Mighty gem S2 TURBO !!!!

Heb ook een S2 turbo rack en een Equinox :P
Beiden zeeeer knappe pads.
Ik ondervind dat er bij verschillende klanken op de S2 wel ruis te horen is of zou dat enkel aan mijn toestel liggen?
De Equinox klinkt daarentegen heel zuiver.
De bediening is soms wat onhandig in menus maar wellicht is dit gewoon de Italiaanse logica die ik nog niet helemaal onder de knie heb :D.

Ik heb een S3 Turbo gehad; ideaal als masterklavier.
Met 16 zones en bank/program-change kun je elke module aansturen en zelfs bepalen wat binnenkomende midi-keyboards en sequencers doen. Ik had er mijn hele live-setup mee geautomatiseerd.
De geluiden vond ik vrij slecht. De meeste zijn behoorlijk dun en de galm is mono. Ik gebruikte alleen wat lichte GM-klankjes, zoals de marimba's en wat synth-klanken.
Maar voor het aansturen van modules en uitgebreide splitmogelijkheden bestaat er geen beter masterklavier. Externe sequencer op Midi in 1 en midi-keyboard op Midi in 2; de master program-changes in de sequence opnemen en je hoeft verder geen knop meer in te drukken.

Mijn tip: koop alleen een GEM S als je een super-uitgebreide Midi-controller nodig hebt.
Voor de geluiden: koop iets anders wat geluid produceert...

Ligt er natuurlijk ook aan welke muziek je speelt / van houdt.
Voor mijn jaren 70 en 80 muziek past die perfect , alhoewel ik er wel mee eens ben dat er van de interne 1700 patches zo'n 1500 gelijk in de prulleNbak kunnen.
imho goede geluiden zijn de pads / flutes /en die brute aftertouch performances.
De synthex geluiden zijn ook wel cool [ staat gewoon synthex in de lijst bij ] :)
Je koopt hem dus voor het klavier en die enkele "geniale" geluiden wat die kan voortbrengen ... daar doe je het toch bij elke synth voor?

Je koopt hem dus voor het klavier en die enkele "geniale" geluiden wat die kan voortbrengen ... daar doe je het toch bij elke synth voor?

Niet echt. Bij een Roland JV-80, Yamaha S-30 of Korg X5D zou ik 80% van de geluiden bruikbaar vinden. Die koop je om de klanken. Bij de S2/3 zou ik de hele klankengine kunnen missen. Wat mij betreft hadden ze er een SoundCanvas engine in mogen zetten. Dan had hij nog een paar bruikbare klanken gehad en zou je midifiles zonder problemen kunnen afspelen.
Je kunt bij de S2/3 Turbo natuurlijk wel het één en ander ondervangen door samples in te laden. Vooral de samplebibliotheek van de Ensoniq EPS vond ik geniaal. Die slikte de S3 Turbo ook zonder problemen via sample-dump.

Sinds een paar dagen heb ik een S3turbo. Als masterkeyboard. Werkt prima. Mooie strings, alleen de akoestische geluiden vind ik minder. Samen met de wavestation maakt het een bijzondere combinatie.

:)je heb zo een lekker studio martin:)

Mooie strings

Het aparte aan de GEM S vind ik wel dat je een delay moet gebruiken om de strings breed te laten klinken. Normaal zou je verwachten dat een chorus of reverb de klank breder maken, maar bij de S-serie klinken die effecten mono.
Maar goed, ik had dan ook een Roland JV-880 voor de strings...
Gefeliciteerd met je aankoop. Als je wilt, heb ik heel veel sounds en samples voor de S2/3.

Back