Prophet 5 vs. Minimoog

Eevar

Stamgast
ik vind dat het maar weer is tijd word voor een nieuwe synth en nu heb ik er 2 in gedachte die me wel intressant lijken. namelijk de prophet 5 en de minimoog (model d)
ik heb natuurlijk al het een en ander vergeleken en op internet filmpjes, audio enz gedownload en ik denk dat deze 2 synths aardig op hetzelfde niveau liggen. ik ben toch benieuwd wat jullie vinden.
welke vinden jullie persoonlijk vetter, wat vinden jullie voor en nadelen, welke rev. van de prophet is het vetst enz.
ik zou zeggen, barst los.

tssss
barst los zegt ie.
is het niet handiger als jij zelf eens zegt wat jij zoekt in een synth? het zijn nogal 2 verschillende dingen. ok, allebei een mooie houten kast, maar verder...

hetzelfde niveau?? ik vind bv de minimoog van veel hoger niveau, dat is gewoon DÉ analoge monosynth. op de prophet5 is zat aan te merken en er zijn veel synths die ongeveer hetzelfde doen/kunnen, maar dan beter (of anders.)

en ik denk dat deze 2 synths aardig op hetzelfde niveau liggen. ik ben toch benieuwd wat jullie vinden.
Tang? Varken? Appels met peren vergelijken wat je hier doet.

Ga eens naar een muziekzaak en vergelijk een Prophet '08 met een Voyager OS. Als je dan nog steeds vindt dat het op elkaar lijkt, tja...

welke rev. van de prophet is het vetst enz.
De regel is, voorzover ik het kon begrijpen van een eigenaar van beiden, dat de 2 beter klinkt maar de 3 betrouwbaarder is.

ja Leo :gaap:
als je niks nuttigers weet te melden dan tssss reageer dan liever niet.
ik vraag toch niet voor niets wat mensen van beide synths vinden. als ik ze zo naast elkaar beluister vind ik ze allebei erg dik klinken.

Maar hoe kom je er nou bij om te vragen welke dikker klinkt? Als je nou een Pro-One vergeleek met een Mini, dan hadden we nog een discussie om te voeren....

Tang? Varken? Appels met peren vergelijken wat je hier doet.

ik bedoel ook niet dat ze qua klank op elkaar lijken. ze klinken anders maar ik vind ze allebei erg vet vind klinken en ik ben benieuwd wat jullie van beide apperaten vinden.

ja Leo :gaap:
als je niks nuttigers weet te melden dan tssss reageer dan liever niet.
ik vraag toch niet voor niets wat mensen van beide synths vinden. als ik ze zo naast elkaar beluister vind ik ze allebei erg dik klinken.

nou eh sorry hoor, ik vond eerlijk gezegd dat ik sowieso 2 spijkers op de kop sloeg:

1 wat zoek jij, want naast wat een apparaat kan, gaat het toch ook om wat je ervan verwacht

2 ik denk dat ik de mini (klassieker in zijn soort) en p5 (mooie kast maar vervangbaar door van alles en nog wat - alweer afhankelijk van wat je precies zou aanspreken in deze synth), ook goed heb neergezet

ik denk dat je me gewoon niet goed begrepen hebt. maar goed, sorry hoor.

Prophet 5 rev 2 geweldige synth, minimoog ook zeer cool, rev 2 zeer moeilijk te verkrijgen, Minimoog stuk eenvoudiger.

Vraag het ook eens aan forumlid Grooveron. De Prophet 5 is zijn favoriet, maar hij heeft ook veel Minimoogs gehad, waaronder de mijne. Bovendien kan hij er ook nog eens goed mee omgaan; ook niet onbelangrijk. Ik zelf zou niet willen kiezen tussen beide; daarvoor verschillen ze qua klank en mogelijkheden te veel van elkaar. Ik zou zeggen; neem ze lekker allebei. Het is dat ik al goed voorzien ben en liever doorspaar voor een modulair systeem, anders stond er ook een Prophet bij.

Ik vind de Prophet5 by far mijn favo poly analoog tegenwoordig...

de Minimoog is vrij simpel en basaal, ik durf hem zelfs suf te noemen, is gewoon heel beperkt...sound is onmiskenbaar een klassik natuurlijk, maar ik hou persoonlijk van meer synthesemogelijkheden, de VOyager is daar een perfecte opvolger voor dus, met ze eigen LFO en 2 modbussen etc.

Wil je de allerdikste mono sound voor leads, bassen en sfx/drones?
Minimoog/Voyager

Wil je de fjnste polyanaloog (imo) met een superbreede sound (pop/italo/hardcore/whatever) LFO, Polymod sectie etc....?
Prophet 5

Als ik niks had en moest kiezen dan echt wel de Prophet5

Ik denk dat de Prophet gewoon qua verscheidenheid aan sounds veelzijdiger is...

En ja de Minimoog heeft gewoon een naam daar betaal je ook dik voor...

Ik denk als ik een 1 op 1 keuze had tussen deze 2 in hele goede staat voor dezelfde prijs zou ik voor de Prophet gaan, daar kun je toch meer mee ook al is ie "niet zo vet" als een Minimoog...

Even de verschillen op een rijtje, heel makkelijk gepikt van vintagesynth.com :

Specifications Prophet 5
Polyphony - 5 Voices
Oscillators - 2 OSC. per voice
square / pulse / tri / saw
LFO - modulates pulse width or pitch
Filter - 24db Lowpass filter with resonance
VCA - ADSR
Keyboard - 61 keys
Memory - 40 to 120 patches
Control - CV / Gate
Date Produced - 1978-84

Specifications Minimoog
Polyphony - Monophonic
Oscillators - 3 VCO's
Memory - None
Filter - 24dB/oct, 4-pole lowpass filter with cutoff, resonance, envelope generator, keyboard tracking
VCA - ADS Envelope generator
Keyboard - 44 keys, single-trigger, low-note priority
Arpeg/Seq - None
Control - CV /GATE
Date Produced - 1970 - 1982

Ik heb van beide synths een tijd mogen genieten, en ze zijn echt niet te vergelijken gewoon. Het beste advies lijkt me hier, dat je bij jezelf nagaat wat je ermee wilt gaan doen, wat voor klankenpallet zoek je.

En ja, je hebt de €-luxe om uit deze te kunnen kiezen, maar de basis waarop je een keuze maakt geldt voor alle prijsklasses naar mijn mening.

Bedoel, zelfs om de polyfonie hoeft het niet perse te doen te zijn (maffe zin :P ) als je de minimoog 4x opneemt heb je ook polyfonie..

Als je een van deze synths gaat aanschaffen, dan ga ik er gemakshalve vanuit dat je bekend bent met een boel synth-termen, en wat dat betekend voor het soort sounds die je eruit kan verwachten.. bijv. de OSC-sync is een erg typisch geluid, zit dat niet op een synth dan krijg je aardig wat moeite om zo'n sound te maken (als het je al lukt, ik verwacht het niet), en dat is nog maar 1 voorbeeld ; wat dacht je van alle routings die je kan maken ; FM? sync ? RingMod? schakelbaar filter? snelheid envelopes, is het snappy?

Zit dat er niet op, dan ga je het zwaar krijgen om sounds te maken die dat nodig hebben. En daarnaast is er nog het karakter wat weer door allerlei zaken wordt bepaald (filter / osc-types / kwaliteit )

Leo zegt het op een andere manier en minder uitgebreid, maar hij heeft wel gelijk.

En zo kom je erachter dat de synths toch echt niet te vergelijken zijn, en al heb je de prophet 5 gekocht en het bevalt je niet .. so what, je hebt hem zo weer verkocht, en dan doe je alsnog de minimoog ; of andersom, ze zijn aardig waarde-vast.

Laatst gewijzigd:
De MiniMoog. De Prophet 5 heeft zat vervangers.

vind ik ook, koop voor die p5 maar een p8 of zo tzt.
anderzijds vind ik wel dat je ook toe moet zijn aan een minimoog, da's een vraag die ik natuurlijk niet voor je kan beantwoorden

de Minimoog is vrij simpel en basaal, ik durf hem zelfs suf te noemen, is gewoon heel beperkt...sound is onmiskenbaar een klassik natuurlijk, maar ik hou persoonlijk van meer synthesemogelijkheden
juist, een synth die dik gaat klinken omdat jij er als synthese deskundige goed mee over weg kan en niet zomaar random loopt te kleunen. dat een osc alleen voor dikke bassen zorgt zegt weinig... liever veel mogelijkheden dan een flintstones synth waar je alleen naar kan kijken.

amigos,
de minimoog is niet suf en je kan er echt van alles uithalen. de uitdaging zit hem erin, dat je dat moet doen zonder lfo1, lfo2, patchpoints etc etc.
dat je voor de naam zou betalen, wat ook nog even passeert, vind ik ook flauwekul en juist eerder (niet echt, maar eerder) van toepassing op de prophet5. (rev 3)

Back