Strakke dinsync met je pc/mac!

enig idee wat de vertraging is?
De vertraging heb ik nog niet gemeten, maar veel kan het niet zijn. Lijkt mij hooguit in de orde van een ms te zijn, afgaande op de specs van de optocoupler en opamp. Heb helaas geen scope..

Ik heb nog wel problemen om het aan/uit signaal hoog genoeg te houden.. met alleen een 606 aangesloten werkt het wel, maar als ik er nog iets bij aansluit zakt de 5V te ver in.. nog een beetje tweaken dus.

De vertraging heb ik nog niet gemeten, maar veel kan het niet zijn. Lijkt mij hooguit in de orde van een ms te zijn, afgaande op de specs van de optocoupler en opamp. Heb helaas geen scope..

Ik heb nog wel problemen om het aan/uit signaal hoog genoeg te houden.. met alleen een 606 aangesloten werkt het wel, maar als ik er nog iets bij aansluit zakt de 5V te ver in.. nog een beetje tweaken dus.
Ook dat is nu wel gelukt, de 606 en de 303 samen compleet in sync met Buzz. Ik ben blij! Het starten/stoppen gaat niet zo op de ms nauwkeurig, er zit blijkbaar wat speling op. Maar een simpele retrigger is natuurlijk zo gedaan, en daarnaast heb je de totale controle over de klok, dus je kan hem zelfs wat naar voren halen of naar achter. Beetje rare swing erin, hoppa! Paar LFOtjes hier en daar, lache!

hiermee vier ik mij 1-jarig jubileum hier:)

goed,.. na een 7tal weken rust zonder programmeren heb ik nog wat verder gedaan vandaag.

Heb een issue opgelost met Ableton Live, lijkt nu perfect te werken in Live 8 demo (moet nog testen met de 7, de 6 en eerder werkt zeker niet). Heel handig omdat je met Live clips kan starten/stoppen in de maat (wat toelaat om zo van pattern bank te wisselen op de 303)

Bij deze dus een eerste *kuch* officiële dinsync-only mac-AU-only release:

-----------------------------------------------------------
Sync Unit 0.5 by rv0
hier te downloaden, lees de release notes!
-----------------------------------------------------------

Is het voorpagina nieuws nog niet waardig dus ik hou het even voor deze thread.
Ben nu bezig met de GUI die niet aanwezig is in versie 0.5. Voorlopig dus geen enkele controle over de functies.
Zal er (hopelijk) ongeveer zo gaan uitzien qua functionaliteit:
attachment.php

Attachments

• GUI design 1.jpg
    GUI design 1.jpg
    27,8 KB · Bekeken: 142
Kreeg bericht van een Motu Volta gebruiker:
Yes, Volta can send proper clock pulses, from 24 to 1024 pulses/beat synchronized with the tempo of the DAW.

I use Ableton; it just sends the signal automatically according to the settings, and when Play is activated it synchronizes to the tempo. Volta is really amazing, it opens up a whole new world.

Zodussss met Motu Volta geraak je er ook..

niemand die mijn applicatie getest heeft tot nu toe =(

Het is bekend dat het dinsync signaal jitter van 1msec heeft?

hoe bedoel je? welk dinsync signaal, etc?

is dat overigens niet relatief aan het tempo?
zeg je dan niet beter "1 frame" oid zeggen?

wat mijn werkwijze vooral als resultaat heeft, is als je op "play" drukt, dat alles meteen in sync meeloopt..
met midiclock duurt het een aantal maten voor het "strak" is (en "strak" zeker tussen " " )

ik weet gewoon nog niet zeker hoe juist die clock is op lange termijn.. hebbet nogal druk de laatste tijd.

Weet iemand hoe een dinsync clocksignaal begint?
ascii art style:
a) /-\__/-\__/-\__/-
b) _/-\__/-\__/-\__/
c) \__/-\__/-\__/-\_

hoe bedoel je? welk dinsync signaal, etc?

is dat overigens niet relatief aan het tempo?
zeg je dan niet beter "1 frame" oid zeggen?

wat mijn werkwijze vooral als resultaat heeft, is als je op "play" drukt, dat alles meteen in sync meeloopt..
met midiclock duurt het een aantal maten voor het "strak" is (en "strak" zeker tussen " " )

ik weet gewoon nog niet zeker hoe juist die clock is op lange termijn.. hebbet nogal druk de laatste tijd.

Weet iemand hoe een dinsync clocksignaal begint?
ascii art style:
a) /-\__/-\__/-\__/-
b) _/-\__/-\__/-\__/
c) \__/-\__/-\__/-\_

Dinsync is gewoon een blokgolf signaal dat varieerd in tempo met het tempo.
1msec jitter betekend dat de vertikale gedeelten van de blokgolf varieeren in tempo met 1 msec.
Resultaat is dat de noten van een 303 of de geluiden van een 909/808/707/606/enz... varieeren in tempo met 1 msec. Dat is dus vere van "strak".

Ik heb een 909 waarbij ik geen verschil hoor tussen dinsync en midisync, wat niet bij elke 909 zo is. En met m'n Doepfer MSY2 loopen m'n 606/303 net zo strak als via dinsync.

Deze methode is natuurlijk wel een prima manier van syncen, maar niet beter als gewoon via een midi to dinsync kastje.

Dinsync is gewoon een blokgolf signaal dat varieerd in tempo met het tempo.
1msec jitter betekend dat de vertikale gedeelten van de blokgolf varieeren in tempo met 1 msec.
Resultaat is dat de noten van een 303 of de geluiden van een 909/808/707/606/enz... varieeren in tempo met 1 msec. Dat is dus vere van "strak".
eerst en vooral, het is ms, niet msec.
verder is 1ms wel heel strak te noemen .. met een dinsyncconverter + computermidiclock zit je zeker boven de 5ms variatie in het begin..

en ja ik weet heus wel wat dinsync is.. ik weet gewoon niet hoe het start,
/-\__/-\__/-\__/- rising edge neem ik aan? t'is dat ik de neiging had om hem 1 a 2ms te delayen tijdens een test met ableton en ik vroeg me af of mijn blokgolf niet op het "verkeerde moment" startte..

Deze methode is natuurlijk wel een prima manier van syncen, maar niet beter als gewoon via een midi to dinsync kastje.

Ik heb allerlei tests gedaan, geen enkele software midiclock synct zoals sommige hardware toestellen.
Alles met het oor duidelijk waarneembaar.

Voor gebruik van de computer als masterclock is deze methode superieur tov midisync+dinsync converter.
Daar is geen discusie over mogelijk, valt te simpel te testen en ik raad iedereen die sceptisch is om dat te doen:
dinsync gear + drums door computer gegeneerd en analoog gemixt.
neem alles op aparte sporen op (ook de drums uit de pc dus).
Doe 5 takes.
Bekijk de pieken van je drums: 5 X zal het identiek hetzelfde zijn.. Bekijk dan de pieken van de opname van je dinsync slave: 5 X compleet verschillend.

Nog een test waar je meteen merkt hoe bagger dinsync converters werken met computer klok is Ableton live, daar kan je makkelijk verschillende loops opnemen.. Het is opmerkelijk hoe verschillend de startpunten zijn.. En vergeet die 1ms.. het is veel meer.
De enige applicatie die midi clock stuurt die goed geslikt wordt door dinsync converters is Renoise.

Eh dat is wel heel interessant allemaal maar moet je perse de headphones out gebruiken met en stereo trs op een motu en 2 mono voor de gewone outputs? Zou het wel liev vinden als ik al mijn over gebleven outputs per stuk kon gebruiken.

Eh dat is wel heel interessant allemaal maar moet je perse de headphones out gebruiken met en stereo trs op een motu en 2 mono voor de gewone outputs? Zou het wel liev vinden als ik al mijn over gebleven outputs per stuk kon gebruiken.

wat bedoel je nu juist met je vraag?
of de headphones out, of 2 mono outs (resp. voor start/stop en de clock)

de AC versie (waar geen motu, maar externe electronica voor vereist is) kan eventueel over 1 mono out..

binnenkort Sync Unit DC en Sync Unit AC 0.6 (2 versies)

Nou je hebt de vraag goed begrepen ;]

Jammer ik had graag een stereo trs in een output gestopt ik dacht misschien dat er iets te doen was omdat je ook balanced trs erin kan stoppen, dat je softw matig ook nog iets kon veranderen dat hij die output anders gebruikt maar helaas.. Ik denk dat ik binnen kort toch maar aan het solderen ga, wil het toch allemaal ff proberen.

Back