Front 242 docu (?) op CANVAS, 16 december 2008

vind het ook echt heel raar dat veel mensen deze albums juist de 2 mindere vinden :confused:

Hmm, niet echt raar te noemen, bij die 2 albums hebben ze echt wel zwaar hun kar gekeerd qua sound en deze innovatie is niet bij alle tracks op deze 2 echt geslaagd te noemen (imo). Ook werd ik een beetje triest toen ze mee de techno trein opstapten en hun nummers begonnen te herwerken/laten herwerken.

De zijprojecten heb ik minder gevolgd, daar is nog hopen catchup werk te doen.

Maar hier doodleuk komen beweren dat ze kut zijn en herrie verkochten, neen dat gaat er gewoon niet in. Een beetje over chicago en detroit komen lullen, man, in die tijd hadden ze hun beste tracks al lang gehad, en ze hebben bitter weinig met elkaar te maken, afgezien van het respect dat uitging naar Front 242 door diezelfde Chicago en Detroit artiesten. Je mag me een fanboi noemen, maar ieder die muziek enigszins objectief benadert kan het belang en pionierswerk van Front 242 gewoonweg niet ontkennen, of je het nu goed vindt of niet.

(En al wie de oude tracks die hierboven reeds vernoemd zijn slecht vindt heeft gewoon stront in zijn oren ;) )

PS. Docu opgenomen op m'n digicorder, moet deze dus nog bekijken.

Ik denk dat Up Evil en Off vooral een reactie waren op de hun platenmaatschappij Sony. Dit hadden Front aangenomen omdat ze dachten dat ze van Front 242 een nieuwe Depeche Mode konden maken... Verkeerd dus. Je hebt gelijk hoor, bij deze 2 cd's zijn vele Front 242 fans afgehaakt en het is niet echt de sound die Front ervoor had. Maar is dat niet een beetje evolutie? Afkomen met een sound die klonk als Geography zou een beetje verouderd geklonken hebben in de jaren '90 en Front heeft ook niets te maken willen hebben met de New Beat. Ik vind dat je met deze cd's (vooral met Up Evil) Front zeker kan plaatsen bij Nine Inch Nails & Ministry.

Soit, alleszins toch veel die-hard Front 242 fans op de wereld... Op de Canvas site zijn er zo'n 28 reacties, niet slecht als je ziet dat er bij de andere groepen waarover een docu is gemaakt er veel minder reacties waren.

Ik heb Front 242 altijd goed gevonden tot voor "Tyranny 4 You". De jongere generatie zal natuurlijk alleen hetgeen erna echt kennen en goedvinden, typisch voor de tijdsgeest, maar het concept, de optredens (veel gezien), de sounds op zich (de geluiden op "Official Version" zijn grotendeels op een DX-7 geprogrammeerd naar het schijnt)(!!) én ook algemeen de muziek van voor 1990 vond ik stukken beter.
Vanaf "Tyranny 4 you" vond ik ze minder en dan ging het m.i. alleen nog bergaf (wel nog enkele keren daarna live bezig gezien maar ze konden hun superbe geheel van vroeger niet meer evenaren).

De docu van gisteren vond ik wel eens leuk in die zin dat het toch wel zeldzaam is dat je die mannen echt "ziet" (beelden van vroeger en hoe ze er nu uitzien). Anderszijds was ik wel enigszins ontgoocheld dat ze niet meer lange en/of close-up beelden van materiaal en vroegere studio's hebben getoond, behalve de Emulator II en de Roland System-100m modular.

Gave docu was dat.

Front fan, sinds ik Headhunter een keer voorbij zag komen op MTV,
in de show van Van Tilt natuurlijk.
Later die oudere dingen gaan luisteren en dat minimale spul vind ik helemaal geweldig.
hahaha...ja, daarom zou ik ook een CS40 willen...

Vergat og te melden dat ik bij de vroege beelden ook een Synthi AKS zag...

Leuke quote van Front 242 in een Humo interview een paar jaar geleden: 'In tegenstelling tot Kraftwerk speelden wij met euh, Fischer Price.' :D:D:D

Ik vond Front 242 altijd ZWAAR K U T
was in die tijd op zoek naar Jack your body Chicago en detroit en ACID...
komen zij en Cicone Youth aankakken met hun electronische bagger dat als electronice vermarked werdt. ECHT de grootste waste of money in m'n Vinyl en CD colectie uit die tijd, als er nog forumleden zijn die hun CD's willen hebben, stuur maar PM.

Het was gewoon non conformistische takkeherrie waar de vraag niet echt was van wat klinkt VET, maar meer van hoe kunnen we deze track nog verder de vernieling in helpen zodat nog meer mensen zich er aan gaan storen.

Dus eigen "non conformistisch kuddegedrag" wat heel typerend was voor de non conformische schaapjes uit die tijd (krakers, VPRO e.d.)

Zoals 6-traks nu zou zeggen: KUT omdat het moet.......:D
µ

die ciccone youth mag je naar me opsturen
We hebben het toch over deze he ?
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Whitey_Album

klopt met die cover van into the groove en jack and Jill en andere onzin........

Gave docu was dat.

Front fan, sinds ik Headhunter een keer voorbij zag komen op MTV,
in de show van Van Tilt natuurlijk.
Later die oudere dingen gaan luisteren en dat minimale spul vind ik helemaal geweldig.
hahaha...ja, daarom zou ik ook een CS40 willen...

Van Tilt!

Off topic!

Arbeid adelt!

Ik sta scherp!

:okdan:

En Sonic Youth, Raphie, laat die maar met rust ;) Voor je het weet wordt alles wat mooi en heilig is hier te grabbel gegooid...

ik begin er niet over :okdan:

Maar als ik uit begin jaren 80 moet kiezen tussen F242 en de 808 van Egyptian Lover en andere space helden als Afrika Bambataa dan is die keuze SNEL gemaakt, dan kunnen de F242érs snel de kliko in :duivels:

F242 hoeft de kliko niet in om naar Egyptian lover of Bambaata te kunnen luisteren ;)

Sorry maar dit snap ik niet meer hoor... Front 242 gaan vergelijken met Ciccone Youth, Afrika Bambataa en Egyptian Lover??? 8D:stupid Komaan joh, ik begrijp dat je een andere smaak kunt hebben maar dit is echt wel appels met peren vergelijken.

Front 242 vind ik als extreme industrial liefhebber een van de betere EBM bands. Toen ik in 1988 headhunter hoorde was ik meteen verkocht. In die tijd werd je in de punkscene nog inelkaar getrapt als je naar synths luisterde. Ik heb toen front by front gekocht(wat me een hoop kritiek opleverde). Ik werd zelfs voor houser uit gescholden. Ik hoop dat ze bij die belpop docu's ook nog The klinik, absolute body control, insect, vomito negro en la muerte gaan laten zien. FRONT 242 RULES!!:halleluja

en natuurlijk Nucleus eerst met space is the place

En daarna Jam on It

mooie tip new clues ...
kende m wel vergeten denkik
vroeger tyd van soul show donderdag avond luisterde ik ook liever ri RAHBAND
wie ? ;http://nl.youtube.com/watch?v=mHGkTP3G7Z8&feature=related

edit beter check deze 85" clip whooo instant electrohaha
http://www.youtube.com/watch?v=V4R97AeM6IE#

as wetoch bezig zijn ; en nu shooz ???
wie ? ;http://www.youtube.com/watch?v=PjZYi3_VY3U&feature=related
ipv harde lelijke petshopboys achtige sounds
dat front 242 oude pioniers zijn is duidelijk
tengerine dream met ome klaush ook ! :D

@ raphie
kbegrijpje voorliefde voor moog ...sounding synths
vandaar je voyager/phatty
indit soort 80 ies muziek vindt kt vaak moeilijk te onderscheiden ,..
ofje nou een bass player hoort of een moog gespeeldt
iig dikke bass die leidt !:P

Laatst gewijzigd:
Egyptian Lover, lol, was te denken dat deze onzin door een navelstarende electro-fanboi gespouwd zou worden. Misschien kan je Celine Dion ook nog aanhalen, want da's ook lekker relevant :Z

ik begin er niet over :okdan:

Maar als ik uit begin jaren 80 moet kiezen tussen F242 en de 808 van Egyptian Lover en andere space helden als Afrika Bambataa dan is die keuze SNEL gemaakt, dan kunnen de F242érs snel de kliko in :duivels:

Geef mij Danny Christiaan en Mieke maar

Back