Gisteren dus naar de Cubase 5 demo geweest. Mijn eerste indruk: Ziet er goed uit (ik was zelfs verbaasd, want als het bewezen heeft te werken, dan stap ik zeker over!)
Wat in de demo aan bod kwam:
De drumsampler alla Akai:Geinig, lijkt eenvoudig te werken, en doet wat ie moet doen. Wat een leuke extra is, is dat je loopjes kunt auto-slicen, en die losse slices automatisch in de drumsampler kunt gooien. Ik gebruik zelf Battery, dus zal deze drumsampler niet gaan gebruiken
Mash up plug in: Geinig, maar in de praktijk niet nuttig, ik heb er geen overtuigende werking van gezien in de demo.
Pitch correctie plug in: Leuk, een plug in die in eerste instantie erg bruikbaar lijkt. De algoritmes zijn niet van erg hoge kwaliteit, maar ja, t ies graties he!!
Vari audio: Het veld wat het strijdpunt van Steinberg moet zijn, want wat ze daar kunnen, nou, dat moet fantastisch zijn. Melodyne had deze techniek 4 jaar geleden al vele malen beter onder de knie, dus als je van plan bent om er serieuze vocals mee te gaan corrigeren, denk ik niet dat je er goed mee weg komt. Het demo fragment (ik meen een saxofoon), bleef niet overtuigend overeind om ook daadwerkelijk te kunnen gebruiken in een productie.
Convulation Reverb: Kijk, dat is nu precies waarom iedereen sceptisch is!! met een verhaaltje van: Ja, hier zitten nog wat foutjes in (daar begint het al), word je afgescheept dat het in de komende update allemaal opgelost is. (de plugin vreet gewoon zoveel cpu dat het gaat piepen en kraken enzo.. STEINBERG, LEER HET NOU EENS: DOE HET ER NIET IN ALS HET NIET WERKT!)
het idee, en de sound overigens, zijn wel erg goed!
Wat nog veel belangrijker is, en wat ze bij Steinberg in ieder geval in de demo NIET durven, is het laten zien van een plug in, dan wel vst synth van een andere fabrikant. Want alle Cubasen tot nu toe hebben altijd goed gedraaid als je er maar geen plug ins van anderen op zet. DAAR zit volgens mij ook het punt waardoor je het komende jaar update na updat kunt gaan verwachten (alhoewel ze hopelijk veel geleerd hebben van het alom de grond in getrapte CUBASE 4.x).
Voor wat mij betreft, ik heb het aanschaffen van Cubase 5 voorlopig op 1 januari 2010 in mijn agenda gezet, tot die tijd even geen gratis beta testing voor de firma Steinberg....
De demo zelf was overigens erg duidelijk! En het ziet er dus allemaal veelbelovend uit!