Roland JX-8p en Korg Poly800

- -

Ouwe rot
Ik heb een Poly800 geleent, nu heb ik een JX-8p.

kan iemand mij vertellen welke nu de grote verschillen zijn tussen die 2?

nee, die poly800 heb ik maar kort gehad, heb ik niet echt mee kunnen spelen..........

behoorlijk wat verschillen (naast het merk en uiterlijk)

grootste verschil zit hem in de opbouw van de synth en het geluid
zo is de jx8 maar 6 stemmig maar kan de poly-800 bijv 4 of 8 stemmig zijn (bij het uitschakelen van osc 2 is er sprake van 8 stemmig polyphone)
ook heeft de poly bijv. 'foots', dit houd in dat je met 1 osc de waveform kan stapelen qua octaaf (16', 8', 4', 2')
de poly heeft bijv een ingebouwde stepsequencer, de jx heeft dit niet maar heeft wel weer chorus.
verder qua geluid klinkt de poly 800 vrij 'simpel', de jx heeft daarintegen de optie om de 2 oscs te syncen met elkaar wat dus resulteerd in een veel complexer geluid.
zowel de poly als de jx hebben een VCF (env-1) en een VCA (env-2) envelope, bij de JX kun je de env-2 ook voor de OSC pitch gebruiken

Laatst gewijzigd:
zeer belangrijk verschil: de jx heeft voor iedere stem een vcf. de poly800 niet. die heeft er maar 1, voor alle stemmen...

sla je dus een noot aan, en een paar tellen daarna weer een noot, dan wordt die ene algemene vcf opnieuw getriggerd...
ik weet niet meer zeker of die voor de vca's ook geld, maar ik geloof het wel...

tsja, en de kwaliteit natuurlijk. de poly klinkt nogal plastic, de jx nogal warm. en beide kunnen ze niet echt huulen of stampen...

Origineel geplaatst door 6 trak
moet dat dan? hail to the JX baby! 8)

idd, als je ergens lekkere sync sweeps uit kunt halen is het wel een JX :)

het prijsverschil is ook heel wat: die poly800's gaan voor weinig weg en de JX-8p al tegen de 300 aan.
Dus als je t zo zou bekijken?

Back