De grote Cubase (Studio) 5 thread

Wat/waar bedoel je dan, als ik vragen mag?

Hmmm ja, ik bedoel precies wat ik al gezegd heb... :) Het gaat in deze thread wat ver om alles mbt asio latency, plugin latency, plugin latency compensatie, en external fx tot in detail uit te leggen. Vooral ook omdat dit soort zaken goed staan beschreven in de manual. Dus als je de onderdelen in de manual die gaan over CDC en ext FX nog eens doorneemt dan ben ik er van overtuigd dat je precies snapt waarom je CDC niet hoeft te gebruiken om je Sherman in sync te krijgen.

Ik vind Cubase 5 niet 'buggy' , ik zou eerder zeggen '1 BIG BUG" !!!
..nou moet ik zeggen dat ik Cubase 4(laatse update) run naast 5 op dezelfde pc maar
dat is volgens Steinberg no problem...
4 is perfect maar 5 moet echt snel geupdate worden!!
mijn lijstje:
de mixer verschijnt niet als ik F3 druk, zefs in devices MOET ik mixer2 of mixer3 selecteren maar 'mixer' reageert niet.
Het is zefs gisteren gebeurt dat de synth in F11 niet aanwezig was in mn project en de synth die wel actief en dus aanwezig was NIet in de F11 stond, NIET visueel werd door op het gestreepte blokje te klikken maar WEL muziek speelde (nee heb niks gefreezed, doe ik nooit)
Ik dacht eerst, mischien is de synth (was Vanguard) die ik zie in mn VST instruments rekje gewoon mn Nexus (die gewoon muziek maakt ook al kon ik m niet te zien krijge)
maar is de naam verwisselt (had Vanguard open in project maar heb m weer gediscard/delete) maar dat was het ook niet, want als ik m uitdrukte in F11 dan bleef Nexus vrolijk spelen, heb alles maar ff snel gebounced en verder gegaan met 4.
De VariAudio vind ik kwalitief gezien niet zo mooi en werkt nog erg stroef.
Melodyne plug in is voor nog steeds 1000 keer beter.
De loopMash werkt ook nog vrij stroef, tegen mn plugs zeg ik ;DON'T GIVE UP YOUR DAYJOB !
Vraag me af of het veel uitmaakt dat ik 4 en 5 op dezelfde computer heb geinstaleerd...

nee dat maakt niks uit, heel vreemd probleem heb je daar, lijkt me eerder aan je setup te liggen, heb je al eens een volledige herinstallatie gedaan met alle actule drivers?

Welke versie van NEXUS gebruik je?

Ik vind Cubase 5 niet 'buggy' , ik zou eerder zeggen '1 BIG BUG" !!!
Ik heb hier anders nergens last van..:D

de mixer verschijnt niet als ik F3 druk, zefs in devices MOET ik mixer2 of mixer3 selecteren maar 'mixer' reageert niet.
Heb je je toetsenbord - keyboard aanstaan? (Alt-f4)

Het is zefs gisteren gebeurt dat de synth in F11 niet aanwezig was in mn project en de synth die wel actief en dus aanwezig was NIet in de F11 stond, NIET visueel werd door op het gestreepte blokje te klikken maar WEL muziek speelde (nee heb niks gefreezed, doe ik nooit)

Is het mogelijk dat je ipv in f11 een instrument hebt aangemaakt, je gewoon een instrument track gemaakt heb?

Ik ben van Cubase SX 3 overgestapt naar Cubase 5, maar nu heb ik een vraagje over het sidechainen.

Ik weet dat je nu die Sidechain van Steinberg kan gebruiken, maar vind die van Kjearhaus toch fijner werken.

Maar nu doe ik alles op dezelfe manier, Group Channel Track aanmaken, Quadro etc.

Maar nu hoor ik mijn kick (degene die de sidechain dus moet triggeren) meteen door die extra group die is aangemaakt, de kick word dus gelayerd terwijl dit in Cubase SX 3 niet het geval was.

Was dit in 4 ook al anders? Of doe ik nu iets helemaal verkeerd?

Ik heb vorige week de cubase 5 aangeschaft, de 64-bit versie valt me best tegen,
geen ReWire functie ( te danken aan proppelhead ) en de VSTbridge werkt niet optimaal op de 64-bit versie:

'' The VST-Bridge is just an interim solution and there is no guarantee that it will work with every Plugin '' ( medewerker van steinberg/cubase )

ik heb met de 64-bit versie totaal geen voordeel mee, ik hoop dat er snel een update komt waarmee de VSTbridge verbeterd word en dat de rewire functie het doet...

Ik ben van Cubase SX 3 overgestapt naar Cubase 5, maar nu heb ik een vraagje over het sidechainen.

Ik weet dat je nu die Sidechain van Steinberg kan gebruiken, maar vind die van Kjearhaus toch fijner werken.

Maar nu doe ik alles op dezelfe manier, Group Channel Track aanmaken, Quadro etc.

Maar nu hoor ik mijn kick (degene die de sidechain dus moet triggeren) meteen door die extra group die is aangemaakt, de kick word dus gelayerd terwijl dit in Cubase SX 3 niet het geval was.

Was dit in 4 ook al anders? Of doe ik nu iets helemaal verkeerd?

Hier ben ik ook geïnteresseerd in......

Na het lezen en bekijken ook overgestapt op Cubase 5, ik werkte voorheen met SX2, kreeg het programma eerst niet goed geinstalleerd, maar nadat ik sx2 eraf had gegooid, werkte het als een trein!

Nu loop ik alleen tegen een aantal dingen aan, 1 van mijn meest gebruikte plugins was altijd Moddelay, maar die zit niet bij C5, gelukkig wel een hoop nieuwe delay plugins, maar ik moet nu al mijn projecten aanpassen om dezelfde setting te krijgen, en mis de step functie van moddelay, iemand een tip hoe ik hetzelfde effect kan krijgen met een andere delay? Een veel gebruikte setting was altijd de timing op 1/16e en dan de step op 3 zetten, is dit hetzelfde als 1/8d op een andere delay plugin?

Het klinkt wel ongeveer hetzelfde...

Nog een ding: Orange vocoder, als ik deze gebruikte verscheen hij ook altijd bij mijn lijst van outputs en kon ik dus een los midikanaal aanmaken waarmee ik de vocoder bespeelde, dit was geloof ik met meerdere effectplugins mogelijk, maar in C5 zie ik de vocoder niet meer in die lijst staan, moet ik het op een andere manier routen?

Ik las in deze thread ook nog iemand die zich irriteerde aan het feit dat ie bij het klikken met de rechtermuisknop alleen een beperkt toolmenu kreeg, dit stond eerder niet standaard aan ( had ik wel altijd aangezet) maar nu dus wel default, je kunt bij je preferences>tools> Popup toolbox on right click altijd uitzetten, dan krijg je weer de hele lijst te zien zoals vanouds...

Als iemand mij kan helpen met die delay en orange vocoder kwestie, dan hoor ik het graag!

Hallo,

Ik las in deze thread ook nog iemand die zich irriteerde aan het feit dat ie bij het klikken met de rechtermuisknop alleen een beperkt toolmenu kreeg, dit stond eerder niet standaard aan ( had ik wel altijd aangezet) maar nu dus wel default, je kunt bij je preferences>tools> Popup toolbox on right click altijd uitzetten, dan krijg je weer de hele lijst te zien zoals vanouds...

We hebben met Cubase 5 de preferences aangepast. Je kan op deze link zien welke dat zijn http://www.cubase.net/phpbb2/viewtopic.php?t=111737

Je hebt deze nieuwe preferences alleen als:

1. Je nooit Cubase op je systeem gehad hebt
2. De preferences van je oude Cubase versie getrashed hebt voordat je Cubase 5 gestart hebt.

Gr,

Chris

Hallo,

We hebben met Cubase 5 de preferences aangepast. Je kan op deze link zien welke dat zijn http://www.cubase.net/phpbb2/viewtopic.php?t=111737

Je hebt deze nieuwe preferences alleen als:

1. Je nooit Cubase op je systeem gehad hebt
2. De preferences van je oude Cubase versie getrashed hebt voordat je Cubase 5 gestart hebt.

Gr,

Chris

Heb jij geen idee hoe dat probleem met de orange vocoder zit? Ik kan me herinneren van oude cubase versies, dat er meerdere vst's zijn die je ook bij je output lijst verschenen omdat je er een seperate midi track voor kon maken, dit kon trouwens ook bij de midi gate, maar bij de orange vocoder is die verwijzing naar een seperate miditrack ook noodzakelijk om de boel te laten werken zoals ik wil.

Ik zit ook nog met latency, of ja eigenlijk plaats Cubase juist alle noten te vroeg. Ik hoor het geluid wel op het goede moment, maar Cubase zet ze te vroeg neer.

Dit had ik met SX 3 ook maar daar heb ik het op kunnen lossen.
Via wat tips & tricks gevonden op het internet.

Nu doe ik dit bij Cubase 5 op dezelfde manier, maar dat helpt niet, iemand suggesties?

Werk met Motu 828 mk2 als Midi in en heb daarnaast een Midisport.
Windows XP met service pack 2.

Alle suggesties zijn welkom :)

Thanks!

Ik heb alleen maar mooie dingen gehoord en gelezen over Cubase 5. Ik ga dit effe in de gaten houden. Helaas moet ik nog efe wachten tot mijn cubase 5 binnenkomt :(

Hier dus al wel wat problemen zie ik (na alles te lezen).... agh ik merk het wel. Ga ook waarschijnlijk een nieuwe comp aanschaffen voor die tijd :)

Laatst gewijzigd:
Cubase loopt hier niet zo stabiel als gedacht. Naja, op termijn ben ik toch van plan om eens te switchen naar een Mac, hopen dat dat beter is in combi met Motu Digital performer.

nog steeds niemand die weet hoe je een midi spoor kan koppelen aan de orange vocoder of van mijn part de midi gate, die werkte in sx2 exact op dezelfde manier namelijk...

Iedere keer als ik cubase 5 afsluit blijft ie hangen.
Het programma reageerd niet meer, als ik dan mijn PC af wil sluiten crashed hij met een blue screen als resultaat :confused:

Is er hier nog iemand met het zelfde probleem of een oplossing?

Ik ben aan het overwegen om Cubase 5 ergens in april aan te gaan schaffen. Eerst zou ik graag wat over de aangekondigde bugfixes willen weten voordat ik daadwerkelijk tot aanschaf over ga. Op het cubase forum zou ergens een lijst staan met zaken die in de eerstvolgende update zou worden verholpen, in de zogenaamde infobase. Echter kan deze lijst alleen ingezien worden als je je hebt geregistreerd op het forum. Zou iemand die daar geregistreerd is misschien de aangekondigde update met fixes hier kunnen posten? Bij voorbaat dank :)

Iedere keer als ik cubase 5 afsluit blijft ie hangen.
Het programma reageerd niet meer, als ik dan mijn PC af wil sluiten crashed hij met een blue screen als resultaat :confused:

Is er hier nog iemand met het zelfde probleem of een oplossing?

Ben er inmiddels achter dat het te maken heeft met m'n motu pci-424.
Door MotuAW.sys gaat hij de fout in.
Ik heb de laatste drivers via de Motu.com nog eens geinstalleerd maar heb nog steeds het zelfde probleem..

Iemand?

misschien is er een simpele oplossing voor maar ik zit met het volgende:

ik werk met dual screen, als ik de mixer en de pianoroll open heb is de pianoroll dus een half (in mijn geval) venster omdat die uit maximale stand gaat. Alleen kan ik dan niet helemaal door de octaven scrollen, hij scrollt zeg maar alleen wat er te zien is.

Ben er inmiddels achter dat het te maken heeft met m'n motu pci-424.
Door MotuAW.sys gaat hij de fout in.
Ik heb de laatste drivers via de Motu.com nog eens geinstalleerd maar heb nog steeds het zelfde probleem..

Iemand?

Ik zou persoonlijk gewoon alles opnieuw installeren, dan weet je soieso dat het goed gaat komen..wel even minder dat het veel tijd in beslag neemt, maar ja..of iemand moet weten welk bestandje/file aangepast/verwijderd/toegevoegd moet worden..?

Back