Veel of juist weinig

JohnDoe24

Gedeactiveerd account
Om nog maar weer eens een gezonde discussie te starten van mijn kant.

Eerst had ik redelijk veel spullen, 16 kanaals mixer (mg16), 5 a 6 synthesizers een electrische drum, effecten hier en daar en meters kabel, maar om nou te zeggen dat ik er goed mee weg kwam was een ander verhaal. Nu heb ik 2 synthesizers, een drumcomputer een 4 kanaals mixertje (blend 6) en vst effecten en de dingen die ik nu maak klinken vele malen beter, strakker en netter als dat wat ik eerst maakte met meer.

Ik begin steeds meer te geloven in het less is more concept, hoe zit dat met jullie ?

ach ja de 1 doet het alleen met zout de andere vind peper en knoflook
er beter mij smaken :) mijn kruidenrek zit behoorlijk vol dus kan heel
wat lekkere dingen maken :D

er mee goed weg kunnen is het belangrijkst zoals jezelf zegt,als je je toestellen kent en weet waar ze goed voor zijn en welke sounds je eruit kan halen,dan ist hoe meer hoe liever,maar zo iemand haalt idem resultaten uit weinig toestellen.

er mee goed weg kunnen is het belangrijkst zoals jezelf zegt,als je je toestellen kent en weet waar ze goed voor zijn en welke sounds je eruit kan halen,dan ist hoe meer hoe liever,maar zo iemand haalt idem resultaten uit weinig toestellen.

klopt daarom heeft vangelis altijd maar 2 a 3 synths ;)

klopt daarom heeft vangelis altijd maar 2 a 3 synths ;)

hehehehe ;)

ik snap op zich wel wat je bedoelt Major, het gaat inderdaad om wat je wilt. Ik wilde persé weer een cs80 voor de sound, nu heb ik hem maar wordt niet altijd gebruikt. Het is meer van als ik hem wil gebruiken voor een bepaalde sound dan kan dat. Net als dat je niet altijd een minimoog voor bassen wilt. Ik maak gebruik van zowel hard als softwaresynths. Soms maar 2 synths of 3 tot 4 maar zelden 12 of 16 8o)

als alles bruikbaar is en beetje toegankelijk kan t niet genoeg zijn

Ik heb graag wat meer. Niet dat ik altijd alles tegelijk gebruik, maar 'k heb graag de mogelijkheid (binnen handbereik) om iets anders (erbij) te gebruiken.
Als ik weinig heb, ben ik gauw (tijdelijk) uitgekeken op het bakkie en "kan ik ff niks". Als ik dan wat meer verschillende bakkies heb, kan ik switchen naar iets anders, totdat ik die weer beu ben en die vorige weer interessant.

meer is beter inderdaad, precies om wat zoid zegt, je hoeft niet alles tegelijk te gebruiken natuurlijk, maar 't is net als met kruiden, je moet ze gewoon allemaal hebben 't liefst.

Ik heb het liefst een degelijke 'basis setup' met daaromheen wat gear die ik dan aankoop om het uit te proberen. Als blijkt dat de klik er niet is, of ik denk dat het gewoon niet past, gaat de synth/drumcomputer/etc. weer in de verkoop.

Nu moet ik zeggen dat ik momenteel redelijk tevreden ben met wat ik nu heb staan. Voor mn drums gebruik ik al langere tijd 1 drumdoos (TR909) icm een aantal hardware samplers (S612, S950, ASRX en MKS100). Voor mn synthgeluiden heb ik me beperkt tot 3 synths (WASP, FR777 en Juno60) die alle 3 nog eens breed inzetbaar zijn voor de muziekgenres (voornamelijk de wat minder toegankelijkere housesoorten) die ik maak (of probeer te maken :D).

Dus eigenlijk 'less is more' is enerzijds wel van toepassing op mijn setup, maar anderzijds vind ik het ook fijn om wat 'zwevende' geluidsbronnen erbij te hebben.

Laatst gewijzigd:
ik had eerst 2x zoveel als nu... stond leuk en cool... maar uiteindelijk zijn er een aantal synths waarmee je je lekker voelt, die hou je...

en hier op het forum zie ik studioos daar is de hoeveelheid apparatuur omgekeerd evenredig met wat eruit komt...
maargoed dat zijn mensen die het leuk vinden om te showen met hun toetsenborden en racks vol met gear en als je wat langer bezig bent kom je erachter dat gearlust niet alleen op financieel gebied maar ook op creatief gebied niet bevorderend werkt.

als je creatief bent met synths/filters/fx etc en er zelf induikt heb je ook niet veel gear nodig.

Je beperken tot een handjevol gear, leidt er wel toe dat je je gear eerder uitdiept en de mogelijkheden optimaal benut. Althans zo werkt het wel bij mij, heb ik in de tijd dat ik met synths&stuff aan de gang ben gemerkt.

Ik heb graag nu de synths waar de sounds uitkwamen
van in de jaren '90... of toch de betaalbare...

Tijdens die jaren '90 had ik slechts enkele dingen,
en probeerde ik alles uit de kast te halen om ongeveer
't zelfde te klinken als m'n favoriete platen van toen...

Nu heb ik m'n eigen hardware setup en programma,
En ik zou me nooit goed voelen met een DAW en alleen
maar vst's...
Da's echt erover voor mij!
al gebruik ik nu ook vst's,
maar dan op een gans andere manier dan hoe ik de hardware synhs gebruik..

ik had eerst 2x zoveel als nu... stond leuk en cool... maar uiteindelijk zijn er een aantal synths waarmee je je lekker voelt, die hou je...

en hier op het forum zie ik studioos daar is de hoeveelheid apparatuur omgekeerd evenredig met wat eruit komt...

maargoed dat zijn mensen die het leuk vinden om te showen met hun toetsenborden en racks vol met gear en als je wat langer bezig bent kom je erachter dat gearlust niet alleen op financieel gebied maar ook op creatief gebied niet bevorderend werkt.

als je creatief bent met synths/filters/fx etc en er zelf induikt heb je ook niet veel gear nodig.

Dit klinkt erg bekend, ik kwam er bijvoorbeeld achter dat ik niet veel nodig heb, en dat ik meer van de wavetable synthesizers ben, om het zo maar te zeggen.

Dat van die studio's is soms te bizar, van die gasten met ongelofelijk veel spul, maar die muziek die je dan soms hoort lijkt wel met 1 of 2 keyboards gemaakt te zijn.

Ach ja zo kan je ook wel uren doorgaan

Back