Plucked bass synt iemand een voorstel

Dr FunkenSteiN

Nieuwkomer
Hallo,

ik ben op zoek naar een synth die het geluid van een plucked bass in zich heeft. Je weet wel zo'n staande contrabass bedoel ik hiermee.
Ben sedert een jaar bezig met muziek maken dus excusses als ik niet de juiste benamingen gebruik. synth of plug in @#$%??

Iemand ook nog een suggestie voor een bassline synth?

Gr de Dr:maffia:

excusses als ik niet de juiste benamingen gebruik. synth of plug in @#$%??
Synth gebruik je voor hardware, plugin voor software (ook al is een plugin een synth; in dat geval werkt "softsynth" ook) ;).

Overigens wordt de term "Upright" voor die contrabas ook vaak gebruikt, misschien dat je daar nog wat mee kan :).

Synth gebruik je voor hardware, plugin voor software (ook al is een plugin een synth; in dat geval werkt "softsynth" ook) ;).

Overigens wordt de term "Upright" voor die contrabas ook vaak gebruikt, misschien dat je daar nog wat mee kan :).
Tja, die benamingen, hè...
Contra-bas of 'tegen'-bas is een extra basinstrument om de cello te versterken. Eigenlijk is de cello de bas in de vioolfamilie: viool (dus de sopraan), alt viool, de nooit gebruikte tenor viool (gewoon te groot voor onder de kin en weer te klein voor tussen de knieën, dus meestal op de knie als een spijker viool = rebab) en de cello als bas. De contrabas speelt meestal de cellopartij, maar dan een octaaf lager. Het instrument is een aanpassing uit de grote familie van de gamba's, een beetje naar de viool gebouwd: in tegenstelling tot de viola del gamba heeft de steel geen fretten. Dat het geen rechtstreekse familie van de viool is kan je zien aan de gamba schouders, die bij de steel zo kenmerkend naar boven lopen; bij de viool sluiten die recht op de steel aan, zoals een klassieke gitaar.

In het Engels is de benaming 'double bass', hetgeen verwijst naar de verdubbeling van de cello. Een upright bass wordt altijd getolkkeld (in klassieke termen: pizzicato), meestal met de rechter wijsvinger, soms ook de middelvinger en heel zeldzaam de duim (soort slap). Gevoelsmatig geven de termen double bass en upright bass aan dat de eerste gestreken wordt (Franse of Duitse methode) en de tweede getokkeld.

Een synthesizer mist natuurlijk altijd het specifieke zachte glijden van de contrabas, met als voorbeeld "These Boots Are Made for Walking" van Nancy Sinatra. Dat lukt je nooit met een synthesizer en je hoort altijd het verschil :)

Dan, als bassist zijnde, breek ik nu een lans voor de contrabas...
Omdat de stemming van de snaren gelijk is aan die van de laagste vier snaren van de gitaar, en dus ook de basgitaar, is het bespelen door een gitarist zo geleerd. (Weer twee verschillen met de viool) Bovenaan de steel zijn de grepen niet zo heel erg kritisch, dus tot de vijfde positie lukt het aardig zuiver en er is een omvang van anderhalf octaaf, meer dan genoeg voor in een band, want anders zit je toch die gitarist weer in de weg :) Een tweede hands contrabas is via makrtplaats.nl wel voor onder de € 1500 te koop. Maar probeer zonder les niet te strijken! Proberen mag, maar luisteren is ten strengste verboden :D

Wout

WHOOMP WHOOMP WHOOMP WHOOMP WHOOMP WHOOMP WHOOMP WHOOMP

attachment.php

RUNNAWAY BOOOOOYS...

Attachments

• Stray%2BCats%2B-%2BStray%2BCats_Front.jpg
    Stray%2BCats%2B-%2BStray%2BCats_Front.jpg
    27,8 KB · Bekeken: 101
Back