PC specificatie thread + geluidskaarten deel II

@ Iedereen: thanks voor de hulp. Bij de laatste zit volgens mij geen midi, of wel? Zijn er btw geen goede voor onder de 100 euro (wsl niet)?

@ Iedereen: thanks voor de hulp. Bij de laatste zit volgens mij geen midi, of wel? Zijn er btw geen goede voor onder de 100 euro (wsl niet)?

Oja, de 2i4 heeft MIDI, de 2i2 niet. De 2i4 is wel weer een aantal tientjes duurder. Dat lijkt me dan voor jou geen optie meer.

De Steinberg UR22 heb ik ook wel goede dingen over gelezen, behalve dat het volume van de headphone output wat aan de zachte kant is. Deze heeft ook MIDI in/out. Kost rond de €110.

Advies gevraagd:

Ik ben bezig mij te orienteren op een nieuwe studio met als doel een mooie eindmix te kunnen maken. Mijn belangrijkste investeringen zijn daarom nieuwe monitoren en een audio interface. Over die laatste: Ik werk met meerdere synths/drumdoosjes die ik allemaal als losse sporen wil laten binnenkomen op mijn PC, dus ik verwacht 6-8 inputs nodig te hebben (er wordt sowieso gedubt, want ik heb maar 2 handen), zodat ik een jam fatsoenlijk kan tweaken na opname. MIDI moet PC --> synth, (wat ik tot op heden nog nooit heb gedaan); ik wil synth sequences softwarematig bouwen, en de synth zelf gebruiken voor de sound en tweaking daarvan. Daarnaast moet er de mogelijkheid zijn om gitaar en zang clean binnen te krijgen, maar belangrijkste is dat mijn synths en drums clean binnenkomen. USB/Firewire heb ik niet zoveel verstand van, dus daar ga ik al... Budget is ongeveer 300, maar dit is geen strakke grens. Ik verwacht voor dat bedrag pro te kunnen gaan qua interface. Waar moet ik verder op letten? Wie heeft er een aantal ideeen? Zie ik iets over het hoofd?

Advies gevraagd:

Ik ben bezig mij te orienteren op een nieuwe studio met als doel een mooie eindmix te kunnen maken. Mijn belangrijkste investeringen zijn daarom nieuwe monitoren en een audio interface. Over die laatste: Ik werk met meerdere synths/drumdoosjes die ik allemaal als losse sporen wil laten binnenkomen op mijn PC, dus ik verwacht 6-8 inputs nodig te hebben (er wordt sowieso gedubt, want ik heb maar 2 handen), zodat ik een jam fatsoenlijk kan tweaken na opname. MIDI moet PC --> synth, (wat ik tot op heden nog nooit heb gedaan); ik wil synth sequences softwarematig bouwen, en de synth zelf gebruiken voor de sound en tweaking daarvan. Daarnaast moet er de mogelijkheid zijn om gitaar en zang clean binnen te krijgen, maar belangrijkste is dat mijn synths en drums clean binnenkomen. USB/Firewire heb ik niet zoveel verstand van, dus daar ga ik al... Budget is ongeveer 300, maar dit is geen strakke grens. Ik verwacht voor dat bedrag pro te kunnen gaan qua interface. Waar moet ik verder op letten? Wie heeft er een aantal ideeen? Zie ik iets over het hoofd?

De goedkoopste geluidskaart met 8 analoge ingangen is: Focusrite Scarlett 18i8 USB geluidskaart (ca 344 eur) maar komt net boven je budget.
Meer info kan je hier vinden: http://us.focusrite.com/usb-audio-interfaces/scarlett-18i8

Heb je een computer met Texas Instruments Firewire chipset zoniet kan je beter bij USB blijven.

Ander goede merken zijn : MOTU en RME maar kom je ruim boven je budget:
RME Fireface UC: (ca 800 euro) - > http://www.rme-audio.de/en_products_fireface_uc.php
en Motu Ultra Lite (ca 527euro ) -> http://www.motu.com/products/motuaudio/ultralite-mk3

Avid/ M-Audio geluidskaart wil ik je niet adviseren omdat het bij mij alleen maar problemen heeft opgelverd ivm Latency.

zojuist een SEASONIC 520 Platinum Silent voeding geinstalleerd (geen FAN!) en de low rpm adapters tussen m'n NOCTUA fans gezet, systeem was al uitgerust met SSD en is nu 100% STIL. geen verschil meer tussen AAN en UIT. heerlijk :)

zojuist een SEASONIC 520 Platinum Silent voeding geinstalleerd (geen FAN!) en de low rpm adapters tussen m'n NOCTUA fans gezet, systeem was al uitgerust met SSD en is nu 100% STIL. geen verschil meer tussen AAN en UIT. heerlijk :)

8)

Know the feeling ;-)

thx! Mijn budget staat niet helemaal vast, dus het is de moeite waard om daar is naar te kijken, ik hoop sowieso een interface te hebben die lang meegaat, dus doorsparen is een optie, maar de Focusrite zelf, ervaringen mee iemand?

thx! Mijn budget staat niet helemaal vast, dus het is de moeite waard om daar is naar te kijken, ik hoop sowieso een interface te hebben die lang meegaat, dus doorsparen is een optie, maar de Focusrite zelf, ervaringen mee iemand?
Voor mij zou die te weinig analoge outputs hebben. 4, als je geen headphones aansluit - of anders maar 2.*

* Main outs niet meegerekend.

Heb eindelijk me nieuwe PC binnen. Na het instaleren van Cubase 5 heb ik me Elizenzer in de pc gestopt. Het rode lampje brand voor iets van 10 seconde en gaat dan uit. Er komt ook geen pop-up tevoorschijn dat er een nieuwe USB apparaat is aangesloten. Ik heb de Elizencer in alle porten geprobeerd, maar er gebeurd niks. Als ik een ander ding, zoals een harde schijf en zo in ee nUSB port aansluit, dan word deze herkend. Dus de USB port doet het, daar is niks mis mee.

Heeft iemand enig idee wat ik het beste kan doen?

heb je de laatst elicencer software ook geïnstalleerd?

Avid/ M-Audio geluidskaart wil ik je niet adviseren omdat het bij mij alleen maar problemen heeft opgelverd ivm Latency.
Kun je hier iets meer over vertellen? Ik heb nooit problemen gehad met latency bij een M-Audio Audiophile 192. Is wel onder Windows 7 64 geinstalleerd met 8 GB aan RAM. ASIO driver natuurlijk.

M-Audio's zijn niet de duurste, maar voldoet wel voor opname van promo materiaal.

vraag:

Ik ben aan het kijken voor een nieuwe geluidskaart. Nu heb ik nu nog een Saffire LE uit 2007. Prima geluidskaart, ook qua aansluitmogelijkheden (heb weinig eisen qua aantal inputs)
Ik zat namelijk eerst te kijken voor een Saffire Pro 40, maar die schijnt niet zo krachtig te zijn i.t.t pci kaarten. Vrij verouderd ook. Budget': maakt niet zoveel uit. Onder de 1500.

Ik zie dat RME de creme de la creme produceert. Mijn vraag is: wat zou een goede upgrade zijn? Ik wil wel een compleet pakket. Ga ik dan voor Firewire of toch PCI? Welke merk. Iemand ervaringen met een bepaalde interface?
nog een vraag: "The most powerful soundcard available" zag ik bij zo'n RME site staan. Is zo'n interne geluidskaart Dan ook een grote energieverbruiker?

Wat ik belangrijk vind is lage latency en het liefst 2 koptelefooningangen, midi in out. de basis dus.
Ik gebruik Cubase i.c.m redelijk zware paketten (EWQL, Symphobia etc) Mijn pc is snel zat. 32gb ddr, ssd, core i7 enz. Daar zit geen probleem qua latency.

Laatst gewijzigd:
Wat ik belangrijk vind is lage latency en het liefst 2 koptelefooningangen, midi in out. de basis dus.
Ik gebruik Cubase i.c.m redelijk zware paketten (EWQL, Symphobia etc) Mijn pc is snel zat. 32gb ddr, ssd, core i7 enz. Daar zit geen probleem qua latency.

Kan je niet echt helpen met de exacte keuze. Lijkt me met dat budget dat je echt top of the bill kunt aanschaffen.

Wel 1 ding mbt latency, moderne systemen hebben genoeg capaciteit om alles af te handelen. Latency etc. wordt meer veroorzaakt door het OS zelf (conflicten, onnodige features).

Hier wat algemene info en tips:
https://www.ableton.com/en/articles/optimize-windows/

Je kan het beste een RME Babyface kopen.
RME staat bekend om zijn low latency en stabiele drivers.
Deze heeft 2x hoofdtelefoon aansluitingen en Midi I/O.
Deze kost ongeveer 500 euro.
Voor eventueel meer in en uitgangen kan je ook de Fireface UCX en Fireface 802
Deze twee heeft zowel USB en Firewire aansluitingen.
De babyface alleen USB.

Maar wat bedoel je met grote energie verbruiker?

Heb je gezien wat de laatst uitgekomen videokaarten verstoken onder full load? Dat is best pittig. Vandaar mijn vraag.

Ik heb ergens gelezen dat USB niet echt geschikt is voor een audio interface. Aangezien FW een grotere doorvoersnelheid heeft wil ik dat liever. De 802 ziet er wel netjes uit. Ik ga daar maar eens meer over lezen.

Geen enkele interface is een energievreter vergeleken met een dikke GPU kaart. No worries! ;)
De theoretisch grotere doorvoersnelheid (bandbreedte) van FW is voor jou niet relevant, je hebt geen eisen wbt veel i/o.
Wat voor jou wel relevant is, dat geef je zelf al aan, is lage latency. Alle kaarten hebben lage latency. Maar je moet bij die lage latency vooral kijken hoeveel CPU je dat kost, want hier zitten de verschillen. En inderdaad; dan is een RME PCIe interface de beste keuze. Kijk eens naar de RME HDSPe aio, die voldoet al wel.. Is min of meer een PCIe versie van de babyface. Echter kan een babyface ook de beste keuze zijn, is maar net hoe zwaar je de low latency performance (LLP) laat wegen in jou eindoordeel...

Hier www.dawbench.com vind je LLP benchmarks.

succes.

Heb je gezien wat de laatst uitgekomen videokaarten verstoken onder full load? Dat is best pittig. Vandaar mijn vraag.
Niet te vergelijken... de meeste audio interfaces doen niet veel processing, behalve die met DSP, en zelfs dat is véél minder dan een gaming GPU.

Ik heb ergens gelezen dat USB niet echt geschikt is voor een audio interface.
Achterhaalde informatie. En zelfs is Firewire technisch beter dan USB2, in de praktijk maakt dat niets meer uit.

Back