in mijn ruimte staan twee actieve monitors (roland's). als ik wat ga opnemen klinkt het bij mij eigenlijk best oke. dit is natuurlijk best persoonlijk natuurlijk. nou was ik laatst bij een vriend die een gewone boxen had waar het geluid ook best goed klonk. hij had een cd van blof op staan dus goed afgemixt. nu komt mijn vraag: ik heb toen een eigen nummer aan gezet en dat klonk voor geen meter. het was afgrijselijk van klank en bassig en dof en noem maar op. als ik dat zelfde nummer van blof op mijn monitors zet klinkt het ook gewoon uitstekend, het vreemde is dat het nummer die ik zelf heb gemaakt ook best oke klinkt, i hoor best dat er wat frequenties iets weg vallen. in iedergeval klinkt het niet zo als wat ik bij die friend hoorde. wie kan mij uit leggen hoe dit komt en wat ik er aan kan doen. het zijn wel monitors van 17 inc of zo. maar dat zo toch niet het probleem zijn.

laten we overnieuw beginnen...
) De mix is inderdaad het uitgangspunt omdat deze tot doel heeft een zo uniform mogelijk weergave te bereiken op verschillende typen en kwaliteiten weergevers. Een neutrale mix is er eentje die niet beinvloedt lijkt door 1 specifieke respons curve. Je zou inderdaad wel gek zijn om je mix aan te passen op 1 brakke weergever van je buurman. Dan heb je inderdaad geen neutrale mix meer. Lijkt me niet de bedoeling en zo bedoelde ik het ook niet. Wat ik probeerde te zeggen is dat compressie op je eindmix het toefje op de taart kan zijn waarmee je het onderste uit de kan kunt halen. Een goed gemasterde opname klinkt gewoon beter dan een niet gemasterde opname en dat is niet in de laatste plaats omdat ie over het algemeen een stuk harder uit je speakers tettert zonder te vervormen. Dynamische weergave is vooral bij baggerspeakerts een probleem dus elke maatregel om die dynamiek in te perken biedt meer voordelen voor DIE specifieke weergevers (en dus ook die van de buurman) dan voor de rest van de luidsprekers in het gestelde "scala" dat een mix goed moet kunnen weergeven. Uiteraard dient je mix zelf op orde te zijn voordat je over mastering/eindcompressie gaat lullen. Bij extreem dynamische geluiden in je mix kun je inderdaad overwegen om compressie op die betreffende kanalen toe te passen om die mix zelf op orde te krijgen. Dat moet ook het uitgangspunt zijn. Pas als de hele zaak in balans is en lekker klinkt DAN kun je met eindcompressie kijken of er nog wat extras te halen valt. Daarbij dient te worden opgemerkt dat breed(single)band compressie hooguit je dynamiek om zeept helpt maar het frequentiespectrum verder niet aantast, terwijl multibandcompressie bij verkeerd gebruik je hele mix naar de gallemiezen kan helpen aangezien daarbij modificaties aan dynamiek in verschillende frequentiegebieden worden aangebracht.