Studio draaien op Windows7! Goede ervaringen.
Studio draaien op Windows7! Goede ervaringen.
Beste forummers,
graag wil ik mijn volgende ervaring met jullie delen:
sinds 2 dagen heb ik een i7-920 computer met 6GB RAM en 3 HD's (1x 500Gb en 2x 1Tb). Op deze computer heb ik Windows7 Ultimate 32-bit Release Candidate (RC, dus de laatste beta voor de officiële release) laten installeren omdat ik niet met Vista wil werken, zeker niet omdat nu bekend is dat op 22 okt. W7 releasedatum is. Zodra die er is, koop ik hem!
Op de computer heb ik het volgende succesvol geïnstalleerd:
Hardware:
-Echo AudioFire12;
-M-Audio Midisport 4x4 (classic);
-Steinberg cc121;
-Frontier Design Tranzport;
-Behringer BCF2000 (Mackie Control)
Software:
-Steinberg Cubase SX1, SX2, SX3, Cubase 4 en Cubase 5;
-Steinberg WaveLab6;
-Steinberg HALion 3;
-IK Multimedia Miroslav Philharmonik;
-NI Kore Player;
-SuperwaveP8
De computer draait op Windows7 Ultimate echt prima. Geen enkel PC gerelateerd probleem sinds ik hem heb. Installeren ging soms wat lastig (install software herkent W7 niet), maar alles is uiteindelijk gelukt. En alles werkt prima! Hardware is idd allemaal te installeren met Vista drivers. BCF2000 zelfs met XP drivers. Hierin biedt W7 trouwens ook goede ondersteuning.
Aan 64-bit ben ik nog maar niet begonnen omdat M-Audio geld wil verdienen, en geen drivers meer schrijft voor de Midisport 4x4. Ze willen me eerst een Aniversery Edition verkopen. Die ondersteunt wel 64-bit. Dat doe ik dus niet, dan koop ik nog eerder een Motu. Verder zijn er mogelijk nog wat probleempjes te verwachten met VST Bridge. Dus 64-bit laat ik nog even zitten. Wel jammer van 3Gb RAM die nu braak ligt, maar het komt er nog wel van.
Wat betreft software heb ik alles draaiende gehad behalve de oudere Cubase versies t/m 4. Cubase 5 draait prima, WaveLab ook. Alle plugins werken ook goed. Het enige wat tot nu toe niet 100% is, is video schermvullend (video in Cubase wel te verstaan, zowel DirectShow alsook Quicktime). Dat hapert een beetje en je ziet zo nu en dan dat het digitaal is. Dat had ik met XP op de oude computer met een Matrox G550 niet (P.S. Dat is nu een ASUS EN9500GT 512Mb). Maar ik verwacht wel dat dit of met de officiële release is opgelost, of dat het niet aan de OS ligt. Maar dat is dan ook alles wat niet helemaal OK is.
Conclusie: Microsoft heeft ditmaals eens meer dan prima werk geleverd met niet alleen een gelikt uitziend OS, maar ook snel en stabiel! Good work boys!