MiniDisc

Naton.Rozenburg

Ouwe rot
Ben ik de enige die nog graag een MiniDisc gebruikt? Ik heb een Sony mz-r70 , die kan ook opnemen, ooit eens (10 jaar geleden) 2e hands gekocht en nog zo sterk als een beer terwijl er al vele cd spelers gesneuveld zijn.
tevens valt me op dat de minidiscs die ik er bij kreeg (moeten zo langzamerhand wel 11-12 jaar oud zijn) nog steeds perfect zijn qua geluidskwaliteit. I.t.t. tot de cd'rs die na een jaar al onleesbaar worden! En er is maar 1 penlite voor nodig.

Superklein en programmeerbaar, en de geluidskwaliteit vind ik erg goed. Leve de terugkeer van de minidisc. :W

Attachments

• images.jpeg
    images.jpeg
    2,4 KB · Bekeken: 115
Hee nog iemand!

Ik heb ook zo'n euh sony dinges-70. Gebruik ik om repetities mee op te nemen. Heb ook een sony r37 (?) maar die heeft maar 1 goede opname gedaan, daarna was dat feest over. En natuurlijk een deck rondzwerven voor het stabiele werk. Geluid is best goed, al zijn sommige schijfjes eenkennig geworden...

Ik heb ook nog altijd m'n goeie ouwe mz-r30
sony_mzr30_front.jpg

Zoals al gezegd, kwaliteit uitstekend, de discs van 10 jaar oud klinken nog altijd perfect. De oplaadbare li-ion batterij is alllang kapot en ik kan niet direct een andere vinden, maar er was toen ook zo'n extra bakje bij dat je er aan kan schroeven en gewone (oplaadbare) batterijen kan insteken. Werkt even goed.
Ik gebruik'm nu voornamelijk voor buitenopnames. Niet voor veel meer maar ik hou 'm ook.

Hehe, ik heb ook nog dezelfde R30, doet het bij mij ook nog perfect, zelfs de batterij. Had een paar stille buitenopnames gemaakt onlangs, en deze klinken toch niet echt denderend hoor, je hoort de compressie op stille (ruisachtige) geluiden. Maar als je een beetje niveau binnenkrijgt klinkt het niet slecht nee.

Heb zelfs ooit nog van die dure Sony ES MiniDiscs gekocht, ziet wel netjes uit.

Was MD al bijna vergeten, volgens mij is het ook nooit een supergroot (verkoop) succes geweest als je het achteraf bekijkt. Maar dat kan ook aan mij liggen omdat ik er nooit een gehad heb.

Ik heb ook nog zo'n minidisc. Heel veel gebruikt wat jaren geleden voor liveopnames. Maar sinds de komst van mijn Micro BR ligtie eigenlijk te verstoffen... zonde eigenlijk.

46028189_1.jpg

(plaatje van internet afgeplukt..) Deze heb ik maar dan in het grijs...

Nooit een gehad, maar eigenlijk altijd wel een willen hebben, vooral omdat ik ooit in (als ik het goed heb) sos een stukje las over de (voor de prijs) lekkere compressie die de minidisc gaf (alleen kan ik het 123 niet meer vinden op de sos-site).

10 jaar geleden een Sony MD-wisselaar aangeschaft voor in de auto. 6 MD's erin en hobbelen maar. Het mooie is dattie 40 seconden buffert dus als je over een hobbelige B-weg reed sloeg hij niet over.
Een jaar geleden heb ik 'm vervangen voor een Sony autoradio met een USB ingang aan de voorzijde waarmee het veel eenvoudiger is geworden. MP3 weliswaar, maar dat is meer dan toereikend voor mijn dagelijk forensentripje ;)

mz707 of zoiets, neemt lekker op echter vond het altijd een gedoe om het opnamevolume handmatig in te stellen , en dat steeds opnieuw als ik hem stopte en weer de opname starten.
en .. die s*** copyprotection die het op en neer sturen naar de computer/mac vrijwel totaal onmogelijk maakte.
echt goeie opnamekwaliteit maar tevens het laatste sonyding wat ik ooit gekocht heb. stomme sony met je achterlijke copyparanoidie

Ik heb nog ergens een NetMD, MD-recorder met USB-aansluiting. Als het werkte, werkte het prima (zeker in de tijd toen flashgeheugen nog onbetaalbaar was), maar de software was vrij onstabiel en inderdaad... die irritante copyrightparanoia. Je kon niet van NetMD terug naar de computer laden, dus opnames maken en die digitaliseren zonder geklooi was onmogelijk. Ook kon je hetzelfde liedje maar 3x op een MD zetten (zelfs als het je eigen bestand was!).

Sony MZ-N707 is de mijne, dezelfde als sunny pedaal?

Ik vind het wel een grap dat het in "audioland" zo goed bekend staat. Allerlei bandjes en artiesten namen op en speelden af op/van MD omdat "de kwaliteit zo goed is" terwijl het dus gewoon lossy is, ongeveer vergelijkbaar met een 192KHz mp3 schat ik (hoewel ik het nooit bewust slecht vond klinken, maar beter dan CD is het dus in elk geval niet).

tevens het laatste sonyding wat ik ooit gekocht heb

Dat geldt ook voor mij.

Ik heb nog ergens een NetMD, MD-recorder met USB-aansluiting. Als het werkte, werkte het prima (zeker in de tijd toen flashgeheugen nog onbetaalbaar was), maar de software was vrij onstabiel en inderdaad... die irritante copyrightparanoia. Je kon niet van NetMD terug naar de computer laden, dus opnames maken en die digitaliseren zonder geklooi was onmogelijk. Ook kon je hetzelfde liedje maar 3x op een MD zetten (zelfs als het je eigen bestand was!).

Sony MZ-N707 is de mijne, dezelfde als sunny pedaal?

Ik vind het wel een grap dat het in "audioland" zo goed bekend staat. Allerlei bandjes en artiesten namen op en speelden af op/van MD omdat "de kwaliteit zo goed is" terwijl het dus gewoon lossy is, ongeveer vergelijkbaar met een 192KHz mp3 schat ik (hoewel ik het nooit bewust slecht vond klinken, maar beter dan CD is het dus in elk geval niet).

Dat geldt ook voor mij.

er verdwijnt een hoop in minidisk en mp3.
ben ooit eens zo stom geweest om een master te maken op minidisk, (de dat was stuk)
nou, dat kan je wel vergeten, technies gesproken dan,..........
zeker een kwart van de audio informatie ( de dynamies wat zachtere dingen) waren door de floating compressie nagenoeg verdwenen.

maar om live dingen op te nemen enzo, prima.
groeten,
jeroen

Ik gebruik zelf een sony mz-3r discman om field recordings mee te maken. Samen met oude philips stereo mics(jaren 70). Er zit nl een potmeter op waar je het ingangslevel kan regelen. Ik heb hem voor 20euro 2e hands gekocht, en ben iedere keer weer verrast over de kwaliteit van de opnames. De eerste proef opname hebben we op de eerste etage van een jongere centrum gedraaid, en we konden tussen de voorgrond geluiden ook nog mensen buiten op straat horen praten. Hij is echt goed die md, maar de mics dragen ook bij aan de kwaliteit van de opnames. Dus met geluid dat verdwijnt heb ik geen ervaring.

Volgens de Engelse wiki is de bitrate 292 kbits/s. (ATRAC) Aardig wat dus, meer dan de gemiddelde mp3.
Full stereo (i.e., independent channel) encoding with a data rate is 292 kbit/s.

Zo een heb ik ook nog liggen ja. Jarenlang gebruikt toen ik nog veel met het OV reisde in het pre-iPod tijdperk. Ook om mijn eigen muziek mee op te nemen toen dat nog niet zo goed ging met PC's. Maar toen ik me per auto ging verplaatsen gebruikte ik eigenlijk geen portable audio meer voor luisteren, en gebruikte ik hem alleen nog voor buitenopnamen. Maar daar heb ik inmiddels een veel praktischere (en betere) oplossing voor gevonden in de Zoom H2 Recorder.

Toch heeft MD nooit de waardering gekregen die het verdiende vind ik. In die tijd vond ik het het ultieme compacte muziek medium. Superhandig in gebruik, erg degelijk, goede geluidskwaliteit (vergeleken met bandjes, het was wel minder dan CD) en lekker klein. En je kon ze zelf opnemen. Toch heeft het nooit de vlucht genomen als bijvoorbeeld de iPod/MP3 spelers, blijkbaar waren mensen toch meer gehecht aan hun bandjes.

Volgens de Engelse wiki is de bitrate 292 kbits/s. (ATRAC) Aardig wat dus, meer dan de gemiddelde mp3.

Compressieratio is schijnbaar 1:5, dus aardig vergelijkbaar met mp3. Qua specs dan, even afgezien van het feit dat de halve wereld denkt dat 128kbit genoeg is :'(

Toch heeft het nooit de vlucht genomen als bijvoorbeeld de iPod/MP3 spelers

Dat is deels de schuld van de marketingafdeling van Sony (hoewel ik het idee heb dat ze het bewust uit de consumentenmarkt gehouden hebben, misschien wel om copyrightredenen) en deels de schuld van de prijs van de apparaten, want goedkoop spul was het niet. Maar het was zeker een goed alternatief toen flashgeheugen minder betaalbaar was.

Nou, ik ben zelf een doorgewinterde en oudgediende van de minidisk en ik kan je een ding vertellen. De minidisk komt niet meer terug. De SD field recorder heeft de duties overgenomen van de minisdisk. En daarbij. Het apparaat is gevoelig voor vibraties en vele kostbare jamsessies die ik heb gehad zijn daardoor onnodig verloren gegaan door de beperkte technologie van de MD. De SD recorder en de HD recorder zijn in opmars en die is niet meer te stoppen.. In mijn archief heb ik tal van MD opnames liggen, maar die zullen alleen nog maar worden afgespeeld. Opnemen met een MD recorder is voor mij verleden tijd en achterhaalde techniek.

Back