Live: Sends ook als 'focus'?

Sarrova-Q

Status: self-oscillating
Hey misschien een n00b vraagje, maar kan je in ableton live ook sends toewijzen aan hardware waarbij die focussen op de track?

Ik wou graag een send toewijzen (bv. naar een reverb) voor track 1 met een rotary van mijn PCR, maar ik wil graag dat die zelfde knop ook op track 2 de send naar de reverb doet.
Als ik ze beiden toewijs aan diezelfde rotary, bewegen de sends natuurlijk tegelijkertijd en dat is niet de bedoeling. Ik wil de send enkel kunnen veranderen voor de track die geselecteerd is.

Hoe doe je dit?

bij mijn weten kan je in Live géén twee knoppen/schuiven / whatever met één en dezelfde knop/schuif/whatever van een externe bak aansturen.
Wat jij zegt "Als ik ze beiden toewijs aan diezelfde rotary, bewegen de sends natuurlijk tegelijkertijd en dat is niet de bedoeling" geloof ik dus niet want dat kan niet (in elk geval niet in Live 7.0)
Dus heb je ook geen oplossing nodig want je zal sowiezo twee knoppen nodig hebben om twee sends aan te sturen.

bij mijn weten kan je in Live géén twee knoppen/schuiven / whatever met één en dezelfde knop/schuif/whatever van een externe bak aansturen.
Wat jij zegt "Als ik ze beiden toewijs aan diezelfde rotary, bewegen de sends natuurlijk tegelijkertijd en dat is niet de bedoeling" geloof ik dus niet want dat kan niet (in elk geval niet in Live 7.0)
Dus heb je ook geen oplossing nodig want je zal sowiezo twee knoppen nodig hebben om twee sends aan te sturen.

Ehm ik kan zoveel rotary's / buttons / faders / ... van Live op één rotary van mijn PCR laten bewegen als ik wil hoor. Gewoon met midi-map selecteren wat je wil besturen en telkens aan dezelfde rotary op je externe controller draaien. Alles beweegt dan mooi gelijk.
(soms zeer handig bij effect-chains waarbij je verschillende zaken tegelijkertijd met 1 rotary wil bedienen).
ps: ik heb ook Live 7.0

Maar blijkbaar kan je ze enkel dan tegelijkertijd bewegen en is er geen manier om ze enkel te laten bewegen op de track die geselecteerd is.

tja, dan snappen we elkaar niet op één of andere manier...

ik weet enkel dat , als je in live aan een knop een controller wil toewijzen, hij de nummer van de controller gebruikt én het midikanaal.
Dus als je met één of andere controller met één knop verschillende knoppen in ableton apart wil besturen, moet je dit doen door verschillende midikanalen te gebruiken.

het 'geselecteerd' zijn van een track, heeft volgens mij geen enkele invloed op miditoewijzingen van je knoppen, dus wat jij wil gaat volgens mij niet

Gewoon met midi-map selecteren wat je wil besturen en telkens aan dezelfde rotary op je externe controller draaien. Alles beweegt dan mooi gelijk.
(.

aha, dan heb ik iets bijgeleerd...vroeger kon dit niet, dus ikd acht dat dat nog steeds zo was

Heb ongeveer gevonden wat ik zoek. De magische woorden zijn "make your own instant mappings". Blijkbaar is het dus mogelijk om zelf ook je instant mappings te maken (zodat je je eigen native controller preset hebt) en die focussen normaal gezien wel. Wie dit wil proberen moet in de Ableton library bij de andere instant mappings zoeken, daar staat een tekstbestandje met hoe je dit moet doen.

Bijkomend vraagje: kan je in een effect rack (wanneer je meerdere effecten gegroepeerd hebt) ook een effect als send zetten? Zodat ik bv. bij mijn macro's een send naar een delay kan sturen?

Back