PC specificatie thread + geluidskaarten deel II

Ah, ik las net op tweakers.net een bericht van iemand die deze vraag bij Fractal zelf heeft neergelegd.

Ongeveer eind augustus was het antwoord.

Op basis van de voorgaande configuraties heb ik ook het een en ander bij elkaar gesprokkeld. :halleluja

mijn lijstje staat hier

Alleen heb ik niet echt veel verstand van computers dus mocht er iemand bereid zijn mij even te helpen en zijn of haar mening te geven, heel erg bedankt!!!

:engel:

Op basis van de voorgaande configuraties heb ik ook het een en ander bij elkaar gesprokkeld. :halleluja

mijn lijstje staat hier

Alleen heb ik niet echt veel verstand van computers dus mocht er iemand bereid zijn mij even te helpen en zijn of haar mening te geven, heel erg bedankt!!!

:engel:

nou ik snap bijvoorbeeld niet waarom je een vorige generatie CPU neemt en een verouderde chipset.

Waarom niet de i7 3770K + Gigabyte Z77x-U5DH of Gigabyte Z77X-D3H bijv? Ivy bridge is zuiniger en sneller, om de prijs hoef je het niet te laten lijkt me...
Ook zou ik dat geheugen niet kopen omdat het high-profile is. nou is dat geen probleem als je de stock cooler van intel zou gebruiken, maar dat zou ik ten sterkste afraden.

voor 35 euro heb je een Scythe Mugen 3, die is veel stiller en veel koeler. Maar dan ga je wel een probleem krijgen met dat geheugen.

zou ik eerder dit geheugen kopen, met deze koeler.

Heej SunnyS,

Allereerst bedankt voor het checken!

nog wel wat vraagjes:
Als ik de specs van die twee processoren naast elkaar leg zie ik niet zo veel verschil, waar zit de verbetering precies in, die 22nm vs 32nm technologie?

Waarom raad je die aftermarket koeler aan? heb ik deze nodig voor de extra koeling (in principe niet toch, aangezien ik niet ga overclocken?) of meer voor het geluid?

aangepaste lijstje met jouw puntjes zou er dan zo uit komen te zien: nieuw

Wat OSX betreft, ik draai alles op windows, waar zou ik dit voor nodig kunnen hebben?

Thnx,
C

Heej SunnyS,

Allereerst bedankt voor het checken!

nog wel wat vraagjes:
Als ik de specs van die twee processoren naast elkaar leg zie ik niet zo veel verschil, waar zit de verbetering precies in, die 22nm vs 32nm technologie?

Waarom raad je die aftermarket koeler aan? heb ik deze nodig voor de extra koeling (in principe niet toch, aangezien ik niet ga overclocken?) of meer voor het geluid?

aangepaste lijstje met jouw puntjes zou er dan zo uit komen te zien: nieuw

Wat OSX betreft, ik draai alles op windows, waar zou ik dit voor nodig kunnen hebben?

Thnx,
C

nou het verschil is dat de 3770k een klein beetje sneller is, een heel stuk zuiniger, en een veel snellere IGP aan boord heeft, namelijk de hd4000. hij is 30 euro duurder... dat had ik er wel voor over gehad... als je trouwens geen gamer bent en geen zware video editing/rendering doet, kun je ook overwegen om de i5 3570 te kopen... die is een heel stuk goedkoper, en je DAW heeft echt niet zoveel meerwaarde aan hyperthreading, sterker nog het wordt vaak aangeraden om dat zelfs uit te zetten.

en die intel koeler wil je er niet op hebben geloof me. koelts een stuk slechter en maakt een stuk meer lawaai, gooi ze altijd gelijk weg die dingen.

ook al ga je niet overclocken, dan houdt je je CPU nog extreem koel, en dat komt de levensduur ook ten goede.

Thnx,
C

nou voor een algeheel prettigere computer gebruik ervaring, voor meer stabiliteit, voor meer veiligheid, voor een mooiere user interfaces, voor innovatievere functionaliteit, voor betere drivers, voor betere hardware ondersteuning.

(sorry kon t het niet laten, was een inkoppertje ;)

Maar goed laten we maar geen win/mac oorlog beginnen in de "PC" thread haha

Ik ben van plan binnenkort een nieuw moederbord en CPU te kopen.
Aangezien mijn budget niet erg groot is dacht ik aan AMD.

Ik heb al 8gb 1600 DDR3 geheugen.
Ik dacht zelf aan een ASRock extreme 4 icm een FX8120.

Er zal alleen Ableton op gedraaid worden en af en toe een game.
Zal het voor mij voldoen?

- Hangt ervan af wat je doet in Ableton.
- Hangt ervan af welke games het zijn. Algemeen gezien heb je een goeie videokaart nodig.

Er is een periode geweest waar AMD de beste keus was als je budget beperkt is, maar deze vlieger gaat tegenwoordig niet meer op. Op alle prijsniveau's heeft intel een CPU die het van AMD wint op basis van prijs/prestatie. De enige reden om voor AMD te gaan is als je perse wilt gamen met de on-die GPU, want op dat gebied is AMD wel heer en meester. Maar ook hier zit wel een addertje onder het gras, want ook al hebben de AMD's superieure GPU performance in vergelijking met Intel, een los videokaartje van €81 is alweer een stuk rapper dan die onboard "meuk".

Goedkope moederbordjes voor intel met B75 chipset:
ASRock B75M-DGS
Asus P8B75-M LX
ASRock B75 Pro3-M
Check deze link voor een overzicht van goedkope moederbordjes op Tweakers.net

Als CPU zou ik denken aan de Intel Core i3 3220 Boxed, deze kost zo'n €105,= op moment van schrijven.

Je komt dus uit op een bedrag van rond de €160,= voor een intel upgrade setje. Zou je een quadcore willen inplaats van een dualcore met Hyperthreading, dan zou je kunnen denken aan de Intel Core i5 3470 Boxed. Dit zou de prijs van het intel upgrade setje brengen op ongeveer €230,=

Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Core i5 3470 en ben er enorm blij mee. Ik heb projecten met meerdere instances van onder andere u-he DIVA en D16-LuSH-101 en heb CPU kracht over om ook nog op elk kanaal een Slate Digital VCC plugin te zetten en mijn overige gebruikelijke plugins zoals EQ/dynamics/FX. Heerlijk om niet te hoeven freezen!!

Dan ga ik denk ik voor de i5 3470.
Lees inderdaad dat AMD voor het gamen prima is, maar voor rekenwerk wat minder.

Sowieso zal Ableton de 6/8 core's van AMD nooit benutten.
Dan kan ik beter voor een snellere quad core gaan, lijkt mij. :)

Dit is wat ik ongeveer wil:

Tweakers wenslijst

De HDD en het werkgeheugen heb ik al in mijn bezit.

Laatst gewijzigd:
Dan ga ik denk ik voor de i5 3470.
Lees inderdaad dat AMD voor het gamen prima is, maar voor rekenwerk wat minder.

Sowieso zal Ableton de 6/8 core's van AMD nooit benutten.
Dan kan ik beter voor een snellere quad core gaan, lijkt mij. :)

Dit is wat ik ongeveer wil:

Tweakers wenslijst

De HDD en het werkgeheugen heb ik al in mijn bezit.

't is een prima configuratie lijkt me zo.
As je nog iets meer geld over hebt, kan je overwegen om een Gigabyte moederbord aan te schaffen.
Die worden vaak gebruikt in muziek pc's vanwege de uitstekende betrouwbaarheid en performance.
Maar die I5 is een prima CPU waar je zeker profijt van zult hebben ! Die maakt zeker het grootste verschil !

Zal dit Gigabyte moederbord dan een betere keuze zijn, dan de AsRock?

Gigabyte GA-H77-DS3H

Als je de keuze hebt zou ik zeker het Gigabyte bord nemen !
Er zit een iets andere chipset in, maar voor jouw hardware configuratie is de H77 chipset (die zit op het Gigabyte bord) perfect ! Doen dus :okdan:

Verder kan je overwegen om je CPU koeler nog te vervangen door deze koeler.

Ze zijn beide Cooler Master en kosten exact hetzelfde.
Alleen heeft de koeler uit jouw lijstje 24,4dB geluidsproductie en deze slechts 17dB. Dat is toch een stuk stiller voor hetzelfde geld !

Mijn E-MU 0404 USB werkt ineens niet meer!

Was ineens van de 1 op de andere dag: mijn pc herkende/detecteerde de externe geluidskaart ineens niet meer, rechtsonderin nog wel een icoontje van de driver/applicatie, maar die zei ook dat hij geen devices herkende.

Heb geprobeerd driver opnieuw te installeren, maar daarbij zei die tijdens de setup iets van: "setup is unable to detect a supported product" en toen stopte de installatie.

Heb alles geprobeerd, maar krijg hem niet aan de praat. Het kastje zelf lijkt het verder wel gewoon te doen. Iemand een idee hoe ik dit kan fixen?

Back