[Hartmann] "Neuron" - Neuronal Synthesizer

Ik vrees dat de Neuron een soort 'dood geboren kindje' gaat worden.
Een goed concept, mensen met ervaring, maar dan 'een hele hoop vage shit' en een errug hoge prijs. Beetje het verhaal van de TBS Mephisto (tegenwoordig Vermona) Dat ding ... nah ja, bekend verhaal toch?

Het uitbrengen van een spannend produkt heeft meestal nare bijverschijnselen. Kijk naar Alesis met de Andromeda. Oké misschien was er wel meer aan de hand, maar 'Andie' had er wel degelijk heel veel mee te maken.

Het is gewoon bijna onmogelijk geworden voor een fabrikant een 'bijzondere synth' uit te brengen, want die is bijna per definitie bedoeld voor een selecte groep mensen (niche). En de verkoop van dat soort apparaten staan vaak niet in verhouding tot de ontwikkelings- en produktiekosten.

Waarom brengt Roland ieder keer weer dezelfde synth, maar dan net ff anders, uit? Waldorf met de MicroQ, en die kan zelfs nog Lite ook, dus nog goedkoper.

Hmm, van de Mephisto ken ik het verhaal eerlijk gezegd niet. Alleen in bladen gezien maar als de prijs je niet ligt volg je de ontwikkelingen omtrent die synth niet altijd.

Roland heeft nog zo'n D2 dacht ik. Een gek oranje blok waar geluid uit zou moeten komen. Met zo'n vierkant XY pad erboven. Dat was toch iets compleet anders... Dacht dat het wel een mislukking was geworden. Of zijn er toch nog tevreden gebruikers hier?

Ik denk dat dit product wel slaagkansen heeft.

De man achter dit groots synthproject is niet minder dan Axel Hartmann;

designer, visionair en synthlover èèrste klasse, ontwierp reeds al de hardware van alle waldorf (jaja de WAVE, de Q serie, de micro), access virus, alesis andromeda en ook alle steinbergshit. Hij werd hiervoor ingehuurd en flink betaald door deze merken en terecht. Want zijn vizie staat nu reeds in onze huiskamers of studio's dus.

De Neuron is zijn eerste zelfbouw synthproject (een jongensdroom van hem) met als doel , de vizie van het klankenprogrammeren te herzien en naar een beter en creatiever hoger niveau te tillen. Het resultaat: de NEURON !

Omdat hij zich toch een beetje mispakt had bij het zelfbouwen van een synth intern dan, heeft hij toch beroep gedaan op derden. Daar dit de beste manier is om ook qua kosten van research en tijd op bepaalde interne onderdelen en dit toch ook door vele synthmakers in het verleden gedaan werd in hun beginfase, zeker ook voor de financiele kant.

Zijn vizie lijkt op het eerste zicht geslaagd en mijn vingertjes kriebelen reeds met die joystickjes mmm(kben al van 1980 videogame-nerd ;) ), alleen men bankrekening kribbelt terug op het moment om zomaar eventjes 5 mille € neer te tellen :(

dit is de webstek van zijn designbureau

http://www.design-box.de/

vele neurotische groeten:D

p.

aah da moete we dan eens gaan uitsnuffelen of dat da waar is.

k'gaan ze eens mailen.

allen naar Gent..........:walker:

;)

Ik ben geloof ik 1 van de weinigen die de Neuron heeft gehoord. In het echt. Het werd gepresenteerd op de beurs in Frankfurt. Hij klinkt werkelijk heel bijzonder. Ik heb nog niet eerder zoiets gehoord. Je kunt inderdaad morphen met geluiden. Dat pookje dient daarvoor. Het resultaat is dat slechts 1 patch/program klinkt als vele lagen sounds. Het verloop van de klank lijkt ook onvoorspelbaar. Wat ik hoorde leek op een op hol geslagen synth. Wel lekker. Ook duur!

omdat die zo duuuur is & omdat ze hierdoor angst hebben om over kop te gaan is er een laaaaange teaze periode zodat iedereen hem zeker kent... en er hierdoor meer potentiële klanten kunnen zijn.

the message is: " begin alvast te sparen"...
... alzo volgens de commerciele afdeling van hartmann

Origineel geplaatst door Luftmeister
Ik ben geloof ik 1 van de weinigen die de Neuron heeft gehoord. In het echt. Het werd gepresenteerd op de beurs in Frankfurt. Hij klinkt werkelijk heel bijzonder. Ik heb nog niet eerder zoiets gehoord. Je kunt inderdaad morphen met geluiden. Dat pookje dient daarvoor. Het resultaat is dat slechts 1 patch/program klinkt als vele lagen sounds. Het verloop van de klank lijkt ook onvoorspelbaar. Wat ik hoorde leek op een op hol geslagen synth. Wel lekker. Ook duur!

ja, daar heb ik 'm ook gehoord.. wat de demo's weergaven was dat 't een uitstekende industrial/d'n'b/idm bak zou zijn. brute soundscapes, en die man zat op 'n gegeven moment met z'n neus te sturen omdat hij handen te kort had ;)

Er waren toch vroeger synths genoeg die 5000 euro moesten kosten?

Ik denk dat bepaalde bands en studio's zo'n ding gewoon kopen omdat ze A het geld er voor hebben en B zichzelf hiermee kunnen onderscheiden.

Het hangt er alleen van af hoe goed de financiele basis en het commercieel inzicht is van Hartmann in hoeverre hij nog meer produkten kan maken van dit concept, een wat lichtere versie van dit apparaat bijvoorbeeld tegen de tijd dat het origineel voor 3500 euro weg gaat voor 2000 euro.

Dan klinkt het opeens al een stuk anders, qua prijs dan.

Origineel geplaatst door Luftmeister

Wat jij hebt gehoord op de Messe was helaas niets meer dan een sample player. Bijna niets werkte op de Neuron.
Het pookje diende alleen om cross fades tussen samples te maken.

Dat zal de komende Messe anders zijn...:D

FYI, d'r is absoluut niets nieuw aan morphen van geluiden met een pookje. De Prophet VS en later de wavestation hadden het al nl. vector synthese. Denk wel dat er meer op die hartmann zit maar ben benieuwd wanneer ze hem eindelijk in produktie nemen.
In de tussentijd kun je vast wel met een softsynth of iets dergelijks uitvogelen hoe vectorsynthese werkt. :)

Origineel geplaatst door bikkel
Er waren toch vroeger synths genoeg die 5000 euro moesten kosten?

helemaal correct. het prijsniveau van de synths was vroeger ook veel hoger (dit kun je terugtellen - het geld was toen meer waard). spul zoals een fender rhodes of een mini was toen al helemaal alleen voorbehouden aan de rijkeren der aarde. die neuron zou wel gelijk kunnen zijn qua prijs aan een polymoog toendertijd, zonder problemen.

wat vectorsynths betreft, even een SY-22'je halen :)

Tja, ik blijf toch bij het idee dat het zonde is om zo belachelijk veel geld neer te tellen voor een apparaat dat "vernieuwend" zou moeten zijn. Als je vernieuwend bent maak je met bestaande apparatuur en software net zo makkelijk geluiden. Ik bedoel....het geluid wat uit zo'n synthesizer komt, moet ook ergens mee gemaakt zijn......dus: niks nieuws. Dat er mensen zijn die geilen op een apparaat wat net uit gaat komen, en wat zijn "houdbaarheid" nog moet bewijzen vind ik net zo erg als van die mensen die voor het postkantoor gaan liggen om een kaartje van een concert te bemachtigen en dan achteraf roepen: "als ik had geweten dat het concert zo slecht was had ik dat niet gedaan"

Het doet mee een beetje aan dat Fizmo verhaal denken....eerst maandenlang gehyped, dan geshowed, en daarna vergruisd door de pers & muzikanten.

Dus ik denk dat enige terughoudendheid toch wel op zijn plaats is bij een synthesizer die nog helemaal geen "echte" proef heeft doorstaan, en de prijs heeft waar je bijna 2 andromeda's voor kan kopen !!

Probeer uit te vissen wat 'Spectrale Synthese',' Resynthese' en
Fourrier Analyse betekend.Je kan hiervoor oa terecht op de website van het MIT.
Apparaten zoals de oude PPG Realizer en Wavetherm, Fairlight CMI, NED Synclavier, Axcel Technos Resynthesizer hadden in grote lijnen dezelfde features, zij het dat deze functies meestal niet 'realtime'(wel bij de Axcel) werkten gezien de trage CPU's van toen...de techniek van de Neuron is dus niet zo nieuw als sommigen denken, want er zit evengoed wavetable, subtractief, additief en fm in... Wel is het zo dat met de huidige technologie deze dingen nu pas echt haalbaar worden gemaakt binnen normale behuizingen en binnen 'haalbare'(?) budgetten. De Axcel kostte midden jaren 80 meer dan 30.000 euro(slik!) en er werden er bijgevolg maar 8 gemaakt waarna de boel failliet ging natuurlijk.
Ik had het geluk om wat over en weer te mailen met een van de ontwikkelaars van Neuron( Sprenger), en in grote lijnen kan dit toestel volgens hem via een 30- tal vaste algoritmes (ook) spectrale morph aan, naast oa wavetable, additief, subtractief, FM enz...
Dit betekend dat je gaat rommelen in harmonischen die in realtime worden berekend. Zelf kreeg ik midden jaren 80 een demontsratie van de Axcel Resynthesizer, en zo de Neuron ontwikkelaars woord houden beloofd dit een spannend apparaat te worden omdat er wordt voortgeborduurd op de technologie van de Axcel Resynthesizer. Maar net zoals de Wave van Waldorf is dit een apparaat dat niet alleen erg duur is maar ook is gemaakt voor mensen die zich zwaar verdiepen in klanksynthese en bijgevolg goed beseffen welke klanken ze willen maken en hoe dat te doen.
En dan bedoel ik niet draaien aan je cutoff of een lfo'tje instellen, maar besef hebben waar verschillende instrumenten bv. raakpunten hebben in hun harmonische structuur...en kunnen bepalen welke harmonischen dat zijn...
Ik geloof daarom dat voor sommigen die de Neuron aankopen, dit wel eens een ontnuchtering zou kunnen worden. Net zoals de Yamaha DX7 in de tijd. Er werden er heelwat van gekocht...en terug verkocht, omdat slechts weinigen (en dat is nog steeds zo) iets begrepen van FM synthese. Hetzelfde geldt bv ook voor de VAST-technologie van de Kurzweil K reeks. Veel gekocht en verkocht omdat weinig mensen de moeite nemen om te begrijpen waarvoor VAST staat. Opletten dus voor toestellen als Neuron...
Voor de 'waanzinnigen' vind je hier onder een link waar je de Neuron code vind om zo je eigen neurotisch syntje op je PC'tje te compileren...alvast veel succes!
http://www.neuron.yale.edu/
http://www.synrise.de/docs/types/t/technos.htm
http://neuron.duke.edu/

Laatst gewijzigd:
Blijft ook de vraag of je daadwerkelijk spectrale morph tssn 2 totaal verschillende sounds gaat gebruiken in een commercieel stukje muziek.
Zoals ik hierboven meldde kreeg ik ooit een demo van de Axcel Technos Resynthesizer die ongeveer het meest waanzinnige was/is dat ik ooit hoorde. Het hoorbaar effect van realtime harmonische of spectrale wijzigingen binnen de tijd waarover een klank zich manifesteert is ronduit waanzin te noemen. Maar hoe je dit gaat verwerken in de muziek die wij dagelijks horen blijft mij een raadsel. Anderzijds kan je natuurlijk plezier beleven aan het aanmaken van diverse sounds.
1 groot voordeel aan de Neuron is natuurlijk dat je kan time stretchen en compreseren met behoud van spectrale gegevens van een sound. Mensen die dit verschijnsel begrijpen
weten nu dat je samples botweg kan gaan tunen, en slechts 1 piano sample over alle octaven piano blijft klinken zonder dat je moet multi sampelen, omdat de Neuron de spectrale gegevens zal herberekenen. Maar, een minpunt is dan al onmiddellijk dat dit zal gebeuren via een 30-tal vaste algoritmes en dus meteen de vraag rijst hoe goed de Neuron bepaalde spectrale gegevens herberekent als het op acoustische sounds aankomt. Afwachten dus.
Ter info: Morphing en Spectrale Morph zijn 2 totaal verschillende dingen. Gewone morph (zoals bij de Morpheus bv)werkt op basis van slices van samples die in elkaar gecrossfade worden. Spectrale morph is de herberekening van de harmonische gegevens van klanken.
Elke sound is opgebouwd uit ontzettend veel sinusjes of golfvormen die verschillen in amplitude en toonhoogte binnen een tijdverloop. Dit kan worden voorgesteld op een XYZ-as, zijnde tijd, frequentie en amplitude. Meneer Fourrier dus.

Laatst gewijzigd:
Sjemig wat een verhalen.

Maar al die excotische algoritmes hebben vast wel bijwerkingen. Je kunt niet zo maar straffeloos een sample heen en weer fiepen zonder dat je iets van het karakter verliest maar goed het zal wel een eigen klank hebben die uniek is.
En of dit in de praktijk ook toepasbaar is? Lijkt me wel. Zeker als je in de hoek van stijl nieuwe elektronika gaat kijken. Die kan het niet ranzig genoeg zijn volgens mij.
Maar ook in reklame en muziek zijn speciale effecten heel makkelijk toepasbaar.

Maar goed 30 algo's. En hoeveel processing power?
Alle DSP based synths hebben 'last' van te weinig DSP power.
En om er nou eventje 2 van te kopen lijkt me best wel overkill. :)

Origineel geplaatst door Yoozer

ja, daar heb ik 'm ook gehoord.. wat de demo's weergaven was dat 't een uitstekende industrial/d'n'b/idm bak zou zijn. brute soundscapes, en die man zat op 'n gegeven moment met z'n neus te sturen omdat hij handen te kort had ;)

ik ook, heb er zelfs op gespeeld.
En je was niet de enige op die beurs lijkt me.......

nee, lekker een uitnodiging gekregen van music store koeln :D, omdat ik daar van tijd tot tijd wat bestel.

lekker overal aanzitten... maar op 'n gegeven moment waren er 2 kneuzen bezig een andromeda een beetje te verkrachten (stond aangesloten op alesis monitor one (active) ) en die gast van alesis heel bezorgd naar 't apparaat toerennen.. "herren, wollen sie bitte die LFO's ein bisschen langsamer machen?" hehe.

heb bob moog zelfs nog even gedag gezegd :P.

zo, jij hebt er dus op mogen spelen! hm, dat mocht ik helaas niet. :(

Back