307 had een JV-enigine geloof ik, het heeft zeker geen MC-505 engine, dat staat in de FAQ over de 307 op
http://www.roland.co.uk
Het volgende heb ik gePB'd naar Cloudman, ik ga het hier dan ook maar posten, kwestie om wat meer uitleg over de D2 aan het publiek tentoon te stellen
---------------------------------------------------------------------
Ha jaja ik ben heel erg tevreden over m'n D2. Hij heeft me ook maar 150 Euro gekost (nieuw) dus dat alleen al is een reden om tevreden te zijn
Los daarvan vind ik het een heel erg veelzijdig apparaat, ik heb hem nu van begin oktober vorig jaar en ik heb nog niet de helft van de functies doorspit... Dit is dan ook een MC-505 met wat minder geheugen en in een ander jasje plus een D-field.
Er zitten inderdaad redelijk veel TB-klanken in, maar ik ga daar niet meteen direct op zoek naar. Drum parts maak ik hoofdzakelijk zelf, maar als ik een baslijn nodig heb bijvoorbeeld, dan neem ik meestal één van de presets en tweak ik dat een beetje met LFO en filter zodanig dat het een beetje deftig klinkt. (Komt omdat ik nog geen keyboard controller heb en synth- en baslijnen zijn niet zo handig te programmeren in step recording vind ik.) Sinds kort weet ik ook waar de arpeggiators goed voor zijn en nu gebruik ik ook die functie om riffs te maken enzovoorts.
Een nadeel is wel dat de D2 een plastieken geval is. Wel redelijk stevig daar niet van maar toch plastiek en dat vind ik niet zo mooi eraan (onderplaat is wel van metaal). Ook heeft de D2 maar twee LED schermpjes, das niet echt veel... Het grootste nadeel echter is dat de Tap-BPM functie slecht werkt -> je moet kloppen op het D-field en ze zitten er telkens 5-10 BPM naast. Gelukkig kun je nog corrigeren met het D-Field (je kunt dan "BPM-benden" zoals op een cd-speler) zodat je wel strak kunt mixen met bvb een plaat. Maar tegen dat dat goed is, duurt dat wel redelijk lang -> vandaar ook dat ik liever een MC-307 zou hebben. Het D-field is fantastisch, maar ik vind dat er toch te weinig controllers voorhanden zijn. Eigenlijk mag ik niet echt klagen want ik heb deze D2 wel echt goedkoop kunnen kopen en dus moet ik maar een Kenton controller aankopen of iets dergelijks
O ja de presets sucken praktisch allemaal, maar hier en daar zit er wel een leuk rythm part in, dat kun je dus gemakkelijk gebruiken in één van je eigen patterns.
En betreft die track op mijn site, dat is eigenlijk niet echt een track, gewoon een soort demo zodat anderen kunnen horen wat er zoal mee kan, met die D2. Spreekt vanzelf dat je er nog heel wat meer mee kan, onmogelijk om alles te laten horen in een stukje van 8-9 minuten... Op de Yahoo D2 Group vroeg men me of ik zo'n demo online wou plaatsen, vandaar dus. Bedankt voor je compliment over de track, dez heb ik wel bijna volledig in elkaar gebokst (wat niet meer dan een kwartier kostte eigenlijjk ).
O ja ik heb er een case voor gebouwd, zoals je kunt zien op de foto's die ik in die thread posstte (foto's op mn webstek zijn nogal verouderd). Feit is dat die case bijna duurder uitkwam dan de D2 zelf
Fijn om te horen dat hier ook Westvlamingen zitten
Groeten
---------------------------------------------------------------------
"The Roland D2, It may look like a toy, but guess again!"
Koop er een Midi-keyboard bij en je bent al een heel eind.
Voor de geïntreseerden, ik heb hem gekocht bij The Soundfactory in Gent. Die D2 die ze hadden stond wel in de toonzaal (waarschijnlijk toonzaalmodel dus) maar was volgens de vriendeljike eigenaars niet tweedehands. Koopje dus al zeg ik het zelf.
O ja nog een nadeel die ik vergeten was te melden: De aansluitingen zijn RCA-connectoren, ik had toch liever Jacks gezien...