Ableton Live Loop Points Mappen

Jarno

Ingeburgerd
Hallo allemaal!

Ik ben enige tijd geleden begonnen met het hobbyen in ableton live, en werk na het hebben gehad van een demo versie in Ableton Live LE. Bevalt prima!

Wat ik echter graag zou willen bereiken maar waar ik nog niet in geslaagd ben is het volgende - Hoe kan ik de loop in / loop out settings van Ableton Live mappen? Ik zou willen dat ik met een druk op de knop op mijn controller de loop in parameter kan setten op de huidige positie in mijn arrangement. Hetzelfde natuurlijk voor de loop out.

Ik heb een Alphatrack controller, en daarop kan ik alleen de loop on/off parameter beïnvloeden. Ik zou dus terwijl ik bezig ben een (global) loop willen kunnen inzetten met mijn controller. Bepaalde DJ controllers en bijvoorbeeld de Mackie control suggereren dat dit kan, ik kan echter nergens vinden hoe ik dit in Ableton realiseer. Als ik de midi mapper open, dan komen de loop points niet in beeld als parameters die je met midi zou kunnen controllen.

Gaarne uw aller advies! Vriendelijk bedankt alvast!

Groeten,

Jarno

Hallo Jarno!

Gezien ableton live vooral gefocused is op live werk via de 'session' view, is het helaas niet mogelijk om on-the-fly loops in arrangement view toe te wijzen. Wat wel kan is verschillende locators toevoegen, en dan 'loop to next locator' selecteren, maar die moet je op voorhand ingeven.

Wat een betere optie lijkt is in session view verschillende loops (kunnen ook on-the-fly opnames zijn die je live inspeelt) aanmaken. Hier kan je wel loops toewijzen (begin, einde en lengte). Handig is om hiervoor een footcontroller te gebruiken (indrukken om op te nemen, los laten om af te spelen), of een paar controllers (loop lengte) op je keyboard/synth toe te wijzen.

De kracht van ableton live zit 'm echt in de session view (wat het ook een vrij uniek programma maakt) dus mijn advies is om daar wat mee te gaan experimenteren. Als je liever in arrangement view werkt dan kan dat ook, en kan je alles achteraf in session view in aparte tracks dumpen. Live 8 (waar ik momenteel de beta versie van heb) heeft een afzonderlijke looper die erg handig werkt (al hadden velen - waaronder ik - liever betere loop mogelijkheden gehad met standaard clips).

Succes!

Back