frequentie in monitors

r2o

0906 d's een lekker synth
in mijn ruimte staan twee actieve monitors (roland's). als ik wat ga opnemen klinkt het bij mij eigenlijk best oke. dit is natuurlijk best persoonlijk natuurlijk. nou was ik laatst bij een vriend die een gewone boxen had waar het geluid ook best goed klonk. hij had een cd van blof op staan dus goed afgemixt. nu komt mijn vraag: ik heb toen een eigen nummer aan gezet en dat klonk voor geen meter. het was afgrijselijk van klank en bassig en dof en noem maar op. als ik dat zelfde nummer van blof op mijn monitors zet klinkt het ook gewoon uitstekend, het vreemde is dat het nummer die ik zelf heb gemaakt ook best oke klinkt, i hoor best dat er wat frequenties iets weg vallen. in iedergeval klinkt het niet zo als wat ik bij die friend hoorde. wie kan mij uit leggen hoe dit komt en wat ik er aan kan doen. het zijn wel monitors van 17 inc of zo. maar dat zo toch niet het probleem zijn.

zit er compressie op je mix (om te beginnen)
en je plaat is niet gemasterd die van blof wel

zit er compressie op je mix (om te beginnen)
en je plaat is niet gemasterd die van blof wel
dat zou niet zoveel uit moeten maken....

Alle speakers klinken weer anders. Het is de kunst om door goed af te mixen je nummers zo te krijgen dat ze op zoveel mogelijk speakers lekker klinken. Het is zaak je monitors te leren kennen en te weten hoe ze jou nummers kleuren. Luister veel muziek op verschillende instalaties en vergelijk dan hoe ze klinken op jou monitors. Een goede koptelefoon om tijdens het mixen op je monitor mee te vergelijken doet voor mij wonderen.

Als nummers ergens anders dof klinken geven jou monitors waarschijnlijk meer hoge tonen dan jij mooi vind. Als gevolg daarvan eq jij het hoog teveel weg. Je zou dus eigenlijk op je monitors met meer hoog moeten mixen dan jij wil.
Waarschijnlijk gaan je monitors ook minder diep in het laag dan je zou willen (dat is met vele monitors zo), daardoor draai je er waarschijnlijk lekker veel laag bij. Gevolg ergens anders klinkt het overdreven bassig.

dude zet compressie op je out van je daw, kijk of het beter is, is het beter zeg het dan dan voeren we de discussie verder.

Dat wou ik net zeggen. Een mixje luisteren waar geen enkele compressie klinkt vooral op kleine luidsprekers over het algemeen nergens naar, zeker wanneer je het vergelijkt met "heet" gemasterd materiaal. Kleine luidsprekers neigen snel naar bonkerig gedrag doordat de drivers niet in staat zijn de dynamiek weer te geven die van ze wordt gevraagd en daardoor ongewild kleuring (en "hardwarematige compressie hehe" toevoegen aan bepaalde frequentiegebieden. Mijn "standaard" output klinkt ook fantastisch bij mij thuis, maar zodra ik het in de auto stop of bij mijn ouders op de "stereeoot" afspeel klinkt t verschrikkelijk.

Om kromme tenen van te krijgen.
Compressie is niet de oplossing. (GVD)

Beter mixen wel. (En daarbij kan compressie hier een onderdeel van zijn)
Mastering speelt ook een rol.

Vergeet ook niet dat met blof een vergelijk probeert te maken tussen ervaren mensen die top notch spullen en veel tijd hebben besteed om een goed produkt te maken en wat jij in je studio in elkaar hebt gezet.

Mastering speelt ook een rol.

Vergeet ook niet dat met blof een vergelijk probeert te maken tussen ervaren mensen die top notch spullen en veel tijd hebben besteed om een goed produkt te maken en wat jij in je studio in elkaar hebt gezet.

Euh, ik ging er even van uit dat aan de mix zelf niets mankeert verder. Ik ben het 100% met je eens dat als de mix zelf niet klopt alle andere trukendozen er verder weinig aan gaan verbeteren en dat compressie op zich geen oplossing is. Maar feit is wel dat kleine luidsprekers zo hun beperkingen hebben bij de weergave van bepaalde frequentiegebieden en dynamiek in het bijzonder. Een (multiband) compressor kan in dat geval een aanzienlijk verschil uitmaken. Dat dat slechts een onderdeel is in de mix / mastering lijkt me logisch. Uiteraard hebben bands als Bl0f beschikking over een volstrekt andere order van grote aan apparatuur en personeel als het op mixing/mastering aankomt, maar dat neemt niet weg dat je met minimale middelen ook best iets neer kunt zetten dat op jan modaal zijn speakertjes aardig tot zijn recht komt. En dan is EQen over het algemeen niet het enige waar je naar moet kijken.

Een (multiband) compressor kan in dat geval een aanzienlijk verschil uitmaken.
Jij gelooft ook zeker nog in Sinterklaas en sprookjes?

Als je kutspeakers hebt die het dynamisch niet kunnen trekken kan je wel proberen om het tegen te gaan maar dan gooi je je hele mix uit het raam en heb je geen (relatief) neutraal beeld meer.
Een goede mix/master klinkt redelijk op ALLE speakers mits je ze niet te hard zet. Dat is de definitie van een goede mix.

Nee Sinterklaas en sprookjes niet. Alhoewel ik in trollen wel geloof :D

Een goede mix is inderdaad de absolute basis. Een kutmix krijg je niet met (multiband) compressie opgelost (alhoewel er theoretische uitzonderingen bestaan :duivels:) De mix is inderdaad het uitgangspunt omdat deze tot doel heeft een zo uniform mogelijk weergave te bereiken op verschillende typen en kwaliteiten weergevers. Een neutrale mix is er eentje die niet beinvloedt lijkt door 1 specifieke respons curve. Je zou inderdaad wel gek zijn om je mix aan te passen op 1 brakke weergever van je buurman. Dan heb je inderdaad geen neutrale mix meer. Lijkt me niet de bedoeling en zo bedoelde ik het ook niet. Wat ik probeerde te zeggen is dat compressie op je eindmix het toefje op de taart kan zijn waarmee je het onderste uit de kan kunt halen. Een goed gemasterde opname klinkt gewoon beter dan een niet gemasterde opname en dat is niet in de laatste plaats omdat ie over het algemeen een stuk harder uit je speakers tettert zonder te vervormen. Dynamische weergave is vooral bij baggerspeakerts een probleem dus elke maatregel om die dynamiek in te perken biedt meer voordelen voor DIE specifieke weergevers (en dus ook die van de buurman) dan voor de rest van de luidsprekers in het gestelde "scala" dat een mix goed moet kunnen weergeven. Uiteraard dient je mix zelf op orde te zijn voordat je over mastering/eindcompressie gaat lullen. Bij extreem dynamische geluiden in je mix kun je inderdaad overwegen om compressie op die betreffende kanalen toe te passen om die mix zelf op orde te krijgen. Dat moet ook het uitgangspunt zijn. Pas als de hele zaak in balans is en lekker klinkt DAN kun je met eindcompressie kijken of er nog wat extras te halen valt. Daarbij dient te worden opgemerkt dat breed(single)band compressie hooguit je dynamiek om zeept helpt maar het frequentiespectrum verder niet aantast, terwijl multibandcompressie bij verkeerd gebruik je hele mix naar de gallemiezen kan helpen aangezien daarbij modificaties aan dynamiek in verschillende frequentiegebieden worden aangebracht.

Dus eerst de mix fixen. dan pas verder prutsen. Als ik dat zo terug lees kwam dat niet zo over. Mea Culpa.

Multiband gebruik je alleen als noodmaatregel als je mix niet deugt.
Zowieso is het doel bij mastering niet om compressie te gebruiken maar juist om te zorgen dat de mix overal goed klinkt. En dat is dan eigenlijk ook je eindmix corrigeren als die niet goed genoeg is want een ideale eindmix hoeft immers niet gemastered te worden.

Een goede mix, danwel master, oftewel eindprodukt is afhankelijk van:

-de afluistering (je monitors)
-akoestiek van je ruimte
-dynamische balans
-frequentie balans
-stereo balans
-fase
-gebruik van (multiband)compressie en limiting.
-vooral: goede oren en kennis van zaken.

Als al die dingen voor elkaar zijn dan kun je een mix maken met de kwaliteiten van Blof.

Leren mixen!!! Leren, leren en nog eens leren!

Jaaaaaaren oefenen!!! Jaren, jaren en nog eens jaren!

Leer je speakers kennen door de loop van de jaren heen (en stap op 'n gegeven moment over op steeds betere speakers...).

Als alles goed is, ga je steeds betere mixen maken.
Je moet elk jaar maar eens terug luisteren naar de mixen van een jaar geleden. Als het goed is ga je dan denken: "waar was ik toen in gods naam mee bezig?" :)

Er is niet één simpel antwoordje.
Vroeger dacht ik ook altijd dat er een apparaat bestond waar je je mix doorheen kon halen, dat de mix dan ineens "professioneel" zou klinken.

Helaasssss....

Equipment is best belangrijk, maar het belangrijkste zit altijd nog tussen de oortjes!!!

Zowieso is het doel bij mastering niet om compressie te gebruiken maar juist om te zorgen dat de mix overal goed klinkt. En dat is dan eigenlijk ook je eindmix corrigeren als die niet goed genoeg is want een ideale eindmix hoeft immers niet gemastered te worden.

Multiband compressie alleen als noodoplossing?
Zou je dat misschien kunnen beargumenteren??

Het lijkt wel een verkooppraat zo vaak als je het spuwt en ik ben benieuwd hoe je dat onderbouwd.

En is het niet zo dat als je mix goed is en je niet masterd en vooral geen compressie gebruikt dat je plaat niet zal verkopen (als dat de bedoeling is) omdat hij een beetje zacht is ten opzichte van de (dood) gecompressde rest..
Of ben ik nu maar een beetje in het lege luchtruim aan het schreeuwen :bekdicht:

Multiband compressie alleen als noodoplossing?
Zou je dat misschien kunnen beargumenteren??

Het lijkt wel een verkooppraat zo vaak als je het spuwt en ik ben benieuwd hoe je dat onderbouwd.

Je hoeft me niet te geloven. Maar zoek maar eens rond wat anderen hier over zeggen. En met name mastering engineers. Heb het zelf niet uitgevonden maar wel ondervonden dat het simpelweg klopt.

En is het niet zo dat als je mix goed is en je niet masterd en vooral geen compressie gebruikt dat je plaat niet zal verkopen (als dat de bedoeling is) omdat hij een beetje zacht is ten opzichte van de (dood) gecompressde rest..
Of ben ik nu maar een beetje in het lege luchtruim aan het schreeuwen :bekdicht:

Als je muziek goed is en de mensen aanspreekt dat zal dat de eerste voorwaarde zijn om het te verkopen. Als het niet goed gemixt is dan is dat jammer maar dat doet relatief minder af aan het nummer. Als je goed oplet dan hoor je dagelijks mixfouten in nummers op de radio/internet etc.

Het hard genoeg klinken is ook relatief minder van invloed op de verkoop. Als het via de radio gespeeld wordt gaat het zowieso toch al door een multiband heen om het af te platten zodat het harder klinkt. Wat dat betreft is er een hardheidsinflatie (loudness war) aan de gang en dat mensen vervormd geluid zelfs normaal zijn gaan vinden en verwachten. Maar als je het minder hard maakt dan kan je met je volumeknop het zelf ook nog harder maken en heb je wel die dynamiek en niet die kuttige vervorming. Dat heb je dan ook als je het nummer live hoort.

[offtopic]

Sorry hoor fuse maar kan je niet beter typen :
Ik vind multiband compressie eigenlijk alleen geschikt als noodoplossing.
Nu zeg ik het tegen jou, maar het geld voor veel mensen, ik word namelijk een beetje moe van de mensen die hun mening als feit presenteren.

Ook hier kan ik wel tien verschillende manieren vezinnen om het beter te zeggen.
Misschien zou je je niet zo moeten opwinden.
Het schelden voegt niks toe.
Waar gaat het je eingenlijk om ?
Ff snel je punt maken of iemand iets leren of uitleggen op een normale rustige manier zodat het misschien blijft hangen ?

Weer een opmerking die totaal overbodig is.
Niet dat ik het met Lynxxx eens ben.
Het probleem waaraan hij refereert is ook wel op te lossen met een normale compressor denk ik.

[ontopic]

Het probleem kan je voor het grootste deel waarschijnelijk oplossen door te eq'en, pannen en compressen.

Je zou kunnen proberen eens alle freq te cutten die niks toevoegen in het nummer.

Als je weer eens bij die vriend langs gaat neem je je cd mee met 3 verschillende mixen.
Luister welke het beste is, en spoor het probleem op.

Succes,

Back