Actief 2:1 systeem voor de huiskamer?

lo-fi

...Het maakt geluid...
Ik luister momenteel veel muziek op het setje Genelec 8040s dat op m'n bureau staat. Nou zijn dat prima nearfield monitors, maar of ze ook fijn zijn om gewoon gezellig wat muziek op te luisteren... Not so much.

Binnenkort wil ik de boel wat gaan verschuiven en een apart huiskamer setje kopen. En qua ruimte en mooie inrichting heeft een actief 2:1 systeem wel de voorkeur. Iets van redelijke kwaliteit, met twee kleine boxjes voor het hoog en de versterker ingebouwd in de sub. Als dat bestaat.

Op m'n slaapkamer heb ik een setje Harman Kardon Soundsticks. Daar komt al best aardig geluid uit, met de sub onder m'n bed en die twee doorzichtige dildo's op m'n nachtkastjes (altijd grappig als er bezoek is). Voor de huiskamer mag het net wat beter en mooier zijn. Ik denk aan ±300 euro maar als het echt de moeite is wil ik ook wel het dubbele betalen.

Ik weet dat Creative en al die PC-merken dat soort setjes maken maar dat is meestal 'n hoop dun spaanplaat met goedkope drivers en een heel "gehyped" geluid. Ik hoop eigenlijk dat er ook iets beters te krijgen is, van 'n hi-fi merk ofzo.

Any ideas?

Misschien is een blue sky setje iets voor je? 2e hands mediadesk is wel (bijna) binnen het budget.

Zou kunnen, maar is dat niet weer 'n studio-monitor setje? Ik wil juist af van het kille, strakke geluid van de Genelecs. En van het feit dat je bij nearfield monitors altijd precies op de juiste plek moet zitten. Ik zoek echt meer een consumenten-geluid dan een studio-geluid. Misschien zoiets als die Bose melkpakjes, maar dan actief.

Ik zie trouwens ook het Blue Sky EXO setje voor €300 nieuw. Dat is wat kleiner dan de MediaDesk, wat met het oog op de ruimtebesparing wel goed uitkomt. En er wordt over geschreven dat die setjes qua geluid 'n beetje het midden houden tussen studio monitors en gewoon 'n MP3 / home cinema geluid. Wat mij dan ook wel weer goed uitkomt.

Zijn er nog meer opties? Actieve subs van andere merken waar je zelf twee kleine boxjes op kan aansluiten misschien? Aangezien iedereen tegenwoordig overgaat van CD's + 'n grote stereo naar iPods met boxjes zou je verwachten dat er nog wel meer te krijgen is, vooral in het consumenten / hi-fi segment.

Zou kunnen, maar is dat niet weer 'n studio-monitor setje? Ik wil juist af van het kille, strakke geluid van de Genelecs. En van het feit dat je bij nearfield monitors altijd precies op de juiste plek moet zitten. Ik zoek echt meer een consumenten-geluid dan een studio-geluid. Misschien zoiets als die Bose melkpakjes, maar dan actief.

Tsja, in mijn ogen/ oren is er niet echt een verschil tussen een studio moitor of een Hifi speaker. Natuurlijk bestaan er wel heel veel speakers waar ik liever niet een mix mee zou maken, maar dat is iets anders. Mij lijkt iedere speaker met een neutraal klankbeeld een goede uitgangspositie voor bijna elke toepassing. Je hebt ook nog iets als een EQ als het zgn. "te kil" klinkt.

Nou een hi-fi speaker maakt het geluid vaak wat 'mooier' dan het is. Warmer, sprankelender, voller. Bij een studio monitor is dit natuurlijk uit den boze: die moeten gewoon zuiver en duidelijk weergeven wat er in de mix gebeurt, zonder daar iets aan toe te voegen. Ik merk dat die Genelecs en andere studio monitors waar ik mee gewerkt heb heel strak en gedetailleerd klinken, maar dat is niet altijd prettig voor het oor als je gewoon 'n muziekje wil luisteren.

Het tweede probleem is dat nearfields zoals die Genelecs nooit de hele huiskamer vullen. Qua volume wel natuurlijk, maar qua ruimtelijkheid absoluut niet. Ze klinken echt alleen goed als je er recht voor zit. Dat geldt natuurlijk voor de meeste nearfields en midfields. Die Bose melkpakjes daar zou je van je leven niet op willen mixen, maar ze vullen wel de hele kamer met 'n prettig, ruimtelijk geluid.

Ik zie dat er genoeg actieve subs te koop zijn. Misschien is het 'n idee om 'n actieve sub te kopen en daar 'n paar van die bose melkpakjes aan te hangen, zodat ik toch zonder losse versterker kan. Iemand daar ervaring mee?

300 is niet veel voor een veeleisende luisteraar natuurlijk.
Kijk dan maar eens op marktplaats (of je locale super) voor een 2e hifi hands setje of zo.

Het klinkt toch allemaal ruk. Sommige minder ruk maar dan toch nog ruk.

Ik zou serieus afzien van een 2.1 setje als het voornamelijk voor muziek is, zeker in het goedkopere segment. Het punt daarvan is, zeker als je satellieten wat kleiner zijn, je meteen hoort waar de sub staat en een sub die ook nog probeert een gedeelte van de midrange te produceren klinkt echt vreselijk. Regel je je sub af zodat ie ECHT alleen de lage klappen produceert, dan zit je ermee dat je mini-satellieten geen fullrange signaal kunnen produceren en je krijgt dus een dik gat in het laag-mid. Ander nadeel is dat het zeer verschillend klinkt op verschillende plekken, wat zeker irritant is als je huiskamer iets groter is. Een normale fullrange speaker functioneert nagenoeg als een puntbron, wat altijd prettiger is dan sub + sats.

ALS je er toch op staat om zo'n systeem te kopen, probeer het dan bij de audiomerken als Denon, KEF, etc. en niet bij Sony/Philips/Samsung. Leuk voor explosies en achtervolgingen, maar voor muziek.. niet echt.

Liever koop je een leuke Hifi-receiver met een setje bookshelf luidsprekers, kijk bijvoorbeeld bij correct.nl naar KEF Cresta 10 of Wharfedale Diamond 9.1. Zou je zelfs voor 200 euro klaar kunnen zijn als je een mooie deal krijgt voor een receiver (tweedehands Marantz bijvoorbeeld), en het neemt niet superveel plaats in. Ik heb hier op de slaapkamer een setje Cresta 2 (59 per stuk) en een Marantz versterker voor 60 euro. Geen superhifi maar stukken beter dan het setje wat bij m'n computer zit, Klipsch GMX A-2.1, voor computerluidsprekers zeker geen troep, maar de afmetingen dicteren de limieten gewoon.

Er zijn ook studiomonitoren die minder kil klinken dan de Genelec, hoe goedkoper ze zijn, hoe meer ze "kleuren" :D Maar dat is een kwestie van gaan luisteren. Probeer eens de KRK RP5 of 6, bijvoorbeeld. Hoewel je je kunt afvragen of je zoiets in je huiskamer wilt zetten.

Die Bose melkpakjes daar zou je van je leven niet op willen mixen, maar ze vullen wel de hele kamer met 'n prettig, ruimtelijk geluid.

Don't get me started about Bose, maar prettig en ruimtelijk zijn geen omschrijvingen die ik aan Bose toe zou kennen :P
Voor hetzelfde geld hebben andere merken BETERE alternatieven. Bose is echt low-end met een hoop trucage.

Goeie tips.

2:1 leek me 'n goed idee om ruimte te besparen. Ik hoopte daarbij dat de geluidskwaliteit goed genoeg was voor prettig hi-fi luisteren - ik hoef er niet op te mixen. Die Bose dingen heb ik trouwens zelf geen ervaring mee. Even lezen op internet levert hele wisselende reacties op. De hi-fi puristen vinden het waardeloze rommel, goedkope drivers en dure marketing. De simpele consument is er vaak heel tevreden mee.

Die Blue Sky dingen zou ik wel even willen horen en ik zoek nog even verder, maar ik hou er alvast rekening mee dat ik misschien toch wat ruimte moet gaan opofferen voor een ouderwetsche versterker+boekenplank speakers. Heb je wel gelijk het voordeel van meerdere inputs en een afstandsbediening.

Qua versterker misschien een tweedehands NAD C320BEE? En luidsprekers, KEF, Wharfedale of B&W?

Goeie tips.

2:1 leek me 'n goed idee om ruimte te besparen. Ik hoopte daarbij dat de geluidskwaliteit goed genoeg was voor prettig hi-fi luisteren - ik hoef er niet op te mixen. Die Bose dingen heb ik trouwens zelf geen ervaring mee. Even lezen op internet levert hele wisselende reacties op. De hi-fi puristen vinden het waardeloze rommel, goedkope drivers en dure marketing. De simpele consument is er vaak heel tevreden mee.

Die Blue Sky dingen zou ik wel even willen horen en ik zoek nog even verder, maar ik hou er alvast rekening mee dat ik misschien toch wat ruimte moet gaan opofferen voor een ouderwetsche versterker+boekenplank speakers. Heb je wel gelijk het voordeel van meerdere inputs en een afstandsbediening.

Qua versterker misschien een tweedehands NAD C320BEE? En luidsprekers, KEF, Wharfedale of B&W?

b&w erg goed en best goed koop te noemen
kvondt op de kraaak ..eens set b&w dm110
zijn nu mn monitors
best helder
en mn tannoys eronder 385 d concentric :z

De keuze tussen die 3 merken wordt vooral bepaald door smaak, denk ik. Ze maken allemaal prima luidsprekers (maar ook mindere, dus lees de reviews of indien mogelijk: ga luisteren!).

Die NAD is niet slecht maar ook weer niet zo bijzonder om andere modellen geen kans te geven.

Op m'n werk komt volgende week 'n setje KEF Calindas te staan. Dat ziet er wel mooi uit dus ik ga eens kijken of het geluid mij bevalt. Bij een vriend hoorde ik gisteren 'n set B&W zuilen met zo'n losse tweeter erop. Ik ben vergeten te vragen welk model dat was maar dat klonk ook erg goed.

Versterker wordt waarschijnlijk NAD of Harman/Kardon, en dan eentje met genoeg power om zo'n stevige zuil goed aan te sturen.

Back