Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tellen en timen is irritant![]()
Ik hoef maar in een auto een knipperlicht te horen en het is weer meteen raak. 
Nou ja, wat je zegt... Voor mij is tellen en timen en BPM bepalen altijd een soort van tic.Ik hoef maar in een auto een knipperlicht te horen en het is weer meteen raak.
![]()
Ik moet voor mijn werk wel 'ns tijdcodes optellen, dat is in seconden en frames... verschrikkelijk... Rekenen met eenheden die buiten het metrisch stelsel vallen maakt me bloed nerveus... Ik heb dat inzicht niet, als ik het ook maar even probeer word ik knettergek 
Alleen klopt die niet precies (want je tikt nooit exact op de maat) dus wat je krijgt is een goede gok.

... Gedeeld door 4 werkt enkel voor een maatsoort met 4 beats per maat. Zoals al tevoren gezegd is het best wel handig om weten in welke maatsoort het stuk staat. Mathematisch zijn 3/4 en 6/8 gelijke breuken, maar musicologisch twee totaal verschillende maatsoorten met totaal verschillende beats. Tappen als je niets meer weet kan je inderdaad redden ... beter dat dan niks.Niet musicologisch, maar gewoon in de muziekpraktijk... Mathematisch zijn 3/4 en 6/8 gelijke breuken, maar musicologisch twee totaal verschillende maatsoorten met totaal verschillende beats. ...
Musicologisch is alleen het constateren dat het in de Renaissance gebruikelijk was om een 6/8 als 2/4 te tellen. In de Ierse volksmuziek nog steeds de gewoonte.
... In elk geval heeft een 3/4 maat niet dezelfde indeling als een 6/8 ... zelfs niet in Ierse jigs in 6/8 (want om zeker te zijn moet ik er wel bij zeggen dat er ook zijn in 9/8, 12/8 ...) die twee tellen van drie achtste noten (hop hop back ... alhoewel dat bij mij niet zo vlot gaat
). Nooit te beroerd om bij te leren, welke Ierse muziek gebruikt een 6/8 als 2/4??Zo doe ik het meestal:
Zoek de track erbij met de muziek eronder.. en bepaal daarvan het BPM door het in ableton te gooien, dan weet je het ook meteen voor de acapella...
Wiskundig maar niet wetenschappelijk... Gedeeld door 4 werkt enkel voor een maatsoort met 4 beats per maat. Zoals al tevoren gezegd is het best wel handig om weten in welke maatsoort het stuk staat. Mathematisch zijn 3/4 en 6/8 gelijke breuken, maar musicologisch twee totaal verschillende maatsoorten met totaal verschillende beats. Tappen als je niets meer weet kan je inderdaad redden ... beter dat dan niks.

Dit is GEEN waterdichte methode, Werkt eigenlijk alleen bij 4/4 en dan ook alleen als de loop die je geknipt hebt een hele (of een meervoud daarvan) maat is. Of zie ik iets over het hoofd?
Mischien niet waterdicht, maar het heeft voor mij altijd wel goed gewerkt.
In ableton heb je binnen luttele seconden zicht hoeveel de bpm van een track is.. als ik dan een paar loopjes check binnen de track en het loopt allemaal strak... ja dan klopt het gewoon.. en meestal is de bpm van de acapella gelijk aan de originele versie van de track inclusief muziek... (iig bij de gevallen die ik onder handen heb genomen)
Dans je? (hop hop hop geeft dat wel aanSemantisch of semiologisch... In elk geval heeft een 3/4 maat niet dezelfde indeling als een 6/8 ... zelfs niet in Ierse jigs in 6/8 (want om zeker te zijn moet ik er wel bij zeggen dat er ook zijn in 9/8, 12/8 ...) die twee tellen van drie achtste noten (hop hop back ... alhoewel dat bij mij niet zo vlot gaat
). Nooit te beroerd om bij te leren, welke Ierse muziek gebruikt een 6/8 als 2/4??
Dan voel je dat een 6/8 nooit in zessen, maar in tweeën wordt geteld, dus eigenlijk als een 2/4 in triolen. De bas geeft dit vaak aan. Jigs, reels en airs zijn bovenal dansmuziek. Daarom is de 6/8 maatsoort zo moeilijk te herkennen, omdat de luisteraar graag één-twee hoort ipv in zessen, al wordt het nooit een polka