PC specificatie thread + geluidskaarten deel II

Ik zoek een nieuwe audio interface.

Native Instruments Audio 6
native-instruments-komplete-audio-6-storypic.jpg

is een top interface i.c.m. traktor.. maar weet niet of deze beperkingen heeft v.w.b. produceren
Kost 270 euro

Focusrite Scarlett 8i6
focusrite-scarlett-8i6.jpg

Kost 250 euro

Beide kaarten lijken mij interessant,, de native instruments geeft voor mij iets extra omdat tracktor le erbij zit omdat ik het wel leuk vind ook een beetje flexibel te zijn in een evt dj set, voor produceren ben ik 100% reason. Ben dus ook nog een beetje aan het afwachten op balance.

Moet zowie zo 150 euro gaan tellen voor mijn update van reason 2,5 naar 6, dus dan zou ik voor de balance nog 350 euro extra betalen

Zijn er mensen die ervaring hebben met boven genoemde kaarten ? Ik ben vooral iemand die van spullen die intuitief werken houdt en daar wil ik best iets extra voor betalen.

Of zijn er nog andere kaarten die mijn aandacht ontgaan zijn die ook fijn werken ?

alvast weer bedankt voor de input

Vraagje.

Ik heb een PC met i7-2600K processor, Asus P67 moederbord, 4GB Ram, Motu 24 i/o geluidskaart (424-PCI), draaiend op Windows 7 64-bit, alles met de laatste drivers.

Alles werkt supersnel, ik kom nooit power tekort, en zit haast nooit over 50% van het werkgeheugen.

Tijdens het afspelen van projecten in Cubase is er niets aan de hand. Maar vaak als ik op stop druk, valt het geluid een paar tellen weg en moet mijn pc even nadenken. Dit gebeurt ook regelmatig bij het editten.

Ik heb verder de ballen verstand van computers, dus weet iemand waar dit aan kan liggen? Ik weet dat er niet zo'n hele snelle harde schijf in zit, volgens Windows is dat de zwakste plek in mijn pc, kan dat er iets mee te maken hebben? Maakt het veel uit dat mijn geluidskaart nog op een PCI slot zit ipv PCI-e?

Hallo allen!

Het volgende: Na veel zoeken en heeeeeel veel verschillende info te vinden en verschillende meningen zie ik door de bomen het bos niet meer:

Wil namelijk een pc laten bouwen voor het produceren van muziek. Alleen aangezien ik zelf niet heel veel kennis van computers heb en er zo veel verschillende opties zijn zou ik hier aan jullie willen vragen eens hier over na te denken en mij hopelijk in de goede richting te helpen.

Bedoeling is dus een pc waarop ik muziek kan produceren in me homestudio.

graag zou ik het volgende kunnen/ er op aan kunnen sluiten

- graag veel werkgeheugen
- veel werkgeheugen.
- mogelijkheid tot aansluiten van me firewire externe geluidskaart
- mogelijkheid tot aansluiten van me 2 monitoren
- Stille behuizing
- CPU dat niet constant vol loopt (nu wel het geval ivm de zware toepassingen VST(i)'s die ik op me computer gebruik
- zou graag weer me 3 harde schijven weer IN de computer kunnen inbouwen, dus de behuizing dient in ieder geval 3 standard harde schijven (niet die kleintjes die je tegenwoordig ziet) te kunnen herbergen.

Hoop dat ik volledig genoeg ben geweest en dat jullie uit de voeten kunnen met deze huis tuin en keuken computertaal, hahaha

zou het super tof vinden als jullie me een beetje kunnen helpen want ik zie door de bomen het bos niet meer en me huidige pc is bijna overleden. Dus welk moederbord, wat voor behuizing, dit soort dingen is voor mij erg lastig en daar hebben jullie zo te lezen meer kaas van gegeten...

De computer gaat met nu nog fruityloops en een zooi vst(i)'s draaien en in de toekomst maybe met Cubase. Verder gebruik ik de computer voor geen enkele andere toepassing, m.a.w. het is puur een muziek pc.
Hoop het goed voor elkaar te kunnen maken voor €500 tot ongeveer € 1000 maar weet niet of dit realistisch is.

Alvast bedankt!! Hoop op vele nuttige reacties:)

Groeten Arne

dat is een computer van acer van 8 jaar oud, amd kaartje, hopeloos verouderd was toen zon standard ding bij de Macro gekocht, maar hij trekt de vst(i)'s en zware DAWs niet meer....

Wat ik nu vooral graag zou zien, is een snellle, stille en betrouwbare computer die niet bang is voor een paar zware VST(i)'s die tegelijkertijd draaien.

PS zaken die ik heb en weer kan gebruiken zijn dvd drive(s), me 2 monitoren en enkele hdd(s)

Denk wel dat er een nieuwe HDD in moet die snel genoeg is om de processor en programmas bij te houden. Ook wil ik me firewire geluidskaart weer aan kunnen sluiten.

Hoop dat jullie iets kunnen voorstellen in de prijsklasse tot ongeveer 1000 euro.

thanks a lot!!!

Je zou kunnen denken aan bijvoorbeeld onderstaande configuratie:

• Behuizing: Fractal Design Define R3 (stijlvol/strakke vormgeving zonder toeters en bellen, ruim van binnen, deze kast is heel stil te krijgen)
  • Voeding: OCZ ZS Series 550W (meer dan genoeg vermogen voor deze configuratie, en lekker stil)
  • Moederbord: Asrock Z68 Pro3 (prima en betaalbaar moederbord met Z68 chipset, USB 3.0 en SATA-600 ondersteuning)
  • Geheugen: Kingston HyperX KHX1600C9D3K4/16GX (4 geheugen reepjes van 4GB, brengt het totaal op maar liefst 16GB.. de vraag is even of je het echt nodig hebt, dat kan ik niet beoordelen)
  • CPU: Intel Core i5 2500K Boxed (vergeleken met een cpu van 8 jaar oud is dit een monsterlijk snelle cpu!)
  • Harddisk: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB (een solid state harddisk voor je operating system en belangrijke applicaties. Dit maakt je PC echt razendsnel.)

Bovenstaande config kost je ongeveer 600 euro.

Je hebt geen losse videokaart nodig, want de CPU in combinatie met het moederbord levert dit al. En ja, krachtig genoeg voor een DAW. En je kan 2 monitoren aansluiten, eentje op de HDMI en eentje op de DVI poort bijvoorbeeld.

Je zou er nog een nieuwe DVD speler/brander in kunnen doen met een SATA aansluiting, die kosten hooguit 20 euro, je oude DVD speler/brander heeft vast nog een ouderwetse IDE aansluiting.

Uiteraard zijn er veel variaties te bedenken. Zo kan je, als je het interessant vindt, een 128GB solid state schijf nemen i.p.v. een 64GB model. Zo heb je ook nog wat ruimte over voor je actuele projecten of bijvoorbeeld een VSTi die gebruik maakt van veel sample data in combinatie met diskstreaming. Het 128GB model is 70 euro duurder dan het 64GB model.

De processor in bovenstaande configuratie is al ongekend snel, grote kans dat je lange tijd niet zijn limiet zal halen, maar als de wens er toch bestaat om een snellere cpu te kopen, dan is de Core i7 2600K een alternatief. De meerprijs van deze core i7 2600K t.o.v. de Core i5 2500K is ongeveer 75 euro.

Er zijn vele mogelijkheden, als je 10 mensen vraagt om iets voor je samen te stellen, dan zal je zien dat je 10 verschillende voorstellen krijgt, iedereen heeft zo zijn ervaring/mening.

Het enige wat er nu nog ontbreekt is een goeie Firewire kaart, maar hier ben ik helemaal niet in thuis moet ik eerlijk bekennen. Misschien dat iemand anders een goeie tip heeft!

Succes, als je vragen hebt dan hoor ik het wel!

Laatst gewijzigd:
Ik kan je de OCZ Solid 3 sterk afraden.

In de praktijk is dit een van de traagste sata-600 schijven die je kan vinden, zelfs trager dan de meeste sata-300 schijven. Adverteren met 500MB/s leessnelheid en 450MB/s schrijfsnelheid is pure oplichting van OCZ, in de praktijk met echte data ligt de snelheid rond de 180MB/s lezen en 125MB/s schrijven, en dan hebben we het over de sequential lees/schrijfsnelheid, iets waar een Crucial M4 128GB in de praktijk gewoon echt 500MB/s lezen en ongeveer 200MB/s schrijven haalt.

Ook voor wat betreft stabiliteit zou ik elke SSD met een Sandforce controller momenteel vermijden. Op volgorde van goedkoop naar duur zou ik je onderstaande SSD's adviseren.

• Kingston SSDNow V200 128GB
  • Samsung 470 series SSD 128GB
  • Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB (Deze schijf heb ik zelf, heb er geen seconde spijt van gehad, super snel en stabiel)
  • Samsung 830 series 128GB (Deze is net nieuw, dus er valt nu nog niet veel te zeggen over de betrouwbaarheid en stabiliteit. Samsung maakt elk onderdeel zelf en de voorganger is betrouwbaar gebleken, dus daarom noem ik deze schijf wel. De performance is erg goed, een tikkeltje beter dan de Crucial als je naar het totaalplaatje kijkt.)
  • Corsair Performance Pro Series 128GB (Heel recent uitgebracht, is technisch vrijwel identiek aan de Crucial M4, maar de engineers van Corsair halen er nog wat extra performance uit, vooral op het gebied van de schrijfsnelheid!)

Mijn voorkeur gaat uit naar de Crucial M4. Niet alleen omdat ik 'm zelf heb en uit eigen ervaring kan zeggen dat de SSD enorm goed presteert, maar omdat de prijs/performance uitstekend is! Mooi in de middenmoot wat prijs betreft, maar qua performance doet ie niet zoveel onder voor de duurdere SSD's.

Misschien een 'gewone' interne HDD (of 2) erbij voor het recorden en voor evt samples/samplepakketten?

ga idd me oude hdd's 2 stuks overplaatsen ivm samples en opslag van me vst(i)'s, was dit vergeten te vermelden.

moet nu nog ff uitzoeken of me externe firewire geluidskaart rechtstreeks aangesloten kan worden...

moet nu nog ff uitzoeken of me externe firewire geluidskaart rechtstreeks aangesloten kan worden...

Tip van anderen is dan altijd een TI (Texas Instruments) FireWire kaartje. Die schijnen nooit problemen te geven.
Wat er op mijn ASUS board zit weet ik niet, maar ik heb er nooit troubles mee gehad in combi met mijn Echo AudioFire.

Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB toegevoegd i.p.v. de OCZ die ik had

en heb de voeding vervangen door de XFX Pro 550W op aanraden van iemand op Tweakers.net

tips are still welcome!

XFX Pro 550W review
OCZ ZS 550W review

Het ziet er inderdaad naar uit dat de XFX Pro 550W net even wat meer punten scoort op de belangrijke onderdelen dan de OCZ, dus ja, kan me bij het advies aansluiten! Heb ik ook weer wat geleerd vandaag! :D

Wat betreft je oude harddisks, zijn die ook 8 jaar oud? Want dan zijn ze in vergelijking met moderne harddisks vast een stuk minder stil, en ook een stuk minder snel. Houd hier dus rekening mee, het zou zonde zijn als je oude harddisks je nieuwe pc gaan vertragen.

2 maand geleden zou ik gezegd hebben, neem gewoon een 2TB schijfje, die kosten geen drol meer en je kan weer mooi vooruit. Maarja.. dat was 2 maanden geleden. De prijzen zijn in korte tijd enorm gestegen, meer dan verdubbeld zelfs, dus je moet nu rekening houden met 130 euro voor een 2TB schijf. Tja.. of je dit er voor wil betalen is iets wat ik natuurlijk niet voor jou kan beslissen.

Succes!!

1Asus DRW-24B3ST Zwart € 19,95 (dvd brander)
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit )€ 85,-
1Fractal Design Define R3 (Zwart) € 88,50 (computer kast zelf)
1Thermalright Archon € 49,80 (cpu koeler)
1G.Skill Ripjaws F3-10666CL9Q-16GBRL € 67,90 (16 gig werkgeheugen - 4 reepjes van 4 Gb)
1Intel Core i7 2600K Boxed € 254,90
1XFX Pro 550W € 52,06 (voeding)
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB € 164,51 (ssd harddisk)
1Asrock Z68 Extreme4 Gen3 € 155,- (moederbord met firewire) (dit ivm me tc electronic desktop konnect externe geluidskaart)

Totaal€ 937,62

Zo dit is hem dan TOT NU TOE, tips ten aanzien van geluidsreductie van bijvoorbeeld de cpu fan/koeler zijn welkom.

bedankt voor alle tips en hulp tot nu toe

Laatst gewijzigd:
1Asus DRW-24B3ST Zwart € 19,95 (dvd brander)
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit )€ 85,-
1Fractal Design Define R3 (Zwart) € 88,50 (computer kast zelf)
1Thermalright Archon € 49,80 (cpu koeler)
1G.Skill Ripjaws F3-10666CL9Q-16GBRL € 67,90 (16 gig werkgeheugen - 4 reepjes van 4 Gb)
1Intel Core i7 2600K Boxed € 254,90
1XFX Pro 550W € 52,06 (voeding)
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB € 164,51 (ssd harddisk)
1Asrock Z68 Extreme4 Gen3 € 155,- (moederbord met firewire) (dit ivm me tc electronic desktop konnect externe geluidskaart)

Totaal€ 937,62

Zo dit is hem dan TOT NU TOE, tips ten aanzien van geluidsreductie van bijvoorbeeld de cpu fan/koeler zijn welkom.

bedankt voor alle tips en hulp tot nu toe

Nou, dat ziet er goed uit!

Klein dingetje nog..

Waarom heb je 1066mhz geheugen gepakt, voor vrijwel hetzelfde geld heb je Kingston HyperX KHX1600C9D3K4/16GX wat op 1333mhz draait.

Het moederbord ziet er heel goed uit, zo zie ik ondersteuning voor PCI-E 3.0 en zijn er, naast USB 3.0 poorten aan de achterkant, ook aansluitingen voor USB 3.0 op het moederbord zelf zodat je de USB 3.0 poorten van je kast daar op kan aansluiten. Dat is wel fijn! Wat ik echter niet zo snel heb kunnen vinden is welke chip verantwoordelijk is voor de Firewire poort. TI zou cool zijn, maar ik vermoed dat het toch iets als VIA zal zijn.

Vette configuratie, dit gaat je gedurende een lange tijd van voldoende power voorzien om de meest complexe tracks te maken! :D

Ik zeg even vooraf dat ik me er de afgelopen maanden niet ontzettend meer in verdiept hebt, maar goed, for what it's worth:
zonder het gekozen moederbord af te willen kraken, zou ik persoonlijk liefst kiezen voor Gigabyte.
Dat op basis van bijzonder goede ervaringen met Gigabyte de laatste paar machines die ik heb samengesteld. Voorheen Asus, maar daar ben ik maar vanaf gestapt..
Met name de langere termijn levensduur van de gebruikte componenten en de stabiliteit doordat er niet beknibbeld is op goede componenten en degelijke koperbanen (het Ultra Durable verhaal) vind ik bij een DAW machine belangrijker dan overclocking features en allerlei toeters en bellen....
Asrock was trouwens toch een beetje een budgetmerk van Asus, van oorsprong?

Ik lees verder weinig over de fans die je wilt gebruiken (hoe zijn de meegeleverde casefans in je kast?) en wat je daar wilt doen qua fan control / tuning / voltmodding.
Je vraagt specifiek wel om het geluidsreductie verhaal dus lijkt me dat dan wel interessant om even over na te denken. Daar valt behoorlijk behoorlijke winst te behalen voor niet extreem veel geld. En: een koele pc is een stille pc.
Als je er liever niet zelf in wilt duiken, kan je bijv. ook terecht bij www.ikbenstil.nl, vestiging te Amsterdam. Beetje hippige tent, maar ze hebben een soort inloopmogelijkheid die voor niet ingewijden erg veel resultaat kan opleveren. En je krijgt er zelfs een soort garantie op, waar ze trouwens niet flauw mee doen.

Laatst gewijzigd:
Ik zeg even vooraf dat ik me er de afgelopen maanden niet ontzettend meer in verdiept hebt, maar goed, for what it's worth:
zonder het gekozen moederbord af te willen kraken, zou ik persoonlijk liefst kiezen voor Gigabyte.
Dat op basis van bijzonder goede ervaringen met Gigabyte de laatste paar machines die ik heb samengesteld. Voorheen Asus, maar daar ben ik maar vanaf gestapt..
Met name de langere termijn levensduur van de gebruikte componenten en de stabiliteit doordat er niet beknibbeld is op goede componenten en degelijke koperbanen (het Ultra Durable verhaal) vind ik bij een DAW machine belangrijker dan overclocking features en allerlei toeters en bellen....
Asrock was trouwens toch een beetje een budgetmerk van Asus, van oorsprong?
[..]

ASRock is geïntroduceerd door het moederbedrijf van Asus als een budget alternatief. Dus.. aan de ene kant bedienden ze mensen met Asus en aan de andere kant konden ze mensen bedienen met ASRock.

Ondertussen is ASRock niet meer het budget merk dat het vroeger was. Ze maken nu bordjes die prima kunnen concureren met Asus/Gigabyte/MSI etc... De afgelopen anderhalf jaar heb ik ongeveer 20 mensen voorzien van een computer met een ASRock moederbord. Tot nu toe geen problemen ondervonden!

Gigabyte ben ik overigens ook goed over te spreken hoor. :)

lastig Asrock of Gigabyte....

en ook lastig Mugen 2 of Thermalright Archon.... Moet goed koelen en mag niet te veel herrie maken i.v.m. dat het workstation in me homestudio zelf staat...

Back