Welk toetsenbord voor rond de 400 euro? (was: Roland, Korg, Yamaha??)

Nino

Ingeburgerd
Hoi, (fijne feestdagen iedereen:mega:)

Ik ben nieuw met synthesizers en ik weet er dus nog heel weinig van af,
:o: ik ben iig van plan er een te gaan spelen (toetsen) en nu had ik dus een lijstje met synthesizers/workstations weet ik t die mij wel goed/interessant/gazodoor leken

Korg M50!!
Korg X50!
Roland GW70?
Roland GW8?
Yamaha MO6

maar nou vroeg ik mij af wat het verschil tussen de Roland GW8 en 70 is, is de één een betere/latere versie van de andere of is er meer?:confused: Nu denk ik dat als ik nu genoeg geld had ik voor een Korg zou gaan maar waar zouden jullie voor gaan van die 5, of nieuwe suggesties onder de 1000 euro, ervaringen met die 5 hierboven zijn ook welkom.

mvg,:doei:

Nino

Misschien niet wat je wil horen, maar dit moet je toch echt zelf in de winkel uittesten en dan besluiten wat je het mooiste geluid vindt / het prettigst werkt voor je..

Per merk verschilt 't gewoon redelijk (qua klank, etc) en da's echt smaakgebonden..
Op de diverse merken-sites staan alle specificaties van de bakken en die kan je dan alvast vergelijken. Degene die je DAN het meeste aantrekt kun je dan eenst flink aan de tand voelen in de winkel.
Mocht je DAN nog specifieke vragen hebben kun je hier via de zoekmasjien op 't type/merk zoeken voor gebruikerservaringen, of als je 't niet terug kan vinden een vraag stellen.

:) alvast succes met uitzoeken!!

maar kan iemand zoiezo dan vertellen hoe het zit met de Roland GW70 en 8?

hai,

ik heb het even opgezocht en de GW8 is inderdaad de nieuwe broer van de GW7, met allemaal nieuwe dingen ingebouwd oa. USB memory player die rechtstreeks MP3, WAV etc kan afspelen (ik heb dat ding nog nooit gezien of aangeraakt, ik praat nu alleen de Roland website na) Er zitten geloof ik ook wat meer klanken in en een vernieuwd display.... Hij is alleen 200 euro duurder dan de GW7, maarja al die nieuwe dingetjes kosten ook wat natuurlijk... en eh die GW8 ziet er op plaatjes in elk geval beter uit dan die GW7 want die vond ik in het echt nogal lelijk eigenlijk...

oja over de rest van je keuzes:

die M50 is als ik het goed heb de meest uitgebreide (Korg) machine die je op je lijst genoemd hebt en met afstand de best uitziende, met het grootste kleurenscherm (sommige mensen vinden dat ook belangrijk)... Ik heb em zelf maar even getest en dan ook nog lang geleden, maar qua klavier vond ik het wel okee, en voor die prijs vond ik het wel een geinig ding (maar ik ben geen Korg man, en ik koop geen hardware meer ;))

voor een beginner (of ik bedoel iemand die nieuw is met synths) is de MO6 misschien ook wel leuk omdat je dan de Motif ES sounds in huis hebt, alleen dan met een nogal gammel klavier (na een tijdje gaat het toch een beetje stom worden, die erg plastic aanvoelende toetsen)

De X50 is een beetje de instap Korg, ziet er wel spannend uit (ja of je vindt het helemaal niks,maarja dat hou je toch) maar die vond ik een beetje beperkt qua sounds en features maar daar is ie ook niet voor gebouwd misschien - meer voor de trance en deephouse mensen zeg maar

Ik zou net als een eerder iemand het advies geven om naar een goeie muziekwinkel te gaan en alle gear op je lijstje uitgebreid te proberen, het kost even en je kunt ook niet alles testen maar na een tijdje voel je wel aan of er een bepaalde klik is met een synth of een merk (zo word ik zelf nogal blij van Clavia en nogal niet blij van die Alesis Fusion,maar dat was dan wel in de tijd van een ouwe OS ofzo) dus het belangrijkste wat ik wou zeggen is, ga eerst alles zelf testen, want alle mensen hier op SF hebben wel een eigen mening, maar of jij dan dezelfde mening hebt?! En misschien adviseren we iets maar kan je totaal helemaal niks met dat advies (kan allemaal he) en dan word je nog niet vrolijk.... veel succes in elk geval en laat horen wat je uiteindelijk gekozen hebt......

Laatst gewijzigd:
in ieder geval erg bedankt voor je reactie GroovyB3Solo, ik ga zeker een keer als het kan alles op mijn lijstje uitproberen in een muziekzaak, zo blind kopen zonder ervaring met toetsen kan natuurlijk niet xD nu ben ik erg gecharmeerd van de korg m50 maar is de prijs toch wat teveel voor een scholier die pas net begint aan de toetsen te ''rommelen'' dus als iemand een m50 kwijt wil tegen een redelijke prijs, laat het me weten. Zoiezo adressen van zaken met occasions zijn welkom..

ja ja ik begrijp het helemaal wat je zegt, maarhja je moet maar zo denken, het is een aanschaf voor de lange termijn, en het is nog geen 1000 euro :) maar ja als je budget toch iets krapper is/ moet worden, (ik weet niet of je al een mixert/monitors en/of koptelefoon hebt oid) dan eh wordt het nog even doorsparen.....

de goedkoopste op je lijstje is geloof ik de GW7 met 499,- - heb je wel een Roland maar een vorige generatie want tja de GW8 kost dan weer 699,- de M50 krijg je voor iets van 949,- en de MO6 kost dan weer 969,- [allemaal Feedback prijzen voor het gemak] dus ja het ligt ook aan je beschikbare euros natuurlijk, maar laat ik je zeggen dat je beter kunt doorsparen en uiteindelijk je "droom machine" kunt kopen dan eh " ik koop deze maar want meer geld heb ik niet" dan word je toch een beetje =( op den duur ...(mijn stelregel is "if you want the best, get the best" -ik heb ooit een Roland G800 gekregen van m'n ouders na het halen van m'n VWO diploma en toen die 3 jaar later ingeruild voor een Motif6.... en ja nu 8 jaar later heb ik toch weer veel zooi erbij gesleept dus bedenk waar je aan begint..:mega:) En och een beetje gitarist heeft ook zo'n 900 euro nodig om een beetje te blazen (incl. versterker en pedalen en de hele shit) , drummers eigenlijk ook om van tuba spelers nog maar te zwijgen....

oja een M50 tweedehands wordt een beetje moeilijke zaak want die heb ik nog nergens gezien, noch hier op het forum of op marktplaats ofzo, maar ja misschien na de feestdagen gaat er toch iemand van "gear wisselen" ?!

in elk geval veel succes!

Korg M50
Korg X50
Roland GW70
Roland GW8
Yamaha MO6

Even herordenen:

Synthesizer:
Korg X50

Workstation:
Korg M50
Yamaha MO6

Arranger:
Roland GW70
Roland GW8

Die M50 kan alles wat de X50 kan en nog veel meer, dus dat kun je al tegen elkaar wegstrepen. 2ehands vind je 'm nog niet omdat 'ie pas kortgeleden gereleased is.

maar is de prijs toch wat teveel voor een scholier die pas net begint aan de toetsen te ''rommelen''
Laat ons dan weten wat je echt wil uitgeven in plaats van 1000 euro. Als je zo'n bedrag noemt gaan we daar ook op zoeken :).

Arranger-keyboards hebben ingebouwde ritmes en gaan er over het algemeen niet van uit dat je de ingebouwde geluiden wil wijzigen.

Een workstation gaat er van uit dat je je materiaal helemaal zelf componeert (en kan op die manier onafhankelijk werken van een computer).

Een hoop mensen hier werkt echter met programma's als Logic, Cubase, Ableton, Sonar, FL Studio etc. - en die nemen die rol van componeren over. Het grotere scherm en meer mogelijkheden maken het makkelijker, maar een computer in de studio kan ook afleiden (en heeft door z'n meerdere mogelijkheden vaak een steilere leercurve).

Welke muziek wil je maken? Wil je live spelen? Naar wat voor een geluiden ben je op zoek?

Nou, 1 van degene uit mijn lijstje zullen het niet worden, mijn ouders hebben (definitief) besloten dat het niet duurder mag worden dan 400 euro, al zit ik een tijd op les en t wordt wat mag ik wel zo gek doen als maar kan qua prijs (zolang ik het kan betalen zonder lening) dus.. als iemand wat weet minimaal 61 toetsen onder de 400 euro waarmee je toch even vooruit kunt als beginnend toetsenist :p laat het me weten

Nou, 1 van degene uit mijn lijstje zullen het niet worden, mijn ouders hebben (definitief) besloten dat het niet duurder mag worden dan 400 euro, al zit ik een tijd op les en t wordt wat mag ik wel zo gek doen als maar kan qua prijs (zolang ik het kan betalen zonder lening) dus.. als iemand wat weet minimaal 61 toetsen onder de 400 euro waarmee je toch even vooruit kunt als beginnend toetsenist :p laat het me weten
Dat wordt moeilijk om iets nieuw te vinden. Misschien een tweede hands Yamaha CS6x voor iets meer dan 400,00 euro. Dat wordt een krantenwijk erbij of AH schappen vullen of zoiets :bekdicht:.
Nieuw ken ik geen synths voor onder de 400,00 euro. Zelfs niet electrische piano's. Je zult je ouders er van moeten overtuigen dat je voor onder de 500,00 niks kunt kopen en dat je serieus ook je eigen bijdrage wilt leveren aan de koop van de synth. Het helpt vaak als je ook initiatief toont voor het leveren van de financien voor het aankopen van je geleifde instrument.
Succes.

ja daar ben ik weer,

hmmm 400 euro als je maximaal budget... (een beetje balen als je eerst gedachte budget ongeveer gehalveerd wordt, maar goed er zijn geen problemen, alleen maar oplossingen natuurlijk)

ik ben even op Marktplaats gaan duiken en wat kwam ik in je prijsklasse tegen?

oa. Korg Trinity plus - heb ik zelf ook gehad (toentertijd weer verkocht voor 850 euro [in 2002?] wel de stoerst uitziende synth die ik ooit heb gehad, met touchscreen, ribbon controller en joystick, dromige pads & rauwe leads (vond ik in die dagen heel belangrijk)

Yamaha S30 - heb ik (ook al) gehad toen ik in Tilburg studeerde en ook een studentenkamersynth moest hebben, zaten wel een paar geinige sounds in en is makkelijk mee te nemen (mocht je dat willen)

van je lijstje kwam ik ook nog ergens een Korg X50 tegen met een hoogste bod van 375 dus met een beetje geluk moet je die voor 400 wel kunnen binnenhalen, als je die nog zou willen dan.....

verder nog een Yamaha mm6 voor zoiets 350, heb je wel de beste Motif sounds voor een aantrekkelijke prijs, maar misschien wel een vrij speelgoedklavier...

in de Yamaha hoek zag ik ook nog een Motif 6 "classic", die heb ik hier naast me staan als enig overgebleven workstation, mijn werkpaard sinds 2001, de trouwste synth (rompler), met sampler (wel kijken of er genoeg geheugen inzit want dat is tegenwoordig weer moeilijker te vinden) en er kunnen uitbreidingskaarten in ( AN, DX, AP en hoe heet het allemaal, die kun je altijd erbij kopen als je ze goedkoop ergens tegenkomt)

de Roland Fantom S is misschien ook wat, of de Korg Triton Le (al zaten die qua biedprijs iets hoger zo bij de 500 ofzo)

Wat nadelen met tweedehands is dat eh er wellicht wat deuken inzitten, dat er stof etc tussen de toetsen zit (dus altijd checken of het hele klavier nog wel functioneert) en dat je een beetje moet uitkijken met te ongure figuren die een beginner misschien willen afzetten met een of ander lulverhaal (ala Tiesto/ Armin/ NIN/ of wie dan maar ook heeft ook [vul hier naam synth in] dus dat zit wel goed") en dat je de synth ook niet uitgebreid kan testen in de winkel want daar ligt ie meestal niet meer (misschien dat je bij leuke SF-gangers een keer op bezoek kan gaan om even op synths/gear te gaan spelen en van hun de eventuele dingen waar je op moet letten kunt horen)

ik weet niet precies waar je woont, maar mocht het ergens in limburg zijn dan kom je maar een keer langs ofzo (ik noem maar wat)

in elk geval, ik zou dan maar op MP gaan bieden als een:D:okdan: en kijken of het op die manier lukt.........

Bull, synths die 10 jaar geleden aan de top stonden gaan nu voor onder 400 euro weg en omdat de soundset niet meer up 2 date is is het niet minder synth.

Ik wil geen SY99's blijven pluggen, maar die vind je voor 400 euro en ook een Korg Trinity etc en zo is er nog veel meer, maar ja, alleen nix van de afgelopen 4/5 jaar. Daar moet je dan overheen stappen met zo'n budget, maar dan nog heb je keuze uit geweldige apparatuur.

het financieren van een synth is voor mij ''geen'' probleem, ik heb/had 2 baantjes (1 is nu weer overgenomen door mijn overbuurman) en het zou mij lukken voor het nieuwe seizoen van muziekles genoeg bij elkaar te sprokkelen voor de M50 die mij t meeste aansprak. het is dus alleen zo dat mijn ouders het te gek vinden dat iemand die nooit een noot heeft gespeeld en niet weet of t m ligt gelijk zoveel uitgeeft, (wat ik ook ergens wel begrijp) maar je wilt t liefst toch goed beginnen :( zoals ik al zei als t wat wordt mag ik wel overstappen op een duurdere synth/keyboard/workstation/arranger maar zal ik het nu moeten doen met 400 euro (of ik zou er nog een klein bedrag achter kunnen plaatsen, maar veel zal dat niet zijn. dus nu op zoek naar een pareltje prijs/kwaliteitsverhouding met hopelijk een aardig aantal mogelijkheden..

het is dus alleen zo dat mijn ouders het te gek vinden dat iemand die nooit een noot heeft gespeeld en niet weet of t m ligt gelijk zoveel uitgeeft, (wat ik ook ergens wel begrijp)
[....]
dus nu op zoek naar een pareltje prijs/kwaliteitsverhouding met hopelijk een aardig aantal mogelijkheden..

Zit i.d.d. wel wat in. Met synths is het net als met auto's: je loopt de deur uit en er is al een hap van de waarde af. Bij tweedehands synths is de waardevermindering zeker kleiner dan bij een nieuwe synth. Reden temeer om een tweedehands te zoeken. Liever een topmodel van 4 of 6 jaar geleden, dan een budgetmodel van nu, denk ik. Ik zag in de thread bijvoorbeeld opmerkingen over een Yamaha S30, een Korg Trinity en een Motif6 (echt voor die prijs?!?) voorbij komen. Ken de Korg niet en weet ook niet precies wat je belangrijk vindt, maar voor een S30 (geen workstation) en zeker een Motif6 (workstation, heeft sampling en sequencing) hoef je je in mijn ogen echt niet te schamen.

Succes!

Ik kan je dan zeker de Yamaha CS6x aanraden (heb hem zelf ook). Het klavier is super (Aanslag gevoelig en aftertouch), de geluiden zijn lekker. Realistische geluiden (sax, gitaar etc.), maar ook pop, dance en trance sounds. Daarnaast kun je de CS6x ook uitbreiden met Pluginboards. Als je puur voor piano gaat bv, dan zal ik zeker (later) een pianoboard aanschaffen omdat de piano brak is en bijvoorbeeld de plg AN-150, dan haal je de AN1x synth ook in huis en dat alles in je CS6x. De plug in boards hoef je niet direct te kopen, waardoor je de vrede in het huis ook bewaakt :engel:

Mocht je in de Dance/Trance hoek zitten dan hier een demo van de synth. Je ziet de S80, maar intern zijn ze bijna hetzelfde. De S80 heeft alleen een paar extra piano geluiden (en veel beter).

en nog een:

En nog ééntje in de performance mode:

Oja de patches kun je ook gratis downloaden van zijn site.

De CS6x was mijn eerste synth. Dan is het imo een super apparaat. Zeker omdat je ook 16 sporen kunt gebruiken, kunt samplen en ook drums aanwezig zijn. Dus je kunt op één apparaat je lekker uitleven. Maar goed het is maar een suggestie.

Tot slot zou ik iig voor een 2e hands synth gaan gezien je budget

VasC

Nieuw lijstje 2dehansjes:

Korg Trinity V3
Korg X5D
Korg X50
Yamaha CS6x

De X5D verbleekt in vergelijking met de X50. De X50 verbleekt in vergelijking met de Trinity. Ja, qua polyfonie is de Trinity niet zo breed bedeeld, maar ik heb zelf de TR rack, en ik heb de N5 gehad (opvolger van de X5D) en de Micro-X (compacte versie van de X50). De Trinity klinkt beter.

De CS6x is ook niet verkeerd, dus ik zou de verkopers eens heel lief vragen of je langs mag komen om even te proberen.

hmmm.. als moderator op zijn woord vertrouwende jongen heb ik contact op genomen met een eigenaar van de Trinity, (en de (ex)eigenaren van de Trinity, Groooote namen :) de CS6x lijkt mij ook nog wat dus tenzij iemand beweert of zeker weet dat ik de X50 of X5D niet af moet schrijven focus ik me op die 2

mijn lijstje kan weer van voor af aan beginnen; mijn ouders willen 90% niet particulier kopen vanwege de garantie.. dus nu weet ik t helemaal niejmeer :( missgien zou ik er nog een Roland GW-7 uit kunnen slepen maar verbleekt die niet bij die (mooie) tweedehansjes?

Laatst gewijzigd:
Back