Het verzenden van audio tussen twee laptops

SCE

hiep hoi
Hallo,

Ik wil binnenkort gaan werken met een (live) setup waarbij een laptop sequenced en de ander de effecten bestuurt.
Dit om RAM en CPU belasting zo laag mogelijk te houden.

Weet iemand een goede manier om het geluid van de kanalen (of minimaal 4 bussen) te verzenden van de ene laptop naar de ander?

thx,
Bob

2 multichannel audio interfaces, out's van de ene naar de i'ns van de andere, tempo syncen met midi.

weet niet hoe je t juist wil verdelen maar als je fx op de 2e laptop als sends wil gebruiken ga je vervelende latency en midi tempo sync afwijkingen krijgen. als je ze als inserts instelt zal dat niet zo'n issue zijn, als je àlle tracks door de 2e laptop haalt. anders krijg je weer latency verschillen tussen de tracks die door de eerste en de tweede laptop spelen. je zou wat met track delays (nu even aan ableton denkend) kunnen doen maar ik schat in dat het zeer lastig wordt.

lijkt me niet echt nodig...
volgens mij is samples afspelen juist voornamelijk een belasting op je HDs (als je geen compressie gebruikt die uitgepakt moet worden) en zijn effecten puur een reken aangelegenheid en dus alleen van de CPU.
ik denk dat je er beter aan doet je te verdiepen in het stroomlijnen van één comp ipv van je druk te maken over het parallel laten lopen van 2.

Veel ram helpt altijd...
ik weet niet was voor OS je draait... maar je kan BV denken aan 2 partities maken op je systeem schijf en het OS op de binnenste installeren. daar draait ie veel harder dus heeft ie een hogere data toevoer. je blocksector size aanpassen aan je sample lengte... een ander filesystem nemen... dat soort geneuzel...
had ik al gezegd dat veel ram helpt?
2 disks in een raid 0 configuratie schiet ook lekker op...

netwerken zijn traag (tenzij je in de buurt van fibrechannel gaat zoeken) dus zoveel mogelijk binnen een computer blijven is een stuk handiger...

just my 2c

Wat meer info:

Ik gebruik XP met Live idd... Ik sequence met .wavjes.
3GB ram, een harde schijf met 5400 toeren en 2.1Ghz dual core.

Als ik een heleboel FX gebruik stijgt CPUgebruik naar max 40%, maar dan zet ik ongebruikten niet uit.

2 AI's heb ik over nagedacht, maar leek me erg omslachtig(ivm 2x conversie en een heleboel kabels) en prijzig:)
En in principe zou alles door de tweede laptop gaan.

2 laptops leek me erg handig om het geheel stabieler te maken en een backup te hebben voor als er een crasht:)

nou moet ik oppassen want windows 2000 is de laatste versie die ik gebruikt heb...

wav lijkt me ok, dat uncompressed audio data en kan dus zonder veel tussenkomst van de CPU naar de audiokaart worden gestuurd.

3GB Ram is (bijna) het maximum in XP32 dus da's ook ok

de schijf is wel langzaam... beter zou een 7200 toeren HD zijn. Dat is echt een wereld van verschil...

De CPU is ook prima maar ja, veel renderen (=real time FX) wordt uiteindelijk op elke computer traag Dat ligt niet aan de computer maar aan de mensen die erachter zitten. Die zijn vaak lui om efficient met de power om te gaan. ;) Maar 40% is nog best ok toch?

misschien is het een beter idee om beide over 2 laptops te spreiden;
op allebei Live installeren & draaien maar de helft van de sequentie op de een en de andere helft op de ander en ze dan syncen via midi of ethernet. dan worden ze allebei maar voor de helft belast... (en dan ga je natuurlijk binnen no time toch alles vol belasten, wedden? ;) )

maar goed, ik zou eerst 's kijken naar het optimalizeren/tweaken van je windows installatie. er worden namelijk een hele hoop compromissen gesloten om zo veel mogelijk werkomgevingen werkbaar te houden bij de default install.

(misschien weet iemand of WinXP clustering ondersteunt? ;) )

Laatst gewijzigd:
Deze vraag is hier wel vaker langsgekomen.

Ik denk dat 1 laptop veel stabieler is dan 2 ,,, Ik draai heel vaak Live onder XP en is tot nu toe nog altijd 100% stabiel. Ook met 40% cpu belasting moet echt geen enkel probleem zijn.... Als je nog meer zekerheid wil kan je natuurlijk altijd een 2e laptop er bij hebben staan om de boel mee over te nemem mocht te eerste laptop spontaan ontbranden.

OK,
bedankt voor jullie reacties,
Maar is er dan geen manier om een signaal digitaal te verzenden?
Of een AI die het geluid kan doorstromen(dmv 2 USB of FW bussen)?
S/pdif?

Bob

Dat is tof!
FX teleport heb ik geprobeerd, cool, maar daarbij kan je dan niet midibinden op de slave.
En audioport heeft geen demo:(
Zijn er nog meer van dat soort programma's? misschien freeware?:)

Back