Zelf een fader motoriseren?

ArtsMusic

Ingeburgerd
Hoi Synthforummers,

De situatie is dit: Ik sta op het podium met een uitgebreide ableton setup voor geluid, en daarnaast wat hardware voor video, onder andere Korg Krossfour video mixer. Hierin zitten 3 kanalen geprikt (2 cameraatjes en een signaal met geprogrammeerde video). Op dit moment bestuur ik handmatig deze mixer om om de zoveel tijd over te faden naar een ander signaal. Dit werkt wel, maar ik merk dat mijn set eigenlijk te intensief is om ook nog eens na te denken over welke camera ik wanneer uitstuur.

Ik heb bedacht dat het fijn zou zijn om midi te programmeren in Ableton die de faderpositie op de krossfour aanstuurt (op deze manier bestuur ik al de geprogrammeerde video: met midi clips bestuur ik welk stukje video speelt en de video effecten). Het probleem is dat de Krossfour geen gemotoriseerde fader heeft, en niet op midi werkt (het is gewoon een DJmixer maar dan voor video).

Dus ik vroeg me af of het mogelijk is om dit in te bouwen, motortjes + midi support. Zijn hier bouwpakketjes voor ofzo? Ik ben redelijk handig met dit soort dingen knutselen maar ik vraag me af of hier mensen zitten met ervaring voor het zelf motoriseren van je faders.

Thanks!

lijkt me niet al te moeilijk... er zijn genoeg mengatfels met automatische faders (niet dat ik er verder wat van weet ;) )

maar als je toch gaat automatizeren, is het dan niet makkelijker om over te stappen naar een VJ programma in de computer?
Arkaos bv... of hardcore met Quartz composer...

Lijkt me niet handig. Stappenmotoren in de buurt van videoshit.
Me dunkt dat je daar toch wel even over na moet denken anders krijg je gratis 'beeldruis'. :)

Barno: Ik draai een simpel VJ-programma (Livid Cell), maar gebruik geen VJsoftware voor deze toepassing omdat ik dan 2 cameraatjes eerst de software in zou moeten sturen (dus heb ik dan weer een dubbele video input nodig voor mn laptop, weet niet eens of dat bestaat en te betalen is), en ik dan ook nog moet zorgen dat ik geen vertraging op die beelden krijg.

Fuse: Bedoel je beeldruis op de beelden als gevolg van de motortjes die in de buurt van de electronica zitten? Ik heb geen ervaring met dat soort inbouw dus dat gevaar is er misschien wel.... is dat iets onoverkomelijks?

Barno: Ik draai een simpel VJ-programma (Livid Cell), maar gebruik geen VJsoftware voor deze toepassing omdat ik dan 2 cameraatjes eerst de software in zou moeten sturen (dus heb ik dan weer een dubbele video input nodig voor mn laptop, weet niet eens of dat bestaat en te betalen is), en ik dan ook nog moet zorgen dat ik geen vertraging op die beelden krijg.

dat moet wel als je het video via een video input naar binnen haalt. dat bestaat natuurlijk, doet elke omroep ;)
als je het via USB of Firewire doet kan je al je aansluitingen volstoppen.

is wel leuk als je naar de 30 camera's gaat, kan je "bullet times" maken ;)

Wat dacht je van een VJ? Iemand extra erbij om je faders te bedienen, die ook nog bier voor je haalt en voor zichzelf cola en jou dan ook nog veilig thuis brengt!
Euh tja ... :) ik bedoel het toch echt serieus.....
En anders denk ik toch eerder aan een extra computer met een programma dat midi te bedienen is.... Ik weet dat vrienden van mij wel dit soort dingen programeren om hun mac...

Back