Precieze rol compressor?

Nieekk

beatssssssssss
Ik ben bezig met het uitzoeken wat de rol van elk onderdeel in muziekproductie. Ik heb een boel basiskennis, maar naar mijn mening weet ik nog niet genoeg over compressies en limiters. Ik ben al een tijdje bezig met het zoeken op het forum en het internet naar informatie hierover, maar ik ben nu niet helemaal zeker of ik het nu precies weet.

Zover ik weet reduceert een compressor de dynamiek uit geluid, hij maakt dus de verschillende toonsterktes gelijkmatiger. Als er een boel hoog in een geluid zit, reduceert een een compressor dat hoge, het geluid wordt als het ware in elkaar gedrukt. Klopt dat wat ik hier nu zeg? En wat is het verschil met een limiter dan, want die drukt toch ook gewoon de pieken omlaag om een gelijkmatiger geluid qua toonsterkte te behalen?

Het spijt me als ik nu wat eenvoudigs vraag, maar ik hoop dat iemand me kan helpen. Alvast bedankt!

Een multiband compressor kan op verschillende banden compressen. Een de-esser (een compressor die alleen op hoog reageert) kan het geluid zachter zetten op het moment dat er veel hoog is. Maar over het algemeen werkt een compressor alleen op geluidssterkte.

Een compressor compressed op het moment dat een bepaald volume overschreden wordt. Het duurt een tijdje voordat die maximale geluidsreductie bereikt wordt. Daarom kan het bij drums zo zijn, dat een platgedrukt drumgeluid met een bijna vierkante golfvorm juist weer meer dynamiek krijgt, omdat het eerst puntje van de drum nog niet gecompressed wordt, en de rest wel.

Een compressor reduceert de dynamiek van je signaal in een bepaalde verhouding, zodat bijvoorbeeld (afhankelijk van je ratio instelling) een stijging van 4dB nog maar resulteert in een stijging van 2dB. Op deze manier blijf je enige dynamiek behouden, maar je kunt instellen hoeveel.

Een limiter stel je simpel gezegd in op een bepaald maximumniveau. Tot dat niveau heb je een ongewijzigde dynamiek, maar je signaal zal er in principe nooit bovenuit stijgen. Daardoor werkt een limiter veel minder subtiel en heeft dan ook andere toepassingen.

Ok.. Duidelijk. Maar, waarom gebruiken dan vrijwel alle beroemde producers compressors over vrijwel al hun geluiden? Waarom willen veel mensen de dynamiek van geluid reduceren? Dynamiek is toch niet iets wat je moet mijden?

Ik ben bezig met het uitzoeken wat de rol van elk onderdeel in muziekproductie. Ik heb een boel basiskennis, maar naar mijn mening weet ik nog niet genoeg over compressies en limiters. Ik ben al een tijdje bezig met het zoeken op het forum en het internet naar informatie hierover, maar ik ben nu niet helemaal zeker of ik het nu precies weet.
Als je niet met een compressor (hard of soft boeit niet zolang je maar bij attack release ratio en gain kunt) erbij zit heeft het geen effect. Proberen, luisteren, proberen, luisteren, en pak materiaal wat nog niet gecompresst is, dus geen hedendaagse dance-loopjes.

Als er een boel hoog in een geluid zit, reduceert een een compressor dat hoge
Met "hoog" bedoelt men over het algemeen "hoge frequenties".

Een gewone compressor let op volume. Een multiband is niks anders dan een compressor waar het geluid in bijv. 3 of 4 delen wordt gesplitst d.m.v. een stel filters (equalizer) waarbij elk spoor apart wordt gecomprimeerd en het resultaat weer bij elkaar wordt gemixt. Het voordeel hiervan is dat als het hoog in je mix te luid is dat niet de rest weg hoeft te drukken.

En wat is het verschil met een limiter
Compressor met ratio 1:50 en hoger is een limiter.

Het spijt me als ik nu wat eenvoudigs vraag, maar ik hoop dat iemand me kan helpen. Alvast bedankt!
Ga eens met iets simpels als http://www.geocities.jp/webmaster_of_sss/vst/#st en kies het materiaal goed uit.

Je zult merken dat spelen met attack/release vaak meer kan doen dan met ratio. Hou de ratio binnen de perken, anders kun je net zo goed een limiter er op gooien.

Kijk eerst of je uberhaupt een compressor nodig hebt; vaak kun je te luide stukken al even omlaagwerken met volume automation.

Ok.. Duidelijk. Maar, waarom gebruiken dan vrijwel alle beroemde producers compressors over vrijwel al hun geluiden?
Als ik "Sneeuwwitje" en "appel" zeg weet je de rest van het sprookje nog niet; dus ben voorzichtig met zo'n uitspraken of het oppikken van zo'n vuistregels. Als je niet weet wat het doet, eerst proberen - nooit klakkeloos overnemen.

Ga niet [ame=http://en.wikipedia.org/wiki/Cargo_cult]cargo-cult mixen.

Waarom willen veel mensen de dynamiek van geluid reduceren? Dynamiek is toch niet iets wat je moet mijden?
De menselijke stem is erg dynamisch, maar dynamiek zorgt ook voor onvoorspelbaarheid. Je wilt niet dat als er even net wat harder in de microfoon geademd wordt de rest van je mix kwijtraken omdat die weg wordt gedrukt.

Hartstikke bedankt Yoozer (en de rest), daar kan ik wat mee. Ik weet voorlopig voldoende, ik ga er mee aan de slag!

Ok.. Duidelijk. Maar, waarom gebruiken dan vrijwel alle beroemde producers compressors over vrijwel al hun geluiden? Waarom willen veel mensen de dynamiek van geluid reduceren? Dynamiek is toch niet iets wat je moet mijden?

Nou dat iedereen vrijwel alles compressed is niet helemaal waar natuurlijk. Maar dat een copressor dynamiek reduceerd is de theoretische kant. In de praktijk krijgt een gecompresste track vaak een mooier of beter plekje in de mix. Daarom wordt het veel toegepast, en dan is in feite de theorie er achter helemaal niet meer interessant. Als het in de praktijk goed klinkt dan is dat zo, zelfs al slaat een 10:1 compressie op een vocal in theorie misschien wel nergens op.

Wat Fles zegt klopt; in principe is de dynamiekreductie zuiver en alleen om je signaal in gecontroleerde vorm op band / HD of wat dan ook te krijgen, slechts 1 kant van het verhaal. Een compressor kan ook je signaal ook "beter" laten klinken bij de juiste instellingen waardoor het voller of beter gedefinieerd lijkt te worden.

Zelf gebruik ik alleen electronische geluidsbronnen, waarbij compressors veel minder snel nodig zijn dan met akoestische bronnen zoals een drumstel, zang of noem maar op. Toch gebruik ik ze wel (op de mixbussen), juist om bepaalde partijen een wat ander karakter mee te geven.

Maar het is inderdaad geen wondermiddel; je moet niet overal maar automatisch compressie op toepassen want dat gaat nergens over. Experimenteren is de sleutel :eureka:

een van de dingen die je met (eind) compressie bereikt is, je maakt een plat pakket van je productie.
hoe meer compressie, hoe platter de dynamiek, hoe harder, en als je het goed doet , duidelijker, het een en ander wordt.
een goed voorbeeld is, in ieder geval vroeger ( heb het al een paar jaar niet gezien), veronica.
in de vele momenten tijdens de welke pulpfilm dan ook, die ze uitzonden zat kneiterharde reclame, helemaal platgecomprimeerd ( ik denk wel 20dB), je kon er niet aan ontsnappen.
en toch slechts 3dB boven het gemiddelde niveau.
heeft dus een belangrijke invloed op hoe muziek enzo ervaren wordt.
haal voor de gein maar eens een dynamies stuk klassiek door een compressor en kijk hoe het resutaat is.
doorgaans is een compressie van 3dB al veel op een eindmix.
groeten,
jeroen

Op een gegeven moment - voor het 5de album - ben ik ook maar aan de compressor en de noise gate gegaan, want het was geen doen om alles met de hand in te stellen. Ik moet het ook van experimenteren hebben; met de theorie kan ik niet zo veel, al begrijp ik haar wel. Ik heb nu de luxe van een compressor per kanaal, maar ik gebruik ze spaarzaam en nooit standaard, want de akoestische instrumenten zijn nog steeds in de minderheid. Op mijn baslijntjes werkt compressie vaak goed.

Back