PC specificatie thread + geluidskaarten deel II

Ik kom dan tot de volgende configuratie, hoor graag jullie advies.
Zeker qua moederbord geen idee wat ik aan het doen ben :P

Intel® Core™ i7-2600K
Boxed, FC-LGA4, "Sandy Bridge"
274,-
Geheugen: G.Skill 8 GB DDR3-1066 Kit
Light-Retail, F3-8500CL7D-8GBRL, Ripjaws-Serie
40,00

Crucial CT128M4SSD1
Light-Retail, SATA 600, RealSSD M4 Slim, MLC, TRIM
134,90
Samsung HD103SJ
Kit, SpinPoint F3, Intenso Kit
1TB 105,00
Moederbord: ASUS P8H67-M EVO -=Rev.3.0=-
Retail, FW, RAID, Gb-LAN, Sound, µATX
110,-
Voeding: XFX PRO650W Core Edition
Retail, 4x PCIe
83,00
Behuizing: Fractal Design Define R3 Black Pearl
Retail, USB 3.0, Zwart
93,00
CPU koeler: be quiet! Shadow Rock TopFlow SR1
Retail, PWM-aansluiting
46,00
Kaart voor wireless internet
TP-LINK TL-WN951N 300M
Retail, WEP, WPA, AES
30,00
Besturingsysteem Microsoft Windows 7 Home Premium 64-Bit UK
OEM, Incl. ServicePack 1
80,00

Je geeft een ander moederbord aan, heeft deze dan ook firewire dit haal ik niet uit de specs, ook zie ik maar 4 usb aansluitingen dan zit ik erg snel vol.
Zal waarschijnlijk een hoop vragen stellen maar dit is echt mijn kennis niet.....

Ivy's worden deze maand nog aangekondigd. moederborden met de hiermee compatible zijnde chipsets zijn al uit.

Is die micro atx board een bewuste keuze? Want als je kast het toelaat, altijd voor een full atx gaan, dan zitten er sowieso meer aansluitmogelijkheden op. Daarnaast krijg je automatisch meer ruimte voor het aansluiten zelf.

Ik zou ook serieus kijken naar de Gigabyte bordjes. Erg goede features tegen wat lagere prijzen.

Kijk voor de voeding ook eens naar Be Quiet! voedingen. Denk ook aan energie certificaat. Dat scheelt euro's op je stroomrekening!

Sommige 3 TB schijven doen nu rond de 130 euro.

O ja, als het oog ook wat wil: Lian Li kasten 8~

Bedankt allemaal, dit helpt me erg als een noob bij het samenstellen van een pc.
Zal idd een losse firewire kaart gaan voor de firewire.
Daan wat adviseer je qua moederbord en voeding.

Als Ivy snel komen zullen ze waarschijnlijk ook wel een stuk prijziger zijn? Wel echt wel de kosten onder controle houden....

Ivy's worden deze maand nog aangekondigd. moederborden met de hiermee compatible zijnde chipsets zijn al uit.
Klopt inderdaad.. de prestatiewinst is echter alleen in de meest ideale situatie zo'n 10%. Verwacht in de praktijk over het algemeen niet meer dan 5% prestatie winst, klok voor klok. Op papier is de Ivy Brdige nogal wat zuiniger dan de Sandy Bridge, maar in de praktijk lijkt dit verschil toch veel minder groot te zijn. De HD4000 integrated GPU is overigens wel een dikke verbetering!

Toch zou ik zelf persoonlijk alleen wachten op Ivy Bridge vanwege de verwachting dat je dan Sandy Bridge cpu's goedkoper kan aanschaffen. De verwachting is dat, als je puur naar prijs/prestatie kijkt, de Sandy Bridge (zolang die nog te leveren is) het gaat winnen van Ivy Bridge. Je betaald toch altijd een beetje de hoofdprijs als je er voor kiest om iets aan te schaffen wat super nieuw is.

Afgezien van de (meestal) wat hoge prijs bij introductie van iets nieuws, is er nog een goede reden om niet gelijk voor het nieuwste van het nieuwste te gaan als het om CPU's en moederbord chipsets gaat. Herinneren wij ons de eerste problemen met de Sandy Bridge moederborden nog? Heel veel mensen hebben hun moederbord weer terug moeten sturen in verband met een domme bug in de chipset!

Is die micro atx board een bewuste keuze? Want als je kast het toelaat, altijd voor een full atx gaan, dan zitten er sowieso meer aansluitmogelijkheden op. Daarnaast krijg je automatisch meer ruimte voor het aansluiten zelf.
Niet mee eens. Over het algemeen heeft ATX alleen meer PCI(e) sloten dan een Micro ATX bordje, maar niet perse meer aansluitingen zoals USB/Firewire/eSata/etc.. Als je toch niet van plan bent om veel in te bouwen, dan is het toch alleen maar overbodig om al die extra insteeksloten te hebben? Er zijn testjes genoeg die aantonen dat ze alleen maar meer stroom vreten. En bovendien vind ik het wat cable management betreft alleen maar prettiger om een Micro ATX bordje in te bouwen.

Steeds meer developers spelen hier overigen ook op in, ze brengen zeer mooie/interessante Micro ATX bordjes uit, neem bijvoorbeeld de Asus ROG Maximus IV GENE-Z. Geen misselijk bordje als je het mij vraagt.

Ik zou ook serieus kijken naar de Gigabyte bordjes. Erg goede features tegen wat lagere prijzen.
Mee eens, Gigabyte staat ook absoluut in mijn rijtje van moederborden die ik graag adviseer. Naast Gigabyte ben ik ook te spreken over Asrock (vaak net wat goedkoper en al lang niet meer een B-merk) en Asus (gewoon goed!)

Kijk voor de voeding ook eens naar Be Quiet! voedingen. Denk ook aan energie certificaat. Dat scheelt euro's op je stroomrekening!
Mee eens, de nieuwe F1 serie van Be Quiet! heeft een 80 PLUS Gold rating en zijn bovendien ook nog eens behoorlijk betaalbaar.

O ja, als het oog ook wat wil: Lian Li kasten 8~
Lian Li is mooi, helemaal mee eens, maar mijn oog viel nog meer op de Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0. Mooi strak is niet lelijk en bovendien biedt de kast goeie cablemanagement en zijn ze echt gebouwd om stil hun werk te doen. Ik heb 'm sinds kort zelf en ben echt heel tevreden! edit: haha, zie nu pas dat jefz deze zelf ook al in zijn lijstje had staan!!

Ik ga even een systeem samenstellen op Tweakers, dan share ik die straks wel even hier!

Ok, daar ben ik weer..

Check dit systeem:
http://tweakers.net/gallery/15540?wish_id=266489#tab:wenslijst

Toelichting op de keuze:
TP-Link 300Mbps Wireless N PCI Express Adapter TL-WN881ND
Deze is PCIe inplaats van PCI.. en bovendien goedkoper..
Een alternatief is bijvoorbeeld de TP-Link TL-WDN4800 die tot 450mbit aan zou moeten kunnen.. maar kost wel meer dan 2x zoveel.

Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB
Gewoon een goede 2TB schijf die, ondanks zijn trage 5400rpm, eigenlijk nog best snel is. Mooi he, hogere data dichtheid. (Hij is sneller dan mijn 500GB 7200rpm Samsung Spinpoint schijf)
Doet lekker stil zijn werk, wordt niet al te warm..

Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)
UK versie is iets goedkoper, en je kan achteraf toch de taal aanpassen!

Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0
Super kast!

Intel Core i7 2600K Boxed
Zeer snelle CPU, betere prijs/presatie dan de Core i7 2700K
Je zou een Core i5 2500K kunnen overwegen als je van te voren al weet dat je de Hyperthreading van de i7 2600 uit wilt schakelen. Scheelt weer centjes!

be quiet! Efficient F1 500W
Voeding met zeer hoge efficiëntie, wordt daardoor minder warm en hoeft minder te blazen! Deze voeding is in de praktijk dan ook erg stil! En zoals al gezegd door Daan, meer dan 500watt is overkill!!

Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
Erg snelle/betrouwbare SSD voor een mooi prijsje, wat wil je nog meer! (nog eentje!! hehe)

Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9
Niets bijzonders.. gewoon goed geheugen! Je kan iets besparen door 1333mhz geheugen te nemen.. maar echt veel scheelt het niet.

Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3
Toch geen Micro ATX bord, ook al ben ik daar wel over te spreken.. tja, dit bordje is gewoon erg interessant voor de prijs! Leuke bijkomstigheid is dat dit bordje, naast 2x USB 3.0 aan de achterkant, ook een USB 3.0 header op het moederbord zelf heeft, zodat je de USB 3.0 optie van de Fractal Design kast ook kan bunutten!

Succes met je uiteindelijke aanschaf!!

Super Marando ik ga hier voor! Behoorlijk in de prijs gezakt ook, wat meer te besteden voor een nieuwe geluidskaart :D

Ik zou er zo 16GB in proppen. Windows Vista en 7 zwemmen graag in het geheugen.

Back