beginner synthesizer

degrotepeter

Nieuwkomer
Hallo, ik ben nu ook een beetje bezig met trance enzo beetje bezig met soft synths maar dat gaat wel goed. Maar ik ben toch echt een persoon van de hardware :P dus ik zit te kijken naar een beetje goedkoop bakkie ik heb een budget van zo'n 400/500 euro.
Het mag een module zijn want ik heb nog een keyboard staan.

Ik heb even een beetje zitten rondzoeken. En ben eigenlijk uitgekomen op de micro korg, micro X en de waldorf blofeld. Ik heb ook nog de Korg ms2000R gezien maar die lijkt mij niet echt heel super.

Maar wat is een betere in jullie ogen? de microkorg, micro X of de blofeld?

MvG, Peter

Geen enkele synth die hier staat heb ik nieuw gekocht.
Kopen van 2ehands gear doe je met gezond verstand. Check bij aankoop de uitgangen, de gebruikssporen (on stage gebruik?, veel krassen/slijtageplekken?) speling op de knoppen enzovoort. Ben je niet tevreden, check je een volgende advertentie.

Ik denk dat je prima een 2e hands Virus A of B kunt regelen.

2ehands via marktplaats of synthforum marktplaats scheelt enorm in pieken met de winkelwaarde nieuw of 2ehands. Dit houdt in dat je geld overhoudt (die je eventueel weer in andere gear kunt steken). Bevalt de synth niet, dan kun je 'm tegen 2ehands marktwaarde (om en nabij het bedrag dat je zelf betaald hebt) weer verkopen!

Een nieuwe synth kopen is net als een nieuwe auto: zodra je de fabriekssticker eraf hebt gehaald is hij direct al een derde tot een kwart van zijn waarde kwijt! Dan kun je inderdaad beter met een tweedehands spullen aan de gang, zeker als je nog maar pas begint, een beperkt budget hebt en misschien nog niet precies weet wat je wilt en nodig hebt; dan is het altijd fijn te weten dat je eventuele miskopen zonder al te veel verlies weer weg kunt doen.

Maar wat is een betere in jullie ogen? de microkorg, micro X of de blofeld?

Als je naar de winkel zou gaan om ze te testen heb je er ook weinig aan als je maar een beetje door de presets zapt; de echte kracht ligt er in als je zelf met de knoppen gaat draaien. Zonder editor is de Micro-X wat dat betreft redelijk een ramp, dus zit je alsnog met schuifjes op een scherm. De Blofeld minder, want die heeft een fijn groot display. De MicroKorg heeft ook zo'n editor.

Je kunt naar rauwe specificaties kijken, maar het is het geluid dat natuurlijk wat uitmaakt.

Wat het 2ehands-verhaal betreft; het mooie is dat je het apparaat (tenminste, de goedkopere machines) voor vrijwel hetzelfde bedrag weer kunt verkopen. Controleer de staat van de apparatuur (outputs, kraken, krassen, OS updates, is het ding uberhaupt intensief gebruikt, test de knoppen en sliders), bij versturen altijd de verkoper laten verzekeren; beter een paar euro extra kwijt dan 300 euro kwijt.

Kijk ook wat je mist in je huidige software-setup. Wil je het als vervanging van een plugin of aanvulling?

yep, iets met veel knoppen om te tweaken is aan te raden. da s nu net het voordeel van hardware, toch? ik begon jaren geleden met een microkorg met weinig knoppen. op een gegeven moment vervangen door een ms2000. zelfde synth, meer knoppen.

ik gebruik soft en hard door elkaar. voor t aanschaffen van hardware ipv software heb ik 2 regeltjes: het moet of 1) een sound hebben die niet uit software te halen is of 2) een hands-on bediening hebben die met software niet haalbaar is.

mn sherman filterbank en dynacord tape delay vallen in de eerste categorie. machinedrum, monomachine en ion in de 2e.

oh ja, koop 2e hands. het duurt ff voor je de spullen bij elkaar geraapt hebt die goed voor je werken. 2e hands spullen kopen en verkopen is een stuk economischer dan alles nieuw kopen...

Koop bijvoorbeeld een Nord Lead hier haal je binnen een handomdraai je favoriete geluiden eruit, lekker toetsenbord en hij klinkt lekker, hij heeft slechts een heel groot nadeel namelijk geen effecten maar dat is weer extern te regelen.

Roland jp 8000 kan ik je dan echt aanraden, vaak te vinden voor tussen de 400-500 euro.
Heel veel is direct via knoppen en schuiven te bedienen en hij klinkt gewoon erg goed.

De bekende Ferry Corsten en Rank 1 trancegeluiden komen daar ook uit.
Ook de lead van mijn track "under my skin" is alleen een Roland JP 8080 (dat is de rackversie van de jp 8000, die wel toetsen heeft)
"under my skin" : http://www.z-t.nl/previews/zt001_a1.mp3

Roland JP 8000 toetsenversie
image.php

Roland JP 8080 rackversie
163747801_5aa0dc8ca3.jpg

wat soms toch wel hinderlijk kan zijn. ik vind het erg erg jammer dat mn ion geen delay fx heeft.

Yep ik voel met je mee, dat is echt een gebrek zeker wanneer je bekijkt dat de ION een vreselijk veelzijdige synthesizer is had Alesis hier niet op moeten bezuinigen.

JP8000 zou inderdaad een goede keuze voor je zijn.

@Niels: welke schoonheid staat daar onder je JP??? ik heb er ook zo eentje en ben er zeer blij mee :-)

Novation Nova? Kan je zelfs voor onder de 300 krijgen. Werkt makkelijk, zitten aardige effecten op en is volgens mij ook wel geschikt voor trance.

Tja, mijn vraag is: welke plek krijgt je synth in je setup? Ga je hem alleen voor lead-geluiden gebruiken? Ga je tracks na elkaar opnemen of wil je alles tegelijk horen? Ik heb hier nu een Novation Nova staan omdat ie 6 parts heeft en 16-stemmige polyfonie, heb je een JP8000 dan heb je slechts 8 stemmen en 2 parts. Of dit relevant is ligt aan de manier waarop je wilt produceren. Ik zou in elk geval vrij gauw aan de limieten zitten. Met m'n Nova kan ik er een lead, een baslijn en eventueel nog wat pads uithalen zonder dat ie noten gaat weghalen. Maar als je al die dingen toch in software gaat doen en de JP8000 alleen voor leads wilt gebruiken, dan is het uiteraard geen probleem. Misschien dat je wel een derde oscillator mist... die hebben de Nova, Virus en Micron weer wel. Maar ja, daar heeft de JP8000 weer een supersaw voor :D

Ik zou zelf een Virus B (of C als je die voor het geld kunt krijgen), een Nova (of Supernova (II)), of toch de Blofeld (geen idee hoe die klinkt, maar de specs zien er goed uit - ik weet alleen niet of ie een beetje gebruiksvriendelijk is want veel knoppen heeft ie niet, wat meestal betekent dat je menu's door moet worstelen.).

Een JP8000 of MicroKorg zie ik echt als iets erbij om je tracks een extra edge te geven, maar niet als "bread and butter"-synth. Iets wat ik in een later stadium zou kopen.

Back