Hip hop album uitbrengen

Jake

Stamgast
Hallo,

Ik ben van plan om in 2009 een album uit te brengen. (in eigen beheer)
Omdat dit mijn eerste album is, heb ik op dit gebiet geen ervaring.
Ik weet dat als mijn tracks af zijn, en goed gemixt dat ze dan gemasterd moeten worden, maar dit is het probleem niet

Ik heb een hip hop band, en ik maak de beats, ik heb veel gesampled van vinyle, dus ik heb de copyrights bijgehouden.
Een rapper uit mijn band maakt de cover zelf. (hij is kunstenaar :)

Het probleem is wat moet er allemaal nog gebeuren als ik de master klaar heb ?
En hoe werkt het in mijn situatie voor buma/stemra of Sena enz

Laatst gewijzigd:
Ik wil graag een sample gebruiken van hooguit 7 seconden. Kan ik de sample zonder toestemming gebruiken?
Nee. Als het gaat om een sample uit een beschermd werk, moet u altijd toestemming vragen aan de maker of uitgever van het werk en de producent van de opname. Ook al gaat het om twee seconden. De duur van de sample doet er niet toe.

ik heb alle lps bij elkaar gehouden, maar hoe kan ik zien wat beschermd werk is ?
En hoe zou ik hier achter kunnen komen ?
En moet ik ze dan echt opbellen ?

Laatst gewijzigd:
Heb je ook daadwerkelijk samples van 7 secobnden lang gebruikt of heb je alleen bassdrums en snares gesamplet? Voor one shots is het veel moeilijker te bepalen waar ze vandaan komen en die zou ik dan ook niet aangeven :)

Nou kijk meestal zoek ik een vette drum line van hoog uit 5 seconden, (die ik met knippen, plakken, en effecten bewerk)
en daar zoek ik weer een ander loopje voor die ik er onder gooi.
Dan speel ik zelf nog met vsti en andere instrumenten er overheen + rap en scratch enz.

Dus eigenlijk gewoon de manier hoe de meeste hip hop gemaakt wordt.
(met samples van verschillende platen een hip hop compositie maken)
Ik weet dat het mogelijk moet zijn, want er zijn wereldwijd zat producers die samplen en daarmee hip hop producties maken. (neem Cypress hill met hits from the bong)

Er is een een Hip hop band in Nederland (escaltie team) die het op dezelfde werkwijze doet al ik, en die hebben al 2 albums gemaakt dusss...

Maar is het ook mogelijk zonder dat ik toestemming vraag, om een album uit te brengen ?

Laatst gewijzigd:
Dat buma stemra verhaal.. is op te zoeken bij hun website..
als ik het goed begrijp, is als je een cd wilt uitbrengen..
dat je dan aan hun toestemming moet vragen..

daarna betaal je voor het uitbrengen van je plaat..
je betaalt voor toestemming om JOUW plaat uit te brengen
daar is een schema voor (zie hun website).

De verkoopprijs en het aantal nummers en de oplage van de cd bepaalt wat je moet betalen voor die toestemming.

Dat geld dat je afdraagt, krijg je dan na een half jaar ofzo terug behalve dat ze er dan 20% van jouw "inkomsten" afhalen..
Beetje surfen, en je weet het..

Verder, als je samples gebruikt, opzoeken wie de eigenaar is van de rechten, en daar een lieve brief aan sturen.. dan krijg je brief terug met ja of nee.. en poef je mag je plaat uitbrengen..

Je kan ook gewoon zelf je cdtje branden, en verkopen na een optreden, niemand die je tegenhoud.. (behalve dan, dat je ook voor optreden rechten moet hebben voor je samples.(maar denk niet dat dit gecontroleerd word totdat je beroemd ben)

Have fun

In dit interview met seda (osdorp posse)wordt er ook gesproken over samples clearen.(wat de osdorp posse dus nooit gedaan heeft)

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=16092

Als je een hit scoort en de sample is niet gecleared heb je een probleem.
fedde le grand kon alle winst van "put your hands up for detroit" doorschuiven naar de rechtmatige eigenaar van de sample die hij gebruikte.

Ik heb net naar je 3 beats geluisterd.

Zomergevoel kreeg ik niet van je zomergevoel. Ik persoonlijk (doe met mijn menning wat je wil) had er een lekker lage subbass door gegooid.. gewoon 1/4 tell op de eerste noot.. maarja..dat ben ik ..

dat 2e liedje deed me erg denken aan het beginriedeltje van spraakwater van extince..

de 3e, kijk.. dat klinkt lekker lauw.. daar heb ik weinig om over te zeuren.. daar maak je rappers blij mee. toch 1 bas nootje hier en daar? mag ut?

Ben benieuwd wat je er van brouwt.. veel plezier met beat-bakken jake..

In dit interview met seda (osdorp posse)wordt er ook gesproken over samples clearen.(wat de osdorp posse dus nooit gedaan heeft)

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=16092

Als je een hit scoort en de sample is niet gecleared heb je een probleem.
fedde le grand kon alle winst van "put your hands up for detroit" doorschuiven naar de rechtmatige eigenaar van de sample die hij gebruikte.

Dat is echt zuur

Dat is inderdaad zuur...

maar, hij is er wel in 1 klap beroemd mee geworden.. en kon daarna knaken verdienen met andere shit..

Dus niet rijk worden met ding A, maar er wel toegang mee krijgen tot B en C.. tja, zo heb je toch uiteindelijk het hele alfabet van "beroemd" zijn meegemaakt..

Is ook een vorm van "loon".. iets waar je iets mee kan..

Al is het maar een grote mailinglijst van mensen die je webshoppie vinden. of 10.000 hits op youtube zodra je wat online zet omdat je naam eronder staat..

mm nou erg bedankt voor jullie reacties, nu weet ik waar ik aan toe ben.

Conclusie misschien dat ik mijn eerste album gewoon zelf brand, maar dat zie ik nog wel.
We hebben pas 6 nummers af. (teminste we hebben heeeel veel nummers maar 6 die echt waard zijn voor een album.)

Het is niet de bedoeling dat ik er geld me ga verdienen, maar gewoon dat we een album hebben om te droppen.
En we willen veel optreden, en lol maken. (wat we al doen)

Ik ga in februari een opleiding doen en dan ga ik dit ook leeren.

Dus ik denk dat ik begin met het branden...

http://3voor12lokaal.vpro.nl/magazines/news/index.jsp?portals=279189&magazines=279189&news=1040048

Gr Jake

Voor je Buma/Stemra zaken:

Aanmelden bij Buma/Stemra! (Dat is niet zo moeilijk)

Zoek een publisher. Zonder publisher is het niet mogelijk om iets uit te brengen. je MOET een publisher hebben (waar 33% van je B/S gelden naartoe gaat). Zo niet, zul je een eigen publishing moeten opzetten, maar dat is best duur en een teringwerk!

Een publisher regelt ook alle clearing die nodig is, zoals het clearen van samples. Als het album alleen binnen Nederland uitgebracht wordt mag er zoveel gecoverd worden als je maar wilt. Voor de Benelux en groter is er altijd toestemming nodig van de originele uitgever (publisher).

Als dit alles geregeld is, hoef je je tracks alleen maar aan te melden bij je publisher, dan wordt het automatisch vastgelegd bij Buma/Stemra.

Daarna kun je je altijd nog bij Sena aanmelden, maar dat heeft alleen nut als je tracks op de radio gedraaid worden, anders heeft het geen reet zin!

Wat betreft het uitbrengen zelf, dus persing, plaatsing op legale downloads, contacten met cd winkels etc. weet ik niet, doet platenmaatschappij altijd! :)

Zomergevoel kreeg ik niet van je zomergevoel. Ik persoonlijk (doe met mijn menning wat je wil) had er een lekker lage subbass door gegooid.. gewoon 1/4 tell op de eerste noot.. maarja..dat ben ik ..

Ja die klapt beetje slap in ja, maar verder in die beat heb ik er wel een soort stab op de eerste tel, die klinkt wel lekker vind ik.

Ik vind ook juist de snare niet echt mooi in deze beat.

En bij dat nummer van extince hoor ik em ook, maar daar heb ik em echt niet van !!! :)

Deze beat heb ik net gemaakt (eigen compositie) http://www.2shared.com/file/4611054/f63886a0/Jakaan-vst_567.html

Laatst gewijzigd:
simpele tip

NIETS aangeven

in nederland wordt die shit echt niet gecontroleerd....nederland is te klein...ze gaan de moeite niet nemen voor die paar euro's

pas als jij een hit hebt die overal op #1 staat moet je je druk gaan maken.

Maar voor lokale shit... maak je niet druk

Subgroover,

een webwinkel is dan simpeler.. die pakt geen 33%.. released alles wat je opstuurt (doet publisher vast niet)
geen gedoe met contracten enzo.

Zonder publisher is het niet mogelijk om iets uit te brengen.

Wie zou je dan tegen houden? vraag ik me af.
Zelf ben ik ook bezig met een release in eigen beheer (op vinyl)
Maar ik heb me nog niet met publishing bezig gehouden.
Lijkt me maar een beetje bullshit eerlijk gezegd.

van copyright control website:

Wij leveren diverse diensten zoals:

juridisch advies (houden ze maar)

administratie (ik pruts zelf wel om)

muziekuitgeverij / music publishing (?? wat doen ze dan, bekend maken? jongens er is een plaat uit?)

songpitching (??)

music clearances (hoeft om mij niet)

copyright chasing in binnen- en buitenland (doet buma stemra toch ook al)

royalty checks (ok)

http://www.popunie.nl/index.php?id=588

de uitleg over wat doet een publisher..
oftewel de "verkoper" van jouw muziek aan de muziekindustrie..
zien ze geld in jouw.. dan beloven ze dit geld te voor jouw verdienen..
en trekken dan ze hun percentage eraf van het verdiende geld.. Om dit geld te verdienen, gebruiken ze meestal ook hun eigen netwerk
(lees verzameling van vriendjes die ook geld aan jouw verdienen)

dus hmmmm..

Volgends mij heb je daar harstikke gelijk in...

als ik het mis heb.. graaaaag leg het me uit... ik ben liever een sukkel wie uitleg krijgt.. als een onwetende "kenner" :D

Ik maak dan wel geen hiphop.. maar wil wel een cd met om uit me tas te trekken in de coffeeshop of aan me leerlingen weg te geven.. dat soort gedoe.. dus heb eens gekeken naar mogelijkheden..

Zelfs met bumra/stemra toeslag enzo was het niet eens zo duur om je cdtje te laten maken..

is best te betalen door klein bandje..
vraag 3 euro voor je cd bij een optreden.. maakte je geloof ik nogsteeds 1 euro winst op een cd...
maar had je wel kleurendruk cd en kleurenboekje en dat soort dingen.. oftewel.. lekker 5 euro vragen voor je cd..
geef lekker optreden weg... en gooi een paar cd's je publiek in..

iedereen blij.

Back