhankelijk van de manier waarop je het later wilt bewerken.

MIDI tracks en audio tracks berusten op 2 verschillende principes.

Met een MIDI track neem je MIDI data op. De hoeveelheid data is vrij klein. Een MIDI track kan een VST instrument of een externe synth/keyboard aansturen via MIDI out van je PC. Een opgenomen MIDI track is heel gemakkelijk aan te passen zoals bijv. quatisizen, knippen/plakken of afzonderlijke noten toevoegen of verwijderen. Als je, na het editen, vindt dat je track helemaal goed is zou je de audio output van je VST of externe synth/keyboard kunnen opnemen als audio track.

Met een audio track neem je audio data op met een bepaalde resolutie (bijv. mono, 24 bit, 48kHz). De hoeveelheid data voor die track kan dus vrij groot worden. Je PC moet dat wel aankunnen. Nadeel van een audiotrack is dat als je je performance eenmaal opgenomen hebt, het lastig wordt om er naderhand nog wat aan te veranderen. Bijvoorbeeld quantisizen is heel moeilijk (hangt een beetje af van de mogelijkheden van het gebruikte pakket) en noten toevoegen of verwijderen kan meestal alleen door de track opnieuw in te spelen.

Als je niet zo goed op een keyboard kan spelen is MIDI een betere keuze; nadeel is dat je muziek al vrij gauw MIDI-achtig klinkt. Als je wel een beetje op een keyboard kan spelen raad ik je aan om audio tracks te gebruiken; dit klinkt meestal wat 'echter'.

Het nadeel bij zulk 'n combinatie zit 'm in de latency...
Je geluid moet/wil via de processor, wat ervoor zorgt dat het wat later klinkt dan dat je 't inspeelt...
MIDI geeft informatie door, over duur van de noot, aanslag, toon etc, maar geen audio. (een midi-kabel)
AUDIO laat het horen ;-) (een jack-kabel ofzo)
Als je iets wil opnemen vanuit je synth en later (in hetzelfde projectje) toch nog wil aanpassen, zou ik voorstellen om zoveel mogelijk in midi te werken: miditracks opnemen en deze door je synth jagen voor de juiste klank (zolang je dit niet storend vindt qua geluidskwaliteit) en dan eventueel andere kanalen door andere synths of VST's etc.

Als je wil inspelen (met directe monitoring) door je track af te spelen en ineens bij op te nemen (zeg ik dat duidelijk?) ga je last hebben vn latency. Een truckje is om niet het uitgaande midisignaal vn je pc te gebruiken om een klank uit je synth te halen, maar vnuit je midikeyboard een signaal naar je pc (voor het op te nemen) en ook meteen een naar je synth, is je latency weg.
...

Lijkt me veel te ingewikkeld geschreven:bekdicht:, als je er iets aan hebt, des te beter, anders wens ik je nog succes, je komt er zeker wel.

Back