Hip hop album uitbrengen

Jah zo wil ik het ook gaan doen, ik zie het ook meer als eerste cd als promotie.

Maar ik had ergens (ben vergeten waar) gelezen dat als je met je master naar de cd pers gaat, dat je "het een en ander" (wat ik dus ben vergeeten :) moet laaten zien voor dat ze het mogen persen.

Weet iemand hier wat nodig is ?

Anders mogen ze je cd niet bedrukken.

En als je je hoesje wilt laten maken (bedrukken) bij een bedrijf, heb je ook nog een streepjescode nodig, en een aantal andere codes.

waar regel je dit dan legaal ? of is dit allemaal niet nodig ?

Streepjescode heb je toch alleen nodig als hij in de winkel komt te liggen? Volgens mij doen de meeste winkeliers er dan alsnog een andere overheen
schater.gif

Als je je eigen CD wilt laten persen dan moet je een formulier invullen waarin je aangeeft dat het van jezelf is en niet van Fransje Bauer. En zowieso wordt het pas interessant om te gaan persen als je meer als 500 CD's laat persen. Qua geld moet je dat dan dus wel even hebben.

Jake, dat formulier wat ze nodig hebben..
dat is dus van de buma stemra...
kijk maar op hun website... Zoals ik al eerder zei..
Hun horen toestemming te geven... die toestemming koop je van hun af.. (kost tussen de 0,33 en 2,- per cd.. ligt aan drukaantal en verkooprijs)...

verder heb je nog een of ander unique nummer voor je cd.. zodat radiostations je plays enzo kunnen bijhouden en cdwinkels m kunnen bestellen.. waat je dat precies regelt dat weet ik niet meer precies..

maar.. je heb gewoon drukkerijen die dit allemaal voor je regelen.. Dus jij loopt erheen met je gebrande cdtje.. en je pdfje met art-work.. zegt dat je GEEN lid bent van de buma stemra.. en dat je ook dat nummer wil waar je de naam niet van weet.. ..

Dan betaal je ongeveer hetvolgende:
40cent voor het cdtje.
33cent voor je bumastemra (mag je m niet duurder als 8euro verkopen)
10 cent voor het doosje
15 cent voor artwork..
en dat 500 keer (minder drukt bijna niemand.. dan krijg je gewoon gebrande cd's uit een brandtoren)

en dat is het :)
mag je zelf uitzoeken hoe je het verkoopt en al dat geblabla..

mocht je een publisher hebben.. dan gaat die vanaf dat punt met je cd'tje zijn netwerk af... en daarvoor heeft ie je vast geholpen met het zoeken van goedkope drukker enzo.. (vriendje van hem)... Dus tja, het heeft wel voordeel.. maar dat kost dan ook wat.

Zelfbranden en naar je publiek gooien is goedkoper en simpeler..

mocht je een publisher hebben.. dan gaat die vanaf dat punt met je cd'tje zijn netwerk af... en daarvoor heeft ie je vast geholpen met het zoeken van goedkope drukker enzo.. (vriendje van hem)... Dus tja, het heeft wel voordeel.. maar dat kost dan ook wat.

Over het algemeen kost een publisher je niets (de meeste publisers willen juist graag zoveel mogelijk muziekschrijvers hebben), behalve dan dat 1/3 van je Buma/Stemra geld er heen gaat. Maar als je dat afweegt tegen wat je er voor terug krijgt; een groot netwerk van 'vriendjes' en de mogelijkheid je track in de publiciteit te helpen, lijkt mij de keuze niet zo moeilijk.

Daarbij komt nog dat de meeste publishers tegenwoordig een platenlabel hebben (of andersom) en als ze het album / single goed genoeg vinden, zelfs willen uitbrengen.

Als je goed bezig bent; veel tracks schrijft / produceert, dan heb je ook nog eens kans dat de publisher je een voorschot biedt (zoals bij mij) op je Buma/Stemra centen. Dan zit je wel een paar jaar vast en kun je niet wisselen van publisher, maar elk voordeel heb z'n nadeel.

Voordelen publisher opgesomd:
- Je voelt het niet in je portemonaie
- Alles wordt geregeld
- Groot netwerk van 'grote mensen in de muziek'
- Uiteindelijk zul je veel meer met je Buma/Stemra verdienen dan als je het in eigen beheer gaat uitbrengen
- Kans op een voorschot (altijd leuk natuurlijk)

Nadelen publisher:
- Je hebt niet alles zelf in de hand
- Meerdere meningen over je muziek
- Je zit voor een paar jaar vast aan het contract

Voor mij was de keuze destijds niet zo'n moeilijke en gelukkig wierp het z'n vruchten af!

Klinkt goed subgroover, als het voor je werkt..
absoluut niet veranderen..

Maar blijf twijfelen of elke publisher die je tegenkomt daadwerkelijk zoveel doet als dat ze op papier zeggen dat ze doen..

en zo rond te lezen op het internet.. ben ik niet de enigste..
Verhaaltje over publisher op andere site

Dus ik zou niet tegen elke muzikant die cdtje wil voor zijn familie vriendjes en fans die staan te dansen bij het lokale podium.. zoek zo snel mogelijk een publisher :)

Mischien wel leuke thread..
wat maakt iets een interesante publisher:
En wat deed de beste man/vrouw nou ECHT voor je..
als in:

Hoeveel optredens....
ging je verkoop van 0 tot ik eet ervan...
kwam je opeens op verzamel cd's en in de film

En ik hoef echt niet te weten hoeveel je precies eet.. maar indicatie.. een broodje met pindakaas.. of elke dag kobe-biefstuk :)

Je kan bij de buma ook een productie in eigen beheer formulier aanvragen.

Daarmee kan je gewoon vinyl persen bij bijv Record industry.

grtzzzRb

Je kan bij de buma ook een productie in eigen beheer formulier aanvragen.

Daarmee kan je gewoon vinyl persen bij bijv Record industry.

grtzzzRb

Goeie tip :okdan:

Eh ja,
maar zelfs met die toestemming voor die productie in eigen beheer..
Als ik het goed begrijp op die site..

Is die toestemming toch iets waar je voor moet betalen..
dus, het is NIET zo.. dat je een formulier invult..
en dat de buma-stemra dan zegt.. dit liedje is van jouw...

nee, ze zeggen.. we weten dat jij liedjes wil verkopen.. en daarom willen wij een bijdrage, die we dan verdelen onder
de rechthebbende en de buma stemra..

Wie o Wie op het forum DOET dit soort dingen.. en kan het uitleggen in jip en janneke taal???

Heb zelf ook een paar jaar bij een publisher onder contract gestaan.
Het kwam er bij mij op neer dat de demo's die ik opstuurde nooit goed genoeg waren. Kreeg commentaar dat het niet goed was, maar geen opbouwende kritiek, voorbeelden of tips hoe ik het verbeteren kon of hoe ze het nu wel wilden. :Z

In de tussentijd heb ik zelf (en via via) wel releases bij labels kunnen regelen, waar de publisher dus alleen maar profijt (waren geen nummer 1 hits, maar toch :engel:) van had, zonder er iets voor gedaan te hebben. Omdat ik onder contract stond bij de publisher moest ik bij de labels steeds mijn eigen publisher doorgeven.

In mijn geval was ik blij toen ik er van af was. :doei: Ze hebben me een hoop beloften gemaakt, maar zijn die in het geheel niet nagekomen (ze zaten wel een fancy kantoor, dus ze deden zeker iets goed, aan geld/praatjes in ieder geval geen gebrek). In de tijd dat ik er onder contract heb gestaan (6 jaar) heb ik meer dan 3 verschillende contactpersonen gehad, die ieder een andere manier van werken en smaak hadden. Erg verwarrend. :confused:

Je moet volgens mij gewoon geluk hebben dat je een fatsoenlijke publisher vind, welke aansluit bij je wensen (en muziekstijl).

Kijk, dat heb ik vaker gehoord..

Raar, je heb een buma-stemra die voor mijn rechten opkom..
maar het is heel onduidelijk voor mij hoe ik aan die bescherming kom.. en op welk moment ze kosten in rekening brengen voor die bescherming..

Je hebt ook een brein die alsmaar rondstrooit met "illegaal" en betaal voor de rechten etc etc.. en ook die kosten geld..

Dan heb je labels die muziek inzamelen en verkopen..
meestal kopen die het in van publishers..

die het weer kopen van de muzikant zelf...

Het doet me een beetje denken aan koffiebonen...
Ik maak koffiebonen...
de publisher koopt die koffiebonen in voor heel weinig..
die koffiebonen die worden gebrand...
ineens is het geldwaard...
dus iemand wil de koffie doorverkopen..

De platenlabels...
die verkoopt het aan de media bedrijven.. (de cafe's en coffeeshops en uitgaancentra, concerten)..

zodat mensen het thuis ook willen kopen ze koffie bij de albertheijn
(de webhops en de free recordshops)..

Veel mensen die eraan verdienen.. behalve de koffieboeren zelf..
hoe draai je dit om?

hoe brand ik me eigen koffie.. en verkoop dat aan de mensen thuis.. zonder al die mensen..

Laatst gewijzigd:
Owkee, jip janneke taal.

Ga naar de website van buma stemra, download een "productie in eigen beheer" formulier.

Stuur brieven naar alle artiesten waar je klaarblijkelijk van gejat hebt en leg uit wat je wilt doen en of ze dat goed vinden (gratis dus, want je verdient er uiteindelijk toch nog niet veel mee).

Als dit helemaal geregeld is ga je naar Record industry in haarlem (of een CD boer, weet niet wat je wilt) en geef je:

-ingevuld productie in eigen beheer formulier.

-ingevuld order formulier (RI site)

-verklaring waarin staat dat je de producer bent van de release en wie er bij geholpen hebben en hun accoord.

-upload je label graphix naar de site die RI je geeft met je RI nummer.

-Betaal RI

-Haal je platen op.

-Als er een feest is met jouw doelgroep of je moet ergens optreden neem je vinyl/CD's mee en verkoop ze (wel eerst aan de organisatie vragen of dit kan). Zorg dat je zelf al je shit bij je hebt.

grtzz Bruce

Even een vraag tussendoor buiten de vraag van dreammer

Wij hoefen echt totaal geen geld te vrienden met de muziek die we maken.
Gewoon lekker beats maken "met samples" van bv vinyl, er op rappen, laten drukken op cd, en weggeven of misschien verkopen. (om bv je investering er uit te halen.)
En optreden als en gek.

En een album droppen !

Moet ik dan helemaal lopen kloten bij buma stemra en shit, voor ik en cd wil drukken ?

Hmm..
Voor het afdrukken bij een perser wel..
(en die weten ook wel van dat formulier af.. ga maar internetten.. heel veel van die persers hebben daar een aparte info pagina voor)

voor thuis branden..

Vast wel, maar daar zal je nooit last van hebben..

Ik begrijp je heel goed, over dat geld verdienen..
t gaat me ook niet persee om het geld..
maar ben wel erg nieuwsgierig hoe het zit..

want als ik zo links en rechts uitzoek hoe het zit..
verdient iedereen er geld aan, behalve de muzikant.. totdat die ECHT beroemd is geworden..

Ik ben nieuwsgierig welke organisatie precies wat doet..
en waarom ze geld verdienen....

Buma stemra beschermt mijn werk?
prima.. maar vanaf welk punt is het mijn werk?

Hoe komen hun erachter dat de muzikant toevallig die muziek heeft gemaakt? moeten ze dat opsturen??

Dus de vraag is meer, wanneer treed die bescherming in werking? en wat kost dat? als de muzikant er gebruik van wil maken?

Ik begrijp ook best, dat als iemand "waarde" ziet in muziek.
en dit doorverkoopt.. er tijd geld en moeite insteekt..

daar mogen ze best hun gage voor vragen.. of dat nou die veel genoemde 33% is (wat zelfs een wettelijk maximum schijnt te zijn)

Dus subgroover heeft gelijk.. als die publisher zijn ding doet.. kost het niets..
en levert het geld op..
immers hun werk, levert meer op, dan dat het hun gekost heeft..

Dus, ik begrijp best, dat als je iets wilt laten drukken..
dat je een formulier moet invullen.. en dat je dan "vooraf" de muzikanten betaalt..
(wel lullig als je dus jezelf betaald vooraf moet betalen :)

en dat de buma van dat binnenkomende geld een X% van het binnenkomende geld inhoud voor admin kosten.

Als voorbeeld neem ik mezelf.. er zwerven nu ongeveer 30 mp3tjes van me rond... gewoon liedjes die ik heb uitgedeelt..
ik vind het echt niet erg als het jongetje om de hoek me sampled. of gratis me muziek download... geen probleem..

maar heb er wel een probleem mee, als ik mezelf morgen op een verzamelcd terugvind.. die 1 of andere uitgever uitgeeft met muziek die ze vinden op het internet..

Daar wil ik zelf toestemming voor geven..

Dus.. ik zou graag een formulier hebben.. waar ik me liedje in "archiveer" en dat ik automagisch beschermd ben tegen stiekemerds die mijn liedje doorVERKOPEN ipv gratis weggeven..
of de naam veranderen en dan zeggen dat ze het zelf hebben gemaakt..

Eh ja,
maar zelfs met die toestemming voor die productie in eigen beheer..
Als ik het goed begrijp op die site..

Is die toestemming toch iets waar je voor moet betalen..
dus, het is NIET zo.. dat je een formulier invult..
en dat de buma-stemra dan zegt.. dit liedje is van jouw...

nee, ze zeggen.. we weten dat jij liedjes wil verkopen.. en daarom willen wij een bijdrage, die we dan verdelen onder
de rechthebbende en de buma stemra..

omdat het een productie in eigen beheer is moet jij dus zelf ook de auteursrechten betalen.
normaal gesproken zou het label/bedrijf het betalen waarbij je je muziek uitbrengt.

Owkee, jip janneke taal.

Ga naar de website van buma stemra, download een "productie in eigen beheer" formulier.

Stuur brieven naar alle artiesten waar je klaarblijkelijk van gejat hebt en leg uit wat je wilt doen en of ze dat goed vinden (gratis dus, want je verdient er uiteindelijk toch nog niet veel mee).

Als dit helemaal geregeld is ga je naar Record industry in haarlem (of een CD boer, weet niet wat je wilt) en geef je:

-ingevuld productie in eigen beheer formulier.

-ingevuld order formulier (RI site)

-verklaring waarin staat dat je de producer bent van de release en wie er bij geholpen hebben en hun accoord.

-upload je label graphix naar de site die RI je geeft met je RI nummer.

-Betaal RI

-Haal je platen op.

-Als er een feest is met jouw doelgroep of je moet ergens optreden neem je vinyl/CD's mee en verkoop ze (wel eerst aan de organisatie vragen of dit kan). Zorg dat je zelf al je shit bij je hebt.

grtzz Bruce

Aardig van je om het zo helder stapsgewijs uit leggen!
Ik zeg 3-werf :okdan:

grappig dit allemaal..

interessant ook..

vind alleen jammer dat je linkt niet werkt untitled.. had het graag gelezen..

Back