cross modulation, wat is het en wat doet dat nou?

DennisBastian

Stamgast
Allereerst; hoi allemaal (1e post) :doei:

Een poosje geleden heb ik mijn MS2000 weer eens afgestoft en sindsdien ben ik erg dankbaar gebruik aan het maken van de cross modulation functie. Erg fijn om je geluiden van een lekker vies randje te voorzien, ook erg geschikt voor extreem oorverdovende sounds.

Ik zat dus een beetje te kloten met die crossmod en vroeg me af; wat is het nou eigenlijk? Het klinkt naar mijn idee een beetje als fm, maar toch ook weer niet. Als je hem flink open gooit kan je er zelfs een soort digitale distortion achtige sounds mee maken. Allemaal erg fijn, maar hoe werkt het? Heeft iemand wel eens een dergelijke patch op een modular gebouwd?

Ik zat dus een beetje te kloten met die crossmod en vroeg me af; wat is het nou eigenlijk? Het klinkt naar mijn idee een beetje als fm, maar toch ook weer niet.
in principe is het idd gewoon FM, echter niet die je gewend bent (met sinus (varianten) dus).
OSC-1 OUT ---> OSC-2 FREQ-IN (incl. VCA voor Depth regeling)

attachment.php

* eventueel

Attachments

• crossmod.gif
    crossmod.gif
    3 KB · Bekeken: 136
Heeft iemand wel eens een dergelijke patch op een modular gebouwd?

yep, is een van mijn favoriete patches,bijvoorbeeld
vco > vca> vco>vca>vco>vca>vco>vcf>vca....____> output
|.............. < vca ..........fb loop.........................|

/
.

Aha, maar 'echte' crossmodulation (niet specifiek op de ms2000b, het gaat op dit forum wel over meer synthjes natuurlijk) is wederzijds...

crossmodulation.pch2.jpg

Dat is dus meteen het verschil tussen gewone FM en crossmodulation.
Crossmulation is wel FM maar niet alle FM is crossmodulation.

Zie link: http://modular.sebastianberweck.de/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=104&Itemid=182

Dank je Hanz, dit maakt het een stuk duidelijker, wederzijdse fm dus...

yep, is een van mijn favoriete patches,bijvoorbeeld
vco > vca> vco>vca>vco>vca>vco>vcf>vca....____> output
|.............. < vca ..........fb loop.........................|

/
.
Als ik dit soort dingen zie krijg ik een warm kriebelend gevoel van binnen *D

en hoe klinkt het dan?
Ik zou graag een stukje opnemen, het kan nu alleen even niet. Ik heb zon nieuwe macbook gehaald maar daar zit geen firewire op:stupid, moet ff gaan shoppen voor een usb interface...

maar soms wordt de term ook voor andere effecten gebruikt, zoals op de Pulse. Beetje verwarrend....
zo heeft de JX-8/10 cross-mod (x-mod) in het rijtje van sync staan... 8D
en nee, het heeft niets met sync te maken want je kan 2 osc's niet gekruist syncen nateluurlijk™

kleundesyntheseklaas schreef:
w'rom dan nie 6?
omdat je dan niets meer hoort,
de ene osc wacht om getriggered te worden door de andere en vice versa... equals: TILT! :bekdicht:

het leuke aan die cross modulatie is dat je een soort van chaos patches kunt bekomen, een minimale wijziging in de frequency van 1 oscillator kan een groot effect hebben op de totale output 8~

Het grappige is ook dat bij een JX-8P en JX10 de X-Mod niet eens FM is, maar Amplitude Modulatie, dus X-Mod is een beetje een twijfelachtige term daar.

omdat je dan niets meer hoort,
de ene osc wacht om getriggered te worden door de andere en vice versa... equals: TILT! :bekdicht:

mert de g2 lukt dat best :okdan: (maar dan niet in het geval van de sinus, gleuf ik :D)

vraag het clavia :D

[OSC1 saw] output > [OSC2 saw] sync input
> mixer > audio output

+

[OSC2 saw] output > [OSC1 saw] sync input
> mixer > audio output

=

geluid (raar maar woar)

Back