cross modulation, wat is het en wat doet dat nou?

Nou.. eigenlijk net niet :) De JX-3P heeft geen AM crossmodulatie zoals de JX-8P. 'Metal' (of hoe je het ook wilt noemen) is iets wat eigenlijk alleen maar op een DCO synth kan.

Ik heb ooit 1.5 jaar terug een uitleg gepost op het forum van VintageSynth, maar ik ben op dit moment een beetje te lui om het vertalen 8~, dus lees het maar even hier als je het echt wilt weten.

Misschien heb *jij* het wel niet goed gesnopen, misschien heb je daar wel eens aan gedacht voordat je met 'onzin' aankomt?

Stel je voor, de AM-gemoduleerde sinus is net aan het 'hoogtepunt' van z'n cyclus (zeg even, 'waarde 127' als je het graag digitaal wilt voorstellen) als de de (snellere) AM-modulatie sinus de amplitude van de gemoduleeerde cyclus naar 'waarde 0' brengt.
En dan niet eens één keer, maar meerdere keren tijdens looptijd van de cyclus van de gemoduleerde sinus.
Zie het als een ultrasnelle versie van 'gating' van de gemoduleerde sinus.
Dan is de resulterende golfvorm van de gemoduleerde sinus dus geen sinus meer, maar iets anders, en zal het bijbehorende timbre dus ook verschillen.

En ja, dat het nog anders klinkt met gebruik van andere golfvorm als carrier en modulator, dat spreekt voor zich.
Bijv. een square wave als modulator zorgt voor 'scherpere randen' in de resulterende golfvorm, wat harmonisch rijkere golfvormen oplevert.

Maar goed, hoe dacht je anders dat je door pure modulatie van de amplitude van golfvormen timbreverschillen kunt verkrijgen?
"Waar amplitude is, is frequentie natuurlijk" is niet bepaald een duidelijk argument.

<EDIT> Aha, op deze site hebben ze de 'onzin' nog even grafisch verduidelijkt...

Amplitude_Modulation2.gif

zie deze post:

https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1050013&postcount=12

dat zie je denk ik verkeerd idd... uiteraard veranderd AM wat aan het spectrum, waar amplitude is is frequentie nateluurlijk™... water ende vuur...
He Hanz en 6, jullie hebben gelijk. Het plaatje van Hanz zegt genoeg. Ik had er niet bij stilgestaan dat AM wel degelijk het spectrum maar niet de grond frequentie aantast. Dus de verhoudingen van de frequenties worden aangetast zoals bij additieve synthese.:stupid

Deze post van organix maakt het ook nog een beetje technisch duidelijk. Ik ben bijna compleet overtuigd.:D

Bedankt voor alle reacties.

En dan zijn er nog gekken die beweren dat sommige vcf's en vca's geen cv bleed thru hebben.:doei::doei::doei:

En vactrols natuurlijk ook.
Maar veel vca's zijn niet zo geschikt voor audiorate of snele envelopes daar ze gaan tikken.
Mijn Wiard vca is eigenlijk 1 van mijn beste vca's die ik heb.

Nou, maar pulse-width en sync zijn 2 hele verschillende dingen.
nou, dat weet... ik zeg slechts dat je sync kan gebruiken om PWM te creeeren.

je hebt daar voor nodig:

2 oscs met elk dezelfde tuning en als wave een blokgolf
op de slave osc zet je een LFO (tri) op met een niet al te grote diepte

doordat de freq van de slave osc dus verschikt van die van de master osc zal de pulse dus kleiner en dan weer groter worden 'getekent' en dus ontstaat er PWM...

En vactrols natuurlijk ook.
Maar veel vca's zijn niet zo geschikt voor audiorate of snele envelopes daar ze gaan tikken.
Mijn Wiard vca is eigenlijk 1 van mijn beste vca's die ik heb.
Edit: Als ik het geld had, dan had ik kamers vol met Wiard.
Je kan nooit genoeg vca's hebben. (En natuurlijk nooit genoeg mixers)

Effe off topic:
kan je vactrols simuleren met een slew limiter?

Met een slew limiter kan je idd een vactrol achtige sound emuleren.
Met de Serge gaat het ook redelijk maar echt dat mooie plucky combo effect en dan in both mode (vca/vcf) is toch heel lastig te emuleren.

Back