MiniDisc

mijne heb ik een half jaar geleden weg geflikkert (zoon kleine), omdat hij het niet meer deed. ik heb nog wel zoon groote.

had je 2 zonen ?
en dochters??

Ben ik de enige die nog graag een MiniDisc gebruikt? Ik heb een Sony mz-r70 , die kan ook opnemen, ooit eens (10 jaar geleden) 2e hands gekocht en nog zo sterk als een beer terwijl er al vele cd spelers gesneuveld zijn.
tevens valt me op dat de minidiscs die ik er bij kreeg (moeten zo langzamerhand wel 11-12 jaar oud zijn) nog steeds perfect zijn qua geluidskwaliteit. I.t.t. tot de cd'rs die na een jaar al onleesbaar worden! En er is maar 1 penlite voor nodig.

Superklein en programmeerbaar, en de geluidskwaliteit vind ik erg goed. Leve de terugkeer van de minidisc. :W

Verdorie, ik heb precies dezelfde (in het zwart dan) die ligt te verstoffen.

Sony heeft maar een fout hiermee gemaakt: ze hebben het alleen voor audio ingezet. Het zat in de tijd van de ZIP drives en de toen nog dure CD writers. Als je het ook als computer medium had kunnen gebruiken, was het veel groter geworden, kijk maar naar CD en DVD. Hoe universeler, hoe meer vraag, hoe goedkoper.

Sony is wel degelijk bezig geweest met MiniDisc als dataopslagmedium, maar het is nooit van de grond gekomen. De opslagcapaciteit van een MD is vrij beperkt (als ik me niet vergis zo'n 150MB) en ik weet ook niet of de drives wel snel genoeg waren. In die tijd moest het opboksen tegen de ZIP drive en dat is niet echt gelukt.

Ik heb een aantal MD spelers.. Eerste was een mz-r500. Hele fijne portable recorder, lekker stevig met metalen behuizing, grootste nadeel: geen backlight op het display. Later md-deck gekocht en toen de mz-r500 wat kuren kreeg en ik een aanbieding tegenkwam een mz-nh600 (HiMD!) gekocht. Fijn dingetje, met afstandsbediening en kunnen met enige compressie (maar toch redelijke kwaliteit) ongeveer 6-8 albums op een normale MD (op een 'echte' 1GB HiMD nog een flink aantal meer). Wordt nog bijna dagelijks gebruikt. Minpuntje, de behuizing is helemaal plastic en door op HiMD op te nemen kan m'n deck de discs niet lezen.

Echt jammer dat Sony nooit een HiMD deck gemaakt heeft. Eigenlijk wil ik nog wel een MZ-RH1, maarja, om nu nog een MD-speler te kopen (waarvan ik de in HiMD formaat opgenomen discs niet kan uitwisselen met mn deck) heeft eigenlijk ook weer niet zoveel zin...

kzal jullie snel eens iets vertellen :

Sony_MZRH1_1.jpg

de laatste nieuwe minidisc MZ RH-1
neemt op op WAV & kan zo 'HOP' getransporteerd
worden via USB naar mac/pc

kwaliteit = top
zeker vr die prijs 120 euro 2ehands ofzo

maar vooral de skips & errors & drop outs waarmee
je wel eens te maken had, gezien de enorme
geluidsdruk op concerten bivb. of kleine repetitie
ruimtes waar loeihard wordt gejamd, zijn definitief passé ...

je kan nu ook record volume on the fly instellen

enz., enz.

p.s. ben nie echt voorstander van compacte flashcard
recordertjes, misschien binnen enkele jaartjes,
je moet je voorstellen dat sony al jaren know how heeft
ivm hoe compacte kwaliteitsvolle preamps te maken

biertje :mega:

indrukwekkend.
hoe zit het met die onhandige kopierbeveilingingen uit de voorgeschiedenis . kun je gewoon , ongehinderd van , naar mac computer up/downloaden?

die kopieerbeveiliging heb ik nooit gekend,
vermits mijn eerste MD, de R 70, geen USB upload functie had,

voor pc is er het programma sonicstage,
met een ton aan opties,
voor mac, ff spieken hier op de dock, 'HI-MD music transfer'
deze laatste kan echter wel geen normale minidiscs
uploaden/downloaden, wel stom eiglijk ... ze afspelen doet ie uiteraard wel !

op geen van beide platforms heb ik kopieerbeveiligingsissues
gekend ...

p.s. ik had ergens vaag in de manual gelezen dat deze MD ook als
gewoon data opslagmedium kan dienen ...

ben er wel content over, gebruik hem vnl. voor fieldrecordings
& concertjes op te nemen

Lachen, heb er best lang eentje gahad... totdat ie gejat werd door 'n DJ. Hij ontkende, dus woord tegen woord. De keer daarna dat ie kwam draaien heb ik um kut geluid gegeven (compressor op -30) en de hele nacht vette lamp in z'n bek en de strobe aan :D
Was echt handig dingetje voor je DJ set op te nemen enzo..

Jeetje wat een positiviteit en lof allemaal over de minidisc.
In tegenstelling tot jullie heb ik alleen maar negatieve verhalen over de minidisc.

Ik heb er zelf nooit een gehad, maar mijn zus heeft er meerdere gehad en daar maakte ik ook wel eens gebruik van.
Zij gebruikte hem veel 'on the road' om piano optredens op te nemen en heeft er in een 10 jaar tijd wel een paar versleten.

Toen ik hem een keer leende (dat was een sony) om een live-bandje op te nemen, bleek de opname verknald te zijn doordat de minidisc had liggen trillen door de bassen van het optreden. Constant overslaan.

De sony's waren nog wel de beste. Heb ook nog wel eens met een Aiwa gewerkt, prima apparaatje, totdat hij het niet meer deed. Bleek er een schroefje binnenin uit gevallen te zijn en die was blijven plakken op het middelste (magnetische) rondje.

De laatste sony die mijn zus had (best wel een vet ding met zelfs usb enzo), had een ingebouwde compressor die echt zoooooo irritant verrot klonk en het grote nadeel was dat als je hem aan zette, de compressor standaard aan stond. Als mijn zus een pianoconcert had en iemand uit moest leggen hoe ze het op moesten nemen, dan was het bijna onmogelijk (een technisch minder onderlegd persoon) uit te leggen hoe ze eerst die kutcompressor uit moesten zetten. Met als gevolg, allemaal dynamisch zwaar verknalde kutopnames.
Stom kloteding!

Nu heeft ze hem nog steeds en had laatst een lange opname gemaakt. Toen was precies net tijdens het schrijven van de TOC de batterij leeg. Met als gevolg dat de paar laatste tracks wel opgenomen waren, maar niet leesbaar waren.

Nee, minidisc is echt een megaflop geweest voor mij. Veel te nauwkeurig mechanische onderdelen en dat is bij veel gebruik (on the road) dus een regelrechte ramp!

En dan nog maar niet te spreken over de geluidskwaliteit, want daar was ook gewoon niet om over naar huis te schrijven. Zware compressie, dunne iele sound. CD-perserijen en platenlabels vermeden de minidisc niet voor niets!!!

Instabiel kutmedium! Ben blij dat het niet meer bestaat!

(Daarentegen was ik wel vol lof over de DCC. De geluidskwaliteit daarvan was écht super. Zeker de eerdere betere types van Philips, DCC900serie als ik me niet vergis. Die hadden echt dikke 18bits ad/da conversie aan boord waar menig geluidskaartje tegenwoordig echt niet aan kan tippen. Alleen, tja... tapes... spoelen... vieze koppen... dat deed DCC de das om.)

ow ja DCC, maak een vouw in de cassette en die deed ook niets meer.

nee Minidisc is geen DAT of CD maar een stuk goedkoper en handiger, ik heb er ook geen een meer, maar heb er wel plezier van gehad...
en toendertijd was het een hele prestatie om 74 minuten audio op 140 MB kwijt te kunnen!
we hebben het wel over 1991 hier!

stabiliteit was erg goed als je er enigszins normaal mee omging...

ik heb ook nog een Aiwa MD walkman, gebruik hem niet meer maar compressor kun je uit zetten en als je hem om een normale plek neerzet voor opnamen is er niets aan de hand, beetje logisch nadenken is altijd handig...

mijn pa heeft zo rond de 1500 minidisks.

kzou ze graag op de computer krijgen. maar is niet zo simpel.

met die sonicstage soft = da echt iel simpel
;---)

Daarmee kon je toch juist alleen maar mp3's overzetten naar je minidisc, maar andersom was dat beveiligd vanwege sony-blaaa-blaaaaaaaa-copyright-blaaaaaaaa-schending!!!!

Ook weer zoiets compleet achterlijks!

Ik had een minidisc in 2002/2003 toen flash nog te klein was (64 mb voor heel wat knaken)

kwaliteit was goed, maar het opnemen 1:1 was drama. toen ik een ipod mini kocht heb ik de minidisc vaarwel gezegd.

Het enige voordeel van de schijfjes was het ruilen met je vrienden.

nope, wav mp3 atrac

hup minidisc ! :---)

Moet je er wel opletten dat dit ook echt alleen allemaal werkt met de laatste generatie Hi-MD recorders, en dan het liefst ook nog in combinatie met Hi-MD's (1Gb dus).

Back