oke zal eens kijken wat ik kan doen
maar ik neem aan dat je ook nog wel wat andere software weet of begin ik nu te zeuren
Eerst moet je van het idee af dat je zo maar alles even kunt downloaden.
Ten tweede moet je je afvragen of je met masteren je track uberhaupt wel beter maakt; zorg eerst dat je mix goed in orde is. Da's niet hetzelfde. Dat moet je puur met volumes regelen en equalizer kunnen doen, als dat niet goed in orde is zonder dat je daar allerhande compressors op moet gaan gooien, dan klopt er gewoon iets niet.
Als laatste kun je voor de grap eens een demo downloaden van Izotope Ozone.
Je begint met de eerste - paragraphic equalizer. Lastig woord waarvan we niet weten wat het betekent. Optie 1: zoeken in Google / Wikipedia. Optie 2: kijken of we uit kunnen vinden wat het doet.
We zetten eerst het lampje van "Active" aan. Ik zie een aantal pijltjes en verrek, ik kan ze met de muis bewegen. Dit verandert het geluid, en het lijkt er dus op dat ik hier een equalizer heb waar ik zelf de frequentie-lijn mee kan tekenen zonder dat ik aan knoppen hoef te draaien.
Als ik verder zap naar de andere opties - Mastering Reverb, Loudness Maximizer, Multiband Harmonic Exciter, etc - valt me nog iets op.
Er zit een idiote lading knopjes en schuifjes die niet allemaal duidelijk knopjes en schuifjes zijn totdat ik er met de muis mee ga knoeien. Er zittne beschrijvingen en optie-menu's bij waarvan ik niet weet wat ze doen, het is een gruwelijk gepriegel met groene tekst die er cool uit moet zien en het resultaat is een gebruikersonvriendelijke brij die complexe dingen doet, en ik ben nog geen ene moer wijzer geworden.
Niet goed dus. Conclusie: dumpen die plugin.
Maar, voordat we dat doen, even opschrijven wat 'ie dan -wel- doet; deze combineert een EQ met een reverb met een maximizer met een exciter met "dynamics" met stereo imaging.
Als we het nu even makkelijker voor onszelf willen maken moeten we dus gewoon op zoek naar de aparte versies van deze dingen. Je kunt niet voorspellen wat het eindresultaat gaat worden als je iets aan de eerste lopende-band bewerking wijzigt als er dan nog 4 andere dingen overheen gegooid worden waar je ook geen idee van hebt. KISS-principe - Keep It Simple, Stupid!
Gaat het er slechter van klinken? Nee, het resultaat is in beide gevallen rotzooi als je niet weet wat je moet doen. Gaat het meer kosten? Nee, want van de
aparte plugins zijn makkelijk gratis versies te vinden. Wordt het er makkelijker op? Jazeker.