BPM van vocals bepalen

Digital

Stamgast
Mss een noob vraagje maar hoe bepaal je het BMP van een vocal?

Ik heb hier namelijk een accapella liggen en heb niet echt een idee hoe ik erachter kan komen wat de snelheid is! :)

Ik neem aan dat je het liedje ook met de muziek eronder hebt en dan gewoon tellen. Een stopwatch een pen en papier om te turven is alles wat je nodig hebt.

Als je met BMP hetzelfde bedoelt als BPM dan kan je idd gewoon tellen. Ook al staat er geen beat onder, het zal toch wel een ritme en een tempo hebben.

Alleen klopt die niet precies (want je tikt nooit exact op de maat) dus wat je krijgt is een goede gok.

Het blijft nog altijd nuttig om een vocal niet gewoon in 1 keer in je sampler te smijten maar om de aparte muzikale frasen (tekstregels) eruit te knippen. Noem die bijv. 001_it_is_a_wonder_man_can_eat_at_all.wav, 002_when_things_are_big_that_should_be_small.wav (eerste regels van Jamiroquai - Virtual Insanity, je zei niet welke vocalen dus ik neem maar wat) etc.

Zo krijg je ze in de juiste volgorde in Windows Verkenner/OS X Finder, hou je bij wat je al hebt uitgeknipt, en het is dus erg makkelijk om ze terug te vinden.

Nou ja, wat je zegt... Voor mij is tellen en timen en BPM bepalen altijd een soort van tic. :D Ik hoef maar in een auto een knipperlicht te horen en het is weer meteen raak. :bekdicht:

Hehe... neuroot ;) Ik moet voor mijn werk wel 'ns tijdcodes optellen, dat is in seconden en frames... verschrikkelijk... Rekenen met eenheden die buiten het metrisch stelsel vallen maakt me bloed nerveus... Ik heb dat inzicht niet, als ik het ook maar even probeer word ik knettergek :D

Alleen klopt die niet precies (want je tikt nooit exact op de maat) dus wat je krijgt is een goede gok.

Klopt, maar het werkt bij mij altijd behoorlijk goed als ik het over een stukje van 20 seconden ofzo doe. Het programmaatje geeft een gemiddelde bpm wat bij mij eigenlijk alleen achter de komma verschilt. En inderdaad, langere vocalen (of om het even welke langer stuk muziek) opknippen is sowieso nooit een gek idee, vooral niet als het om handmatig ingespeelde muziek gaat, zoals disco of rock ofzo.

Laatst gewijzigd:
ik zou zeggen maak een loop van 4 tellen die goed loopt, deel die door 4 en meet het aantal ms op.. die gooi je in de MS <> BPM converter (of je gebruikt 'de' rekensom met de zakjapanner) en voila.

De loop maken kan lastig zijn, maar als je het nummer kent waar de acapella van is dan zou dat wel moeten lukken. Het kan betekenen dat je een knip moet maken midden in een woord.

En heb ik ongeveer de juiste BPm te pakken, dan ga ik naar een wave-editor of cubase en die laat ik de sample loopen (beetje wat langere lengte) terwijl ik met de tempo speel, totdat-ie precies klopt.. daar kan bijv. tempo 131.59 uitkomen noem maar iets, ja dat is pielen.. uiteindelijk eindig ik toch ook met een opgeknipte zangtrack.

Laatst gewijzigd:
Ik "TAB" zelf ook het liefste het tempo, echter als je bijvoorbeeld Jazz hebt, dat erg "lazy" gezongen wordt, dan kun je je nog wel eens een beetje vergissen. :peukie:

BPM is natuurlijk te tellen, maar er zijn maar weinig muzikanten die het heel regelmatig kunnen doen en volhouden. (De bass drummer van de All Militairy Marching Band van het Britse leger is er beroemd om: die kan een verschil tussen 78 en 79 BPM slaan en volhouden: waarschijnlijk volledig autistisch ;)

Ik speel mee op een synth die korte nootjes (AmpEnv) geeft en die neem ik dan op (SoundForge). Dat doe ik met drie plekken in de song. Die ga ik dan gewoon meten in milli seconden en reken ik om naar de minuut. Wel graag rekening houdend met de maatsoort :)

Wout

de wetenschappelijke methode:

tijd in seconden/aantal maten/4*60

bv,.. ja aca duurt vanaf tel 1 tot einde laatste maat 300 sec
is tot laatste tel vd laatste maat 40 maten

dan is dus 300/40=7,5
gedeeld door 4 voor t aantal beats= 1,875
maal 60 om t pm te berekenen = 112.5

werkt altijd prima maar je moet je sample wel goed op maat knippen.
Daarna zoals yoozer zegt opchoppen en plakken maar.
Zijn overigens leuke progjes voor.

de knutselmethode

neem je aca,..
gooi m op een beattrack in bv cubase
zet tel 1 van je aca op tel 1 van je beats
en verander t tempo en steeds opnieuw vanaf t begin starten net zolang tot ie 16 maten gelijk loopt.

ook hier is t weer slim om je aca op te choppen,.. vooral als het origineel een live track is ipv midi time coded. Zoals al eerder genoemd bij veel jazz tracks ed.

Vergeet niet dat de groove van een song ook bepaald op het lekker op de biet klinkt.
Al is je bpm nog zo goed getimed,.. als de groove niet klikt dan klinkt t nooit strak!
:walker:

Wiskundig maar niet wetenschappelijk *D ... Gedeeld door 4 werkt enkel voor een maatsoort met 4 beats per maat. Zoals al tevoren gezegd is het best wel handig om weten in welke maatsoort het stuk staat. Mathematisch zijn 3/4 en 6/8 gelijke breuken, maar musicologisch twee totaal verschillende maatsoorten met totaal verschillende beats. Tappen als je niets meer weet kan je inderdaad redden ... beter dat dan niks.

Zo doe ik het meestal:
Zoek de track erbij met de muziek eronder.. en bepaal daarvan het BPM door het in ableton te gooien, dan weet je het ook meteen voor de acapella...

... Mathematisch zijn 3/4 en 6/8 gelijke breuken, maar musicologisch twee totaal verschillende maatsoorten met totaal verschillende beats. ...
Niet musicologisch, maar gewoon in de muziekpraktijk :) Musicologisch is alleen het constateren dat het in de Renaissance gebruikelijk was om een 6/8 als 2/4 te tellen. In de Ierse volksmuziek nog steeds de gewoonte.

Wout

Semantisch of semiologisch :P ... In elk geval heeft een 3/4 maat niet dezelfde indeling als een 6/8 ... zelfs niet in Ierse jigs in 6/8 (want om zeker te zijn moet ik er wel bij zeggen dat er ook zijn in 9/8, 12/8 ...) die twee tellen van drie achtste noten (hop hop back ... alhoewel dat bij mij niet zo vlot gaat :D). Nooit te beroerd om bij te leren, welke Ierse muziek gebruikt een 6/8 als 2/4??

Zo doe ik het meestal:
Zoek de track erbij met de muziek eronder.. en bepaal daarvan het BPM door het in ableton te gooien, dan weet je het ook meteen voor de acapella...

Dit is GEEN waterdichte methode, Werkt eigenlijk alleen bij 4/4 en dan ook alleen als de loop die je geknipt hebt een hele (of een meervoud daarvan) maat is. Of zie ik iets over het hoofd?

Wiskundig maar niet wetenschappelijk *D ... Gedeeld door 4 werkt enkel voor een maatsoort met 4 beats per maat. Zoals al tevoren gezegd is het best wel handig om weten in welke maatsoort het stuk staat. Mathematisch zijn 3/4 en 6/8 gelijke breuken, maar musicologisch twee totaal verschillende maatsoorten met totaal verschillende beats. Tappen als je niets meer weet kan je inderdaad redden ... beter dat dan niks.

Hmmm,.. daar had ik ook aan gedacht ja,.. vijfkwart, driekwart etc,..
Maaarrrrr,.. je hoeft geen wiskundig wetenschapper te zijn om de waarschijnlijkheidsfactor te berekenen dat een noobie (nee,. dit is geen diss!! Slechts een quote) iets anders wil gaan doen dan een dansbiet of iets anders viertelligs neer te zetten.

Mgoe,.. voor de wiskundigen onder de wetenschappers,. bij driekwart delen door 3 ipv 4,.. Bij 6/8 idem (driekwart is nl in deze welzeker hetzelfde als zesachtste voor de heren musicale musicologische wiskundinge wetenschappers onder ons!!!!! let wel,.. ALS HET OM BPM GAAT!!!! gheheheh)
bij 5/8 de 4 voor 5 vervangen en dan keer twee,.. etc etc

Mijn oprechte excuses aan de digital noob wegens onvolledigheid,.. en zeker in het onwaarschijnlijke maar niet onmogelijke geval dat je ergens uit een docu een percussiebeat hebt gesampled van een inheemse afrikaanse dude die zich bedient van een tweeenzeventig achthonderdtiende maatsoort.

Dank u voor uw opbouwende kritiek,.. ik zal voortaan nog beter mijn best doen!!! :biertje:

Dit is GEEN waterdichte methode, Werkt eigenlijk alleen bij 4/4 en dan ook alleen als de loop die je geknipt hebt een hele (of een meervoud daarvan) maat is. Of zie ik iets over het hoofd?

Mischien niet waterdicht, maar het heeft voor mij altijd wel goed gewerkt.
In ableton heb je binnen luttele seconden zicht hoeveel de bpm van een track is.. als ik dan een paar loopjes check binnen de track en het loopt allemaal strak... ja dan klopt het gewoon.. en meestal is de bpm van de acapella gelijk aan de originele versie van de track inclusief muziek... (iig bij de gevallen die ik onder handen heb genomen)

Mischien niet waterdicht, maar het heeft voor mij altijd wel goed gewerkt.
In ableton heb je binnen luttele seconden zicht hoeveel de bpm van een track is.. als ik dan een paar loopjes check binnen de track en het loopt allemaal strak... ja dan klopt het gewoon.. en meestal is de bpm van de acapella gelijk aan de originele versie van de track inclusief muziek... (iig bij de gevallen die ik onder handen heb genomen)

Ik denk dat het inderdaad sterk afhankelijk is van het type/soort muziek is. Van de week een loopje met de hand geknipt. Volgens mij was het 105 bpm, m`n ultra5000 vond het ook 105 bpm, ableton 85 bpm (vaag). Had geen zin er verder over na te denken. Ik heb de Ultra (en dus ook mijzelf) gelijk gegeven.

Misschien een wiskundige hier, die het verschil van 20 kan uitleggen?

Semantisch of semiologisch :P ... In elk geval heeft een 3/4 maat niet dezelfde indeling als een 6/8 ... zelfs niet in Ierse jigs in 6/8 (want om zeker te zijn moet ik er wel bij zeggen dat er ook zijn in 9/8, 12/8 ...) die twee tellen van drie achtste noten (hop hop back ... alhoewel dat bij mij niet zo vlot gaat :D). Nooit te beroerd om bij te leren, welke Ierse muziek gebruikt een 6/8 als 2/4??
Dans je? (hop hop hop geeft dat wel aan :) Dan voel je dat een 6/8 nooit in zessen, maar in tweeën wordt geteld, dus eigenlijk als een 2/4 in triolen. De bas geeft dit vaak aan. Jigs, reels en airs zijn bovenal dansmuziek. Daarom is de 6/8 maatsoort zo moeilijk te herkennen, omdat de luisteraar graag één-twee hoort ipv in zessen, al wordt het nooit een polka :)

Wout

Back