BPM van vocals bepalen

Ik denk dat het inderdaad sterk afhankelijk is van het type/soort muziek is. Van de week een loopje met de hand geknipt. Volgens mij was het 105 bpm, m`n ultra5000 vond het ook 105 bpm, ableton 85 bpm (vaag). Had geen zin er verder over na te denken. Ik heb de Ultra (en dus ook mijzelf) gelijk gegeven.

Misschien een wiskundige hier, die het verschil van 20 kan uitleggen?

Als je een track laadt in ableton dan gaatie automatisch checken wat voor bpm het is (als je dat tenminste ingesteld hebt staan)... maar het hangt er puur vanaf hoe de waveform eruit ziet of ableton met het juiste bpm aan komt zetten. Ableton zou idd met 85 bpm aan kunnen komen zetten terwijl het 105 is. Maar goed, dan kun je aan de waveform al zien dat de
"maatmarkers" niet goed staan. Het enige wat je dan hoeft te doen, is het startpunt (eerste tel van een maat) bepalen en het tempo veranderen van de waveform (dus niet van de master van ableton). Door dus met je muis het tempo te veranderen van je waveform, zet je de "maatmarkers" strak.
Dit is natuurlijk heel simpel bij techno/housemuziek enzo.. omdat je de kicks goed kan zien in de waveform. Bij ambienttracks heb je dan een uitdaging :)

Door dus met je muis het tempo te veranderen van je waveform, zet je de "maatmarkers" strak.

Uhm...dat bedoel ik dus. Je moet het BPM dan toch al weten? Of je moet iig nog wat handelingen doen voordat het strak loopt. Zelf tellen vind ik zelf toch het snelst en "veiligst" ;)

in cubase is het erg simpel,
ga naar de wave editor
selecteer 4 maten in de vocal
selecteer de functie selection to bpm
dan staat de bpm tot 2 cijfers achter de komma strak

in de manual staat dit geloof ik ook wel ergens, als ik het me goed herinner staan hier 2 verschillende methoden beschreven hiervoor. Ik gebruik deze altijd, en een vocal in sync zetten hiermee kost je ongeveen 30 seconden of zo. Dan ga ik er wel vanuit dat de vocal steady in sync blijft kwa zang, anders moet je even de noten na de bpm bepaling in sync zetten via hitpoints en quantitize.

andere daw's hebben vast wel iets vergelijkbaar.

Uhm...dat bedoel ik dus. Je moet het BPM dan toch al weten? Of je moet iig nog wat handelingen doen voordat het strak loopt. Zelf tellen vind ik zelf toch het snelst en "veiligst" ;)

uhhmmmm.. nee je hoeft het niet te weten, je weet het pas als je de maatmarkers strak gezet hebt.
Ja misschien was m'n uitleg niet echt super.... ik zal het nog eens proberen:
Stel je hebt een technonummer... ableton doet z'n best om de bpm te bepalen, maar het klopt op een of andere manier niet...
Je gaat dan naar de eerste tel van een maat daar zet je ff een warpmarker neer. Nou je ziet al die uitschieters in de waveform wat dus de kicks voorstellen. De maten staan aangegeven, dus wat doe je dan, je zorgt dat bijvoorbeeld dat maatmarker 2 precies voor kick 9 komt te staan, en dat doe je door het tempo te veranderen van de waveform. Als die dus superstrak staat en je controleert nog 2 punten later in de track, dan is de BPM die te voorschijn is komen als gevolg van het verplaatsen van de maatmarker, de bpm van de track.

in cubase is het erg simpel,
ga naar de wave editor
selecteer 4 maten in de vocal
selecteer de functie selection to bpm
dan staat de bpm tot 2 cijfers achter de komma strak

in de manual staat dit geloof ik ook wel ergens, als ik het me goed herinner staan hier 2 verschillende methoden beschreven hiervoor. Ik gebruik deze altijd, en een vocal in sync zetten hiermee kost je ongeveen 30 seconden of zo. Dan ga ik er wel vanuit dat de vocal steady in sync blijft kwa zang, anders moet je even de noten na de bpm bepaling in sync zetten via hitpoints en quantitize.

andere daw's hebben vast wel iets vergelijkbaar.

Ik wil nou niet vervelend doen ofzo maar zijn de vocals van faithless nou zo moeilijk om juist te zetten of ligt het gewoon aan mij? :D

Ik wil nou niet vervelend doen ofzo maar zijn de vocals van faithless nou zo moeilijk om juist te zetten of ligt het gewoon aan mij? :D

:dubbel: ligt aan jou.. (inkoppertje)

Waar je ook rekening mee "moet" houden is dat de eerste woorden van de acapella niet altijd netjes op de eerste tel van de maat begint.. (wist je uiteraard al) en dan wordt 't ooit even goed bepalen WAAR de maat echt begint..

Het vreemde va het verhaal is alsof het lijkt dat hij de eerste 5/6 maten niet juist loopt en verder wel?

Back