De grote Cubase (Studio) 5 thread

Na de enthousiaste verhalen van de meesten over cubase 5 en na het zien van een demo (van overigens verschrikkelijk ongemotiveerde medewerkers) op de musikMesse ben ik toch overstag gegaan en heb de upgrade naar 5 gehaald.

Ik heb nou het hele weekend er uitgebreid mee getest en ik moet toegeven dat het er allemaal behoorlijk stabiel en snel uitziet. Ik heb geen crashes meegemaakt en het voelt over het algemeen wel stabiel aan.

Dus ik ben behoorlijk tevreden tot nu toe.

wat ik dan wel weer knullig vindt is dat ik binnen een half uur al de nodige bugs ontdekt had in groove agent en reverence. (asio spiking en asio / memory leaks).
Ik zag op cubase.net dat dit known bugs zijn, dus ik verwacht dat het wel op termijn gefixed wordt. Voor mij is het niet zo spannend aangezien ik toch wel alternatieven heb.

Ook arpache sx is nog enigzins buggy, maar dat zal allemaal wel goed komen.

Wat ik geweldig vindt is de nieuwe audio editting mogelijkheden. Met name het auto adjusten van vocals en drumloops is een echte timesaver t.o.v. cubase 4. Ik heb het geprobeerd met een aantal vocals waarvan ik de bpm niet wist, en echt binnen een paar seconden liep die audiowarped in sync via die nieuwe functies. BRILJANT bedacht, en alleen daarvoor had ik al willen upgraden als ik dat geweten had :)

Ook loopmash vind ik een geweldige plugin. Het idee erachter en de resultaten die je ermee haalt zijn inventief en geven een boost aan je creativiteit.

Al met al wil ik toch (na mijn negatieve houding tov de vorige versies) zeggen dat ik met deze versie (5) toch weer wat vertrouwen begin te krijgen in steinberg. Ik ben blij dat ze nu zelf ook testen want deze versie voelt toch wel behoorlijk stabiel aan voor een eerste release. Natuurlijk zijn er wel wat problemen, maar ik heb er eigenlijk wel vertrouwen in dat deze opgelost worden.

Ja, aan die ASIO spikes zou in de komende update gewerkt worden, dus dat is mooi. De eerste update wordt trouwens ergens volgende week verwacht(medio april).

En wat vinden we van de nieuwe Reverb die in Cubase 5 zit?

Hoor er erg goede verhalen over (Y)

Er is een update zag ik net in een ander draad.

ja heb ik geinstalleerd, reverence en groove agent doen het nu goed hier.

ja heb ik geinstalleerd, reverence en groove agent doen het nu goed hier.

Ik zat uit principe al te wachten op de eerste update voordat ik naar 5 toe ga. Relatief Klein updeetje en dan het commentaar van quifster is voldoende om de boel aan te schaffen. :peukie:

Ik zat uit principe al te wachten op de eerste update voordat ik naar 5 toe ga. Relatief Klein updeetje en dan het commentaar van quifster is voldoende om de boel aan te schaffen. :peukie:

HAHA dat zei iemand anders ook tegen mij die dit forum leest haha. grappig.

Bij 5.1 werkt Reverence inderdaad echt een heel stuk soepeler.. Ideaal, want bij 5.0 was hij niet heel erg bruikbaar.. :okdan: Enige wat ik eigenlijk nog mis in C5 is dat ik in plaats van alleen volle audiofiles, ook stukken kan selecteren via audiobay en alleen die geselecteerde stukken importeren ipv de volle audiofile..

Nou ja, er is ook wel veel gebitched over Steinberg he.

Nou ja, er is ook wel veel gebitched over Steinberg he.

Geef klanten dan ook geen reden tot klagen. :P

Als Cubase 5 met een paar snelle updates probleemvrij is, dan zijn de klanten tevreden en zullen de reacties terecht weer positief zijn. Lijkt me voor Steinberg ook een goede zaak.

Is Cubase 5 significant beter dan Cubase 4? :D

Die update heeft wel m'n rewire om zeep geholpen en moest ff die zut opnieuw installeren om het weer aan de praat te krijgen. Beetje jammer van m'n tijd wel.

Is Cubase 5 significant beter dan Cubase 4? :D

ik heb cubase 5 hier nu een week zeer intensief in de studio gebruikt.
En ik ben eindelijk weer eens enthousiast aan het worden.

5 is voor zover ik dat hier kan bekijken stabiel. Ik heb geen enkele crash gehad. Wel zie ik dat het asio / cpu gebruik hoger ligt dan in cubase 4. Dat is overigens eenvoudig meetbaar, maar ik zie het niet echt als een probleem. Om de boel wat in de hand te houden ben ik van 5 naar 7ms latency compensation gegaan en dan loopt het vergelijkbaar met 4 kwa asio / cpu.

significant beter kun je op vele manieren opvatten. Ikzelf ben niet zo geinteresseerd in de vsti's van cubase zelf, maar meer in de workflow in het pakket zelf. En die is significant verbeterd.

Vooral het audio gedeelte is grondig aangepakt kwa editing. Je hebt natuurlijk het vari audio wat ik persoonlijk bruikbaar vindt maar minder mogelijkheden biedt dan melodyne. Maar met name al die kleine dingen die vroeger ook wel konden zijn nu heel simpel gemaakt met veel minder handelingen.
ik doel dan vooral op simpele dingen als:
- accappella's in sync zetten
- drumloops of rifs in sync zetten (gaat nu automatisch)
- van een track de groove naar een quantiseringstemplate omzetten (dat is nu 1 druk op de knop, dus stel die beroemde sander van doorn track :D, je zet het loopje erin, en je drukt op dat knopje, en vervolgens heb je de quantitize template klaar. Dat werkt echt stukken sneller als vroeger)

Wat ook gaaf is , is een drumloop pakken, deze slice je, en dan sleep je hem in groove agent. Vervolgens staan alle slices onder een pad en je kunt de midi part die erbij hoort direct in je project slepen of je gebruikt de slices via een pattern sequencer die nu ook standaard erin zit.
(dit kon stylus rmx ook al natuurlijk, alleen is het nu simpeler doordat je niet meer hoeft te recycle-en)

Automation is nu een stuk verbeterd. Het nuendo 4 automation panel is nu standaard geintegreerd en scheelt echt bakken tijd.

De midi insert zijn opgefrist en zelfs arpache sx is nu uitgebreid met presets.

De lijst gaat overigens zo pagina's lang door als je echt even in cubase 5 duikt.

Maar het beste tot nu toe is dus dat dit alles wel leuk is en erg handig, maar dat het vooral stabiel werkt, en dat is na 6 jaar hel toch wel een leuke ervaring. Zeker gezien het feit dat de 1e service pack na 3 maanden al op de markt is, stemt tot hoop. Misschien leren ze het toch nog eens daar.

Nu alleen nog wat doen aan het idiote prijsbeleid. zoals bijvoorbeeld de update voor studio 4 naar full 5 maar 16 euro duurder dan van full 4 naar 5 bij thomann. Maar goed, alle nieuwe handige features vind ik de prijs wel waard.

:halleluja

Ik vind de serieuze reacties hierop wellicht nog leuker dan jouw reactie! LOL! :okdan:

Mensen, jullie moeten meer wasmiddelreclames kijken! :dubbel:

hehehe, of een harddisk recorder kopen die reclames overslaat :D

maar goed, nu snap ik dat het een verwijzing is naar een reclame hehehehe

:mega:

8o)

Maar ik stel de serieuze reacties wel op prijs. Zeer informatief. En het scheelde maar weinig of ik had de upgrade besteld. Zou quifster stiekem op de loonlijst van Steinberg staan? :P

Back