Hoe programmeer je DSI Evolver?

Laandodeman

Symfomaan
Hallo,
Ik heb nu een Moog Little Phatty en die bevalt wel, maar heeft geen aftertouch. Dus ik overweeg 'm in te ruilen voor een DSI Evolver MEK. Nou heb ik wel eerder eens gewerkt met een Evolver, maar begreep het werken met twee stereo oscilatoren erg vervelend. Herkent iemand dat? Of heb ik het toen niet goed begrepen.

Ter toelichting: de Evolver heeft twee analoge oscilatoren - eentje links en eentje rechts - en twee digitale, ook weer eentje links, en eentje rechts. Volgens mij moet je dan telkens per oscilator je filter en je amplifier instellen. Dubbel of drie-vierdubbel werk dus, en dat bevordert in ieder geval mijn creativiteit niet echt bij het maken van leads. Ik vermoed dat ik iets fout deed. :stupid

Of niet?

Dit is configureerbaar zover ik weet (met de output pan setting).

Filter werkt absoluut niet per stem overigens. En kwa sound zou ik de Little Phatty en MEk ook weer absoluut niet willen vergelijken.

Tsja, ik wil juist vergelijken omdat ik moet kiezen tussen de twee!
Ik wil vooral mooie leads met dat rafelige analoge randje in het hoog. De Moog kan dat heel goed. Maarja, die heeft geen aftertouch en dat vind ik belangrijk om wat vibrato toe te voegen als ik soleer en met mijn linkerhand chords speel.

Bassen vind ik niet zo belangrijk. Daar moet onze bassist maar voor zorgen :duivels:

Maar als ik het goed begrijp kun je dus voor het gemixte signaal (de tonen uit de gecombineerde oscilatoren) in een keer de envelope instellen? Hoe/waar stel je dat in? In de manual kan ik het niet vinden.

inderdaad flauw, die vco's naar links en rechts. je moet die panning steeds van LXXXR afhalen.
er zitten wel leads in de evolver en je kan ze er zelf ook wel uithalen, maar de phatty kan dat toch beter.
aftertouch voor vibrato? voyager! is het ook weer opgelost.

indien de oscs van evolver vrij te asignen waren zou dit het ontwerp enorm complexer en duurder maken

als het je echt niet lukt... Gebruik hem mono?

zoals je het stelt klinkt het heel complex en omslachtig. In de praktijk is het gelukkig heel eenvoudig. Je kunt natuurlijk ook een eigen start patch maken waarin je dit al juist hebt ingesteld, en waarmee je volgende keer begint met het maken van een lead.

Ik vind persoonlijk die 'LR scheiding' in osc en flt juist zeer welkom en flexibel...

zoals je het stelt klinkt het heel complex en omslachtig. In de praktijk is het gelukkig heel eenvoudig. Je kunt natuurlijk ook een eigen start patch maken waarin je dit al juist hebt ingesteld, en waarmee je volgende keer begint met het maken van een lead.

Ik vind persoonlijk die 'LR scheiding' in osc en flt juist zeer welkom en flexibel...

Ja ik vind die stereospreiding ook heel tof, en met de potmeter output pan kan je het zo omzetten naar mono of minder spread, of zelfs omkeren van links naar rechts...

Echt heel koel ook als je een opname hebt gemaakt, dat links en rechts kwa golfvorm totaal anders is, maar samen mooi tot één sound komt :)

Je zou ook eens naar de Mopho kunnen kijken. Die heeft een veel eenvoudigere, traditionele opbouw qua stem architectuur. En kan ook met aftertouch overweg.

Kijk anders naar een DS prophet 08............
evolver is een vreak bak
met 4x banken erin die totaal op iets anders gericht zijn ; one shot lead / pads getriggerde sequences ...beste bank
enzenz

de standaardplayble synth is meer voor jouw en de prophet 08 speelt goed ...watk hoor ook duurder
koop een multimoog = vetter
http://www.youtube.com/watch?v=L7erK9dEbd4
genoeg modulaties om te playen on stage
volgen mij speelje in een b:mega:and en hebje een synthnodig die heftig is ....en idd zijn opslag / presets best handig dan ...
beste keuze is prophet 08...sound van evolver aleen veel meer poly synth based

Hmmm misschien moet ik de phatty inderdaad maar inruilen voor een prophet 08. :o:

Enig idee hoeveel een phatty tegenwoordig ongeveer opbrengt? En kun je werkelijk mooie vette leads maken met een prophet of is dat toch minder dan een Moog?

Weet iemand of je de Moog EP-2 Expression Pedal kunt gebruiken om de vibrato toe te voegen als je geen hand vrij hebt voor je mod wheel?
Dat spaart me de aanschaf van een Evolver/Voyager/Prophet 08 uit. :duivels:

Ik neem aan dat je in de modulatiesectie van de Phatty het expressiepedaal kunt toewijzen aan LFO intensiteit en de LFO aan Osc pitch?

Weet iemand of je de Moog EP-2 Expression Pedal kunt gebruiken om de vibrato toe te voegen als je geen hand vrij hebt voor je mod wheel?
Dat spaart me de aanschaf van een Evolver/Voyager/Prophet 08 uit. :duivels:

waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan ? :duivels: (nog zo een)

Net even nagebeld. Schijnt toch niet te kunnen. Het pedaal kun je wel naar de pitch, gate en filter routen, maar niet naar de LFO. :frons:

En ik las dat er ook aftertouch problemen waren met de Voyager. Schiet lekker op zo.

Aftertouch op mijn Voyager doet het prima hoor. De oudere modellen hadden inderdaad slechte aftertouch (hele tijd niks en dan zowat 100% effect). Even checken dus als je een tweedehands gaat halen

Back