PC specificatie thread + geluidskaarten deel II

Alles hangt af van je computer en beschikbare aansluitingen. Heb je een PC of Mac? Indien PC, 32 bit of 64 bit Windows? Dit is allemaal van belang om de juiste keuze te kunnen maken tussen Firewire en USB en tussen de verschillende merken en modellen. Sommige audio interfaces hebben bijvoorbeeld geen 64 bit drivers voor Windows. Als je een PC hebt die geen Texas Instruments firewire chip heeft dan kan je ook problemen krijgen, enz.
Meer info nodig, dus :)

@iemand die hierboven iets vroeg over firewire (weet de naam al niet meer ... :) )

Een firewire kaart belast je CPU quasi niet, daar waar USB dit wel doet. Een vriend van mij heeft een Mac en zelfs als zijn computer zo zwaar belast is dat alles traag begint te draaien gaat die firewire aansluiting netjes verder zonder gemor.

Ik weet niet wat je hier nu precies allemaal bedoelt of wil zeggen maar je wekt op z'n minst de suggestie dat een firewire audio interface quasi geen CPU verbruikt en dat de performance quasi ongevoelig is aan de verdere belasting van de CPU.

Ik zou haast zeggen: WAS HET MAAR WAAR!! :D

Neen, dat is niet wat ik bedoel. Wat ik bedoel is dat een firewire controller op zich niet veel CPU kracht verbruikt. USB wel. De audio interface data moet nog altijd verwerkt worden en dat gebeurt uiteraard door de CPU. Maar ik heb het dus over het datatransport.

Een quote uit Wikipedia over de Firewire standaard:
"Although high-speed USB 2.0 nominally runs at a higher signaling rate than FireWire 400, data transfers over S400 FireWire interfaces generally outperform similar transfers over USB 2.0 interfaces. Typical USB PC-hosts rarely exceed sustained transfers of 280 Mbit/s, with 240 Mbit/s being more typical. This is likely due to USB's reliance on the host-processor to manage low-level USB protocol."

Heb een PC, of ie 32 of 64 bits is zou ik moeten nakijken. (volgens mij 64)

Er zit nog geen firewire kaart in, dus die zou ik sowieso nog moeten kopen.

Als je een Firewire controller kaart koopt, kijk dan zeker na of er een Texas Instruments chip in zit.

Een van de betere Firewire audio interfaces is de ProFire 2626 van M-Audio.

http://www.m-audio.com/products/en_us/ProFire2626.html

Deze heeft, net als de meeste M-Audio produkten, 64 bit drivers ter beschikking.

Bij KeyMusic te koop voor 459 euro:
http://www.keymusic.be/details.asp?prodid=103594&taal=0

Komen we gelijk bij een (op het eerste zicht evidente) tip voor laptop-aanschaffers: zorg dat je een pcmcia slot hebt zodat je daar een FireWire controller in kan pluggen:
http://www.alternate.be/html/product...wTechData=true
Want in audio interfaces met usb is er opmerkelijk minder aanbod !

how stop... zo'n pcmcia aansluiting moet wel zo'n kaartje voorzien van voldoende stroom anders heb je er nog geen fuck aan... (ik spreek uit ervaring)

Worden er überhaupt nog laptops gemaakt met pcmcia dan? Is dat niet allemaal expresscard tegenwoordig?
Als je toch wilt mierenneuken, pcmcia is de naam van de associatie, niet de kaartjes an sich. Waar jij op doelt zijn pc cards.
En inderdaad Express Cards zijn de opvolger.

how stop... zo'n pcmcia aansluiting moet wel zo'n kaartje voorzien van voldoende stroom anders heb je er nog geen fuck aan... (ik spreek uit ervaring)
handig om weten! Ze maken het allemaal toch graag ingewikkeld he :erm:

Okee komt ie:

Heb een 32 bits pc staan met XP er op. Zit nog geen firewirekaart in dus als ik er een koop is texasinstruments blijkbaar een goeie?

Geluidskaart in mixer is handig ja, lijkt me ook. Is dat eren goede kwaliteit/prijs verhouding (bijv die Phonic dingen?)

Heb liefst geluidskaart met minimaal:
6 analoge ingangen
2 x MIDI in/uit
4 analoge uitgangen

eventueel digitale dingetjes in

Bestaan er ook geluidskaarten waarbij je de softwaremixer kan aansturen met bijv een Korg Nanokontrol? volumes etc.

Okee komt ie:

Heb een 32 bits pc staan met XP er op. Zit nog geen firewirekaart in dus als ik er een koop is texasinstruments blijkbaar een goeie?

Geluidskaart in mixer is handig ja, lijkt me ook. Is dat eren goede kwaliteit/prijs verhouding (bijv die Phonic dingen?)

Heb liefst geluidskaart met minimaal:
6 analoge ingangen
2 x MIDI in/uit
4 analoge uitgangen

eventueel digitale dingetjes in

Bestaan er ook geluidskaarten waarbij je de softwaremixer kan aansturen met bijv een Korg Nanokontrol? volumes etc.

(puur antwoord daarop)

Heb even nagedacht over de laatste zin en hoop dat ik het goed begrijp.
Wil je de software mixer van de geluidskaart ermee aansturen of die in je daw?
Denk het eerste, maar dan vraag ik me af, waarom?
Op externe geluidskaarten en de mixer natuurlijk, kun je dit met de hardware fysiek regelen.
Zelf liet ik de volume's van de geluidskaart software staan, zoals het origineel staat.
Dat komt op hetzelfde neer als spelen met de volumes op de mixer (die van je daw).
Eventueel kan dit aangepast worden, maar volgens mij hoef je er niet aan te zitten.

Waarom ik er niet aanzat? Ik was lekker muziek aan het luisteren met net nieuwe monitoren / geluidskaart. Volume's aanpassen (sofware mixer), maar er gebeurde niks toen ik de schuif op en neer bewoog. In FL wel met de mixer, dus ik denk prima, dat zal wel. Niet gek veel later zette ik een willekeurig mp3'tje op ,de muziek speelde.. leuk leuk... maar wel op maximaal volume! Dus ik schrok me helemaal kapot! Ook luisterde ik toevallig hierna een nummer die slecht klonk en nu nog steeds trouwens. Dus ik denk, dit meen je niet, doei geld en monitoren. Daar heb ik toendertijd, ongeveer een jaar terug, een thread voor aangemaakt hier. Gelukkig bleek dat het nummer slecht geripped was. In ieder geval, als je dat zelf meemaakt, dan raad je niemand aan om eraan te zitten. :P

Laatst gewijzigd:
Als je kiezen mocht...

Als je kiezen mocht...

Hallo iedereen,

Op dit moment draai ik naar redelijke tevredenheid een emu 1212m.
Maarrrr.... ik vind dat hele patch DSp maar niets...telkens weer een andere sessie kiezen als je een andere samplerate/bitdiepte pakt. Mist ook een koptelefoon uit en een goede mic in met pre-amp. Ben al op zoek geweest naar zo'n audioDock maar die krengen zijn duurder dan de nieuwprijs van een 1212m alleen. Dus: Op zoek naar een nieuwe kaart. Eerst wou ik achter de TC Konnnekt 6 gaan. Mooi ding alleen geen 64 bit drivers. (Ik pomp Win XP Pro).
Andere kandidaat gevonden in de Focusrite Saffire Pro 24 maar aan de andere kant... zag ik ook een presonus Firebox in de aanbieding voor 225 euro's.

Audiobehoeften:
- Reason 4.0 vaak
- Cubase 5 regelmatig en binnenkort vocalen opnemen (met de aan te schaffen geluidskaart straks)
- Soundforge (Digitaliseren van platen/bandrecorder via de line in) regelmatig.

Iemand ideen of andere suggesties? Firewire of USB maakt mij niet uit.

Dag vrienden en vriendinnen,

Heb een emu 0404 kaart gekregen, maar geen snoeren erbij.
Heeft iemand schemaatjes om ze zelf te solderen ofzo?

bvd

Ja dus?

Ik denk dat je beter kunt checken wat je zo'n kabel kost bij een muziekzaak die die 0404's verkoopt. Ik denk dat het zelf solderen niet opweegt tegen de prijs.

Je zou ook emU eens kunnen vereren met een email ofzo.

Back