Zelf Masteren?

Quim Tekno

Nieuwkomer
Hoi ik ben remi

Het lijkt mij wel handig om bij deze synthforum aan te melden en hoop en denk ook dat ik er wijzer van ga worden.
Ben al een tijd bezig met tekno/hardtekno tracks maken en zou graag tips willen hebben. wat is nu het beste software om mee te masteren en is het wel verstandig om dat zelf te doe of beter gezegt kun je het zelf wel eens doen?..

gr remi

Hoi en welkom.

Een van je goede voornemens zou kunnen zijn de zoekfunctie van het forum nog vaker te gebruiken.
Zoek bijvoorbeeld maar eens op Parkito, dat is zonder meer de beste software om mee te masteren. :okdan:

Je moet eerst 3 zonder parkito gemaakte hits kunnen aantonen (minimaal 1000 downloads bij iTunes per hit), dan mag je Parkito gratis gebruiken en downloaden.

MAAR... Als je een goed onderbouwde mail naar de makers ervan stuurt, dan weet ik bijna zeker dat ze je al het andere dat je nog wilt, gratis geven.

Dus, eerst nog even snel aan de slag en hits maken :dj:

Als je zo doorgaat, zal je hier niet serieus 'genomen' worden.8o).
Daarbij komt nog eens dat je posts meer weg hebben van een partyflock-wannabee dan iemand die serieus aan de slag wil met het maken van muziek. :doei:

Beste Qium , ik ben ook sinds kort aangemeld bij Synthforum , maar al vanaf '96 muziek aan het maken met computers.
Destijds begonnen op een Atari met een s950 en werk nu op een quad core pc met Cubase 4 ( en Live 7).
Masteren is is een vak apart. Ik master m'n eigen nummers met Wavelab en met plugin's van o.a. Sonnex Oxford , Waves, PSP enz.
Veel "proffesionals " doen het masteren helaas 100% softwarematig.
De echte master kings doen het nog steeds OOK met hardware om de nodige anologe warmte toe te passen.
Al die peperdure compressors en limiters en eq's worden nog steeds gemaakt en verkocht .
Maar ook als je the task toch op je wil nemen zou ik met bv met Wavelab beginnen.
Verwacht niet dat je het binnen een half jaar onder de knie hebt, er is enorm veel wat je moet weten.
Ik laat m'n nummers elders masteren alvoor ik ze uitbreng.

oke het is al goed Alan ik zal je niets meer vragen of verder op jou reacties in gaan oke en als ik een pf wannabee was was ik hier niet dacht ik zo laterzzz :doei:

oke zal eens kijken wat ik kan doen
maar ik neem aan dat je ook nog wel wat andere software weet of begin ik nu te zeuren:gaap:

Eerst moet je van het idee af dat je zo maar alles even kunt downloaden.

Ten tweede moet je je afvragen of je met masteren je track uberhaupt wel beter maakt; zorg eerst dat je mix goed in orde is. Da's niet hetzelfde. Dat moet je puur met volumes regelen en equalizer kunnen doen, als dat niet goed in orde is zonder dat je daar allerhande compressors op moet gaan gooien, dan klopt er gewoon iets niet.

Als laatste kun je voor de grap eens een demo downloaden van Izotope Ozone.

Je begint met de eerste - paragraphic equalizer. Lastig woord waarvan we niet weten wat het betekent. Optie 1: zoeken in Google / Wikipedia. Optie 2: kijken of we uit kunnen vinden wat het doet.

We zetten eerst het lampje van "Active" aan. Ik zie een aantal pijltjes en verrek, ik kan ze met de muis bewegen. Dit verandert het geluid, en het lijkt er dus op dat ik hier een equalizer heb waar ik zelf de frequentie-lijn mee kan tekenen zonder dat ik aan knoppen hoef te draaien.

Als ik verder zap naar de andere opties - Mastering Reverb, Loudness Maximizer, Multiband Harmonic Exciter, etc - valt me nog iets op.

Er zit een idiote lading knopjes en schuifjes die niet allemaal duidelijk knopjes en schuifjes zijn totdat ik er met de muis mee ga knoeien. Er zittne beschrijvingen en optie-menu's bij waarvan ik niet weet wat ze doen, het is een gruwelijk gepriegel met groene tekst die er cool uit moet zien en het resultaat is een gebruikersonvriendelijke brij die complexe dingen doet, en ik ben nog geen ene moer wijzer geworden.

Niet goed dus. Conclusie: dumpen die plugin.

Maar, voordat we dat doen, even opschrijven wat 'ie dan -wel- doet; deze combineert een EQ met een reverb met een maximizer met een exciter met "dynamics" met stereo imaging.

Als we het nu even makkelijker voor onszelf willen maken moeten we dus gewoon op zoek naar de aparte versies van deze dingen. Je kunt niet voorspellen wat het eindresultaat gaat worden als je iets aan de eerste lopende-band bewerking wijzigt als er dan nog 4 andere dingen overheen gegooid worden waar je ook geen idee van hebt. KISS-principe - Keep It Simple, Stupid!

Gaat het er slechter van klinken? Nee, het resultaat is in beide gevallen rotzooi als je niet weet wat je moet doen. Gaat het meer kosten? Nee, want van de aparte plugins zijn makkelijk gratis versies te vinden. Wordt het er makkelijker op? Jazeker.

Wat wil je bereiken met het masteren? Het is goed om voor jezelf te bepalen wat je doel is. (en of het idd wel écht nodig is...). Je kunt namelijk een track behoorlijk verpesten door slechte mastering. En zeker voor mastering geldt dat je bijzonder goed moet weten wat je doet, en vooral wat je NIET moet doen. Je moet een grote kennis hebben van dynamiek, klankkleur, frequenties, Fase, Correlatie enz... Bovendien moet je een hele goede afluistering en akoestiek hebben, de juiste tools / meters én.....een goed stel getrainde oren.

Als je over al deze zaken beschikt dan kun je je wagen aan mastering!

EDIT:
Een goed mastering programma is Wavelab. (niet gratis!) Plugins van o.a. Oxford, UAD, Waves.... (ook allemaal NIET gratis)

Mastering is een overgewaardeerd en gehyped woord zo langzamerhand... En er word zo "gewichtig" over gedaan... Gewoon lekker experimenteren en je eigen stijl/smaak volgen...

Muziek/geluid maken is zeer subjectief dus het ligt aan je eigen smaak wat je mooi of niet mooi vind klinken. Daar kan mastering niets aan doen.
Als jij het lekker en goed vind klinken en je bent er 100% tevreden kun je dat gewoon op CD zetten zoals jij dat wilt, daar heb je geen "mastering" voor nodig.

Er zijn zat CD's die gemastered door zogenaamde masteraars maar die hebben de muziek volledig vernaggeld met hun compressie, EQ en enhancers..

hey welkom, jammer dat er gelijk zo gezeken wordt naar je. Niet iedereen begrijpt dat een hoop mensen beginners zijn en misschien niet helemaal goed weten wat bepaalde termen als mastering etc inhouden.

Voor masteren, je bedoelt waarschijnlijk een stevige mixsound maken, zijn vele manieren en methodes. De methode die bij jouw past, is wat je zelf grotendeels zou moeten ontdekken. Dat maakt uiteindelijk je "eigen" sound of "saus", het duurt gewoon lang voordat je goede afgemixte profi klinkende tracks hebt, geeft niks komt vanzelf. Ik zou eens naar een pakket als T-Racks3 van Ik Multimedia kijken...of gewoon de plugins van je sequencer/muziekprogrammas eens testen.

Als je echt een profi mastering wilt hebben en je bent kort bezig, kan je het beter uitbesteden. Heb je alle tijd en wil je zelf groeien en ontwikkelen, zelf doen :)...

iedereen heeft wel altijd comentaar over die platte compressie (non dynamisch) etc maar diezelfde personen verwijzen je weer door naar die zgn 'brood'masteraars die dat dus doen. Lekker consequent hehe. Verbeter de wereld, begin bij jezelf..
Daarom zeg ik, lekker zelf kutten, vind jij het mooi klinken , dan is het goed...

hey welkom, jammer dat er gelijk zo gezeken wordt naar je. Niet iedereen begrijpt dat een hoop mensen beginners zijn en misschien niet helemaal goed weten wat bepaalde termen als mastering etc inhouden.

Het is inderdaad niet leuk dat er meteen zo gezeken wordt, sorry.
Niet iedereen begrijpt dat als een hoop mensen de zoekfunctie niet gebruiken, er 5 van dit soort threads per week bijkomen.

Wat Remi vraagt is al tientallen keren voorbijgekomen in diverse topics. Als hij dan vervolgens ook nog gaat vragen waar je software kunt downloaden, tja :duivels: En het parkito grapje was alweer een tijd niet gemaakt :engel:

Laatst gewijzigd:
Wel veel reakties maar nog niemand die gevraagd heeft of het om afmixen gaat of het 'echte' masteren.

Als je echt serieus bezig bent dan zal je er moeite voor moeten doen om het te leren.

Sound on Sound heeft een artikel online staan wat basic mastering behandeld m.b.v. standaard Cubase plugins. (http://www.soundonsound.com/sos/may06/articles/cubasetech_0506.htm).

Ik weet uiteraard niet of je cubase gebruikt, maar het geeft veel informatie voor de beginner, en het heeft mij iig geholpen om mijn tracks beter te laten klinken.

Voor een 'commerciele' release zou ik zeker een externe deskundige inschakelen.

ik had idd al door dat het een geintje was en vandaar dat ik zij waar ik het kon downloaden dat kun je dan verwachten
maar ik geef alan zeker gelijk dat ik naar de bekende weg vroeg bij deze lees ik nu ook beter naar de gehele forum

gr remi

ik had idd al door dat het een geintje was en vandaar dat ik zij waar ik het kon downloaden dat kun je dan verwachten
maar ik geef alan zeker gelijk dat ik naar de bekende weg vroeg bij deze lees ik nu ook beter naar de gehele forum

gr remi

Inderdaad, ga er gewoon lekker mee freaken

van ontdekken wordt de mensch wijzer :yamaha:

Even voor de duidelijkheid.

Je bedoelt met tekno toch die schranzige beuk herrie die meestal in donkere loodsen met veel rook en mensen in zwarte hoodies word afgespeeld?

Sinds wanneer word dat gemasterd????

En probeer anders Xinix te benaderen zij maken ook hun eigen tracks en zijn toch wel redelijk bekend in de tekno.

Back