Ik denk dat het inderdaad sterk afhankelijk is van het type/soort muziek is. Van de week een loopje met de hand geknipt. Volgens mij was het 105 bpm, m`n ultra5000 vond het ook 105 bpm, ableton 85 bpm (vaag). Had geen zin er verder over na te denken. Ik heb de Ultra (en dus ook mijzelf) gelijk gegeven.
Misschien een wiskundige hier, die het verschil van 20 kan uitleggen?
Als je een track laadt in ableton dan gaatie automatisch checken wat voor bpm het is (als je dat tenminste ingesteld hebt staan)... maar het hangt er puur vanaf hoe de waveform eruit ziet of ableton met het juiste bpm aan komt zetten. Ableton zou idd met 85 bpm aan kunnen komen zetten terwijl het 105 is. Maar goed, dan kun je aan de waveform al zien dat de
"maatmarkers" niet goed staan. Het enige wat je dan hoeft te doen, is het startpunt (eerste tel van een maat) bepalen en het tempo veranderen van de waveform (dus niet van de master van ableton). Door dus met je muis het tempo te veranderen van je waveform, zet je de "maatmarkers" strak.
Dit is natuurlijk heel simpel bij techno/housemuziek enzo.. omdat je de kicks goed kan zien in de waveform. Bij ambienttracks heb je dan een uitdaging

ligt aan jou.. (inkoppertje)