Reggae Gitaar

Ollie94

BOING BOEM CHACK
Hey mensen!
Ik ben samen met een vriend wat dubstep/reggae/dancehall muziek aan het producen. Heel tof!
We willen ook wat gitaar gebruiken, liefst zo'n typische reggae/dub-gitaar geluid.
Ik heb tuis wel wat gitaren en heb een hele echokast met tremelo en weet ik wat allemaal...
Wat zijn de typische effecten die ik kan gebruiken en zijn er een paar akkoorden die ook veel worden gebruikt?
Danku!
Ollie94
:dj:

Weet ik veel.
Heb wel bergen reggae samples van een maat opgenomen.
ik kan ze doordingesen en dan kan je aan de slag met retro engineering als je daar behoefte aan hebt.

pak een van je gitaren, verf hem in de Rastafari kleuren,
rook een dikke J,
en speel gewoon over die zware bassen,
dan komen die akkoorden vanzelf wel.

of google even: reggae guitar

Lekker analoog eq'en.. :biertje:

Hmm...ik neem aan dat het over een synthesizer gitaar gaat...
Of ben ik per ongeluk op het gitaar forum terecht gekomen?!

pak een van je gitaren, verf hem in de Rastafari kleuren,
rook een dikke J,
en speel gewoon over die zware bassen,
dan komen die akkoorden vanzelf wel.

of google even: reggae guitar

goed plan!
Ik speel tog wel een degelijk stukje gitaar, en met de SH 101 bassen kan het niet mis gaan!
Kben bijna klaar met eerste track, zal hem dan wel eens poste
tja en van die dikke J, die zijn in Belgie (jammer genoeg ;) ) niet zo legaal te kopen :D
gtz
Ollie

Als iets toch wel prominent als effect aanwezig is op reggea-gitaar, dan lijkt me dat toch een delay!

Maar waarom kijk je niet gewoon naar een multi-effect? Die zijn er in overvloed voor gitaar. Je hebt dan alle effecten in 1 keer voor handen en kan dan lekker experimenteren. Niet geheel onwaarschijnlijk is dat er in een multi-effect een reggea-preset zit waar je lekker op kan voortborduren.

Als je vooral in de studio werkt is zo'n Line Pod misschien een idee. Die plug je meteen je mixer in en dan kan je ook nog een klein beetje een versterker simuleren (want helemaal clean moet het ook weer niet). Ik weet niet wat het budget is, maar zo'n ding vind je tweedehands ook nog wel en anders heb je de mini-versie (weet de naam zo niet) of de Behringer rip-off.

De wahwah is nog niet genoemd.
Die wordt ook erg veel gebruik het bij offbeat inspelen.
En veel phaser (mutron is veel gebruikt in reggae).

Wahwah is idd een hele goeie. Verder is het begrip reggae gitaar veel en veel te ruim om even te zeggen hoe dat klinkt of wat je daarvoor nodig hebt. Toch een poging...
In een (roots) reggae productie hoor je bijna altijd wel ten minste 2 gitaarpartijen; te weten een zgn. PICK die meestal min of meer de bassline volgt en je hoort een zgn. skank (of chop) die dus op de 2e en 4e tel vd 4/4maat een gedempt akoord speelt.

Je hoort vaak en veel cleane gitaren in reggae. Dus zeker niet hoe gruiziger hoe beter! Deze cleane sounds worden dan vaak aangekleed met fx zoals chorus, phaser of wahwah. En natuurlijk vaak een lekkere spring reverb. Er zijn 2 gitaarversterkers die veruit het meest populair zijn in dit genre en dat zijn de Roland JC120 en de Fender twinreverb. Beide amps staan bekend om hun mooie cleane basissound.

Fles begrijpt em. idd chops op 2 en 4e tel dus geen offbeat. Vaak samen met dezelfde accoorden op piano. Wah, Phaser en springreverb. Over het algemeen worden deze fx pas toegepast bij de eindmix en niet direct bij opname. Is namelijk handig wanneer je de dub gaat mixen. Daar komen pas de delays bij kijken.

En vergeet niet dat je op die 2 en 4 van onderaf strumt, dus je raakt eerst je hoge E en dan richting je lage E-snaar ipv van boven naar beneden;-)

Wahwah is idd een hele goeie. Verder is het begrip reggae gitaar veel en veel te ruim om even te zeggen hoe dat klinkt of wat je daarvoor nodig hebt. Toch een poging...
In een (roots) reggae productie hoor je bijna altijd wel ten minste 2 gitaarpartijen; te weten een zgn. PICK die meestal min of meer de bassline volgt en je hoort een zgn. skank (of chop) die dus op de 2e en 4e tel vd 4/4maat een gedempt akoord speelt.

Je hoort vaak en veel cleane gitaren in reggae. Dus zeker niet hoe gruiziger hoe beter! Deze cleane sounds worden dan vaak aangekleed met fx zoals chorus, phaser of wahwah. En natuurlijk vaak een lekkere spring reverb. Er zijn 2 gitaarversterkers die veruit het meest populair zijn in dit genre en dat zijn de Roland JC120 en de Fender twinreverb. Beide amps staan bekend om hun mooie cleane basissound.

Idd de wahwah, volgens mij vaak gewoon 'aan' met pedaal helemaal 'in', de crybaby bijv. doet iets met het volume waardoor je gitaar akkoordjes meteen lekkere crunch kijken.

Verder zou ik proberen juist niet piano en gitaar akkoordjes op de tweede en vierde tel te plaatsen. Je hebt wel meteen 'reggae', maar wel hele afgezaagde. Als je die platen luistert, hoor je dat ze veel meer melodielijntjes spelen. Het mag natuurlijk wel, maar niet een heel nummer door :smeris:

En dat is natuurlijk de beste tip: platen luisteren, prince far i, king tubby, lee perry, of wat je zelf verder leuk vindt :mexico:

Als je die platen luistert, hoor je dat ze veel meer melodielijntjes spelen.

En dat bedoelt Fles dus met de Pick.
Vaak (zeker niet altijd dus) is dat idd een variatie op de baslijn, maar dan in zestienden gespeeld. (of waren het achtsten ? die verrekte J's ook....)
Ben ook niet bang om die Pick op de gitaar te laten voor wat die is en om iets vergelijkbaars (melodieus) te doen met een ander instrument/klank.
Gaarne wil ik dan ook Augustus Pablo aan lyj's lijstje toevoegen :)

Ga eens verder luisteren dan de oude Tubbs/Perry's enzo....
Disciples/ Conscious sounds/Gussie P. (mijzelf :-)
Hoezo afgezaagde reggae met piano en gitaarchops tegelijk ? Reggae is reggae en daar horen gewoon de chops op 2 en 4, prominente snare op 3.

Verder zou ik proberen juist niet piano en gitaar akkoordjes op de tweede en vierde tel te plaatsen.

Dit is ongeveer hetzelfde als zeggen: "Als je een nieuw model auto gaat ontwerpen dan zou ik er geen wielen onder zetten"

Maar verder heb je wel gelijk, een goeie reggae track bestaat niet uit alleen maar een piano en gitaar akkoordje op de 2 en 4. Maar samen met de snare op 3 is het wel de basis waaruit een goede (of orginele) reggae track kan ontstaan.

Back