Even de verschillen op een rijtje, heel makkelijk gepikt van vintagesynth.com :
Specifications Prophet 5
Polyphony - 5 Voices
Oscillators - 2 OSC. per voice
square / pulse / tri / saw
LFO - modulates pulse width or pitch
Filter - 24db Lowpass filter with resonance
VCA - ADSR
Keyboard - 61 keys
Memory - 40 to 120 patches
Control - CV / Gate
Date Produced - 1978-84
Specifications Minimoog
Polyphony - Monophonic
Oscillators - 3 VCO's
Memory - None
Filter - 24dB/oct, 4-pole lowpass filter with cutoff, resonance, envelope generator, keyboard tracking
VCA - ADS Envelope generator
Keyboard - 44 keys, single-trigger, low-note priority
Arpeg/Seq - None
Control - CV /GATE
Date Produced - 1970 - 1982
Ik heb van beide synths een tijd mogen genieten, en ze zijn echt
niet te vergelijken gewoon. Het beste advies lijkt me hier, dat je bij jezelf nagaat wat je ermee wilt gaan doen, wat voor klankenpallet zoek je.
En ja, je hebt de €-luxe om uit deze te kunnen kiezen, maar de basis waarop je een keuze maakt geldt voor alle prijsklasses naar mijn mening.
Bedoel, zelfs om de polyfonie hoeft het niet perse te doen te zijn (maffe zin

) als je de minimoog 4x opneemt heb je ook polyfonie..
Als je een van deze synths gaat aanschaffen, dan ga ik er gemakshalve vanuit dat je bekend bent met een boel synth-termen, en wat dat betekend voor het soort sounds die je eruit kan verwachten.. bijv. de OSC-sync is een erg typisch geluid, zit dat niet op een synth dan krijg je aardig wat moeite om zo'n sound te maken (als het je al lukt, ik verwacht het niet), en dat is nog maar 1 voorbeeld ; wat dacht je van alle routings die je kan maken ; FM? sync ? RingMod? schakelbaar filter? snelheid envelopes, is het snappy?
Zit dat er niet op, dan ga je het zwaar krijgen om sounds te maken die dat nodig hebben. En daarnaast is er nog het karakter wat weer door allerlei zaken wordt bepaald (filter / osc-types /
kwaliteit )
Leo zegt het op een andere manier en minder uitgebreid, maar hij heeft wel gelijk.
En zo kom je erachter dat de synths toch echt niet te vergelijken zijn, en al heb je de prophet 5 gekocht en het bevalt je niet .. so what, je hebt hem zo weer verkocht, en dan doe je alsnog de minimoog ; of andersom, ze zijn aardig waarde-vast.