welk klavier te gebruiken?

disko

Nieuwkomer
Hai. Voor mijn zelfbouwsynth zoek ik een klavier. Nu heb ik al een elektrisch Riha orgel gesloopt maar deze blijkt niet geschikt. De toetsenschakelaars zijn namelijk enorm groot. Ik zoek schakelaars die lijken op degene die in een computertoetsenbord zitten. Heeft iemand een hint of ervaring met deze materie?

In een computer toetsenbord heb je een pcb waar een "rubber mat" op ligt. de rubber mat verbind dan twee contacten op de pcb op het moment dat je erop drukt. Je zou dus zelf een pcb met contacten zoals je ze wil indelen moeten maken en de rubber mat verknippen en in aangepaste wijze weer aan elkaar lijmen. Dit is denk ik best goed te doen voor een gevorderde hobbyist.

Deze techniek is (nieuw of verbouwd) door het rubbermatje erg slijtagegevoelig. Een computertoetsenbord gaat hooguit 5 jaar mee en verdwijnen dan in het vuil zonder versleten te zijn (en de oudere toetsenborden die nu nog in omloop zijn zijn uit het tijdperk van de mechanische schakelaars), maar apparaten van 20 jaar oud met deze techniek hebben vaak dat je 5 keer moet drukken voor er iets gebeurt of dat er twee keer getriggd wordt met 1 keer drukken.

Miniatuur printswitches kan ook een optie zijn.

Hmmm, ik dacht meer aan toetsenborden van het merk Cherry, die werken met micro switches. Toch bedankt voor je input. Het wordt overigens een analoge synth :)

Voor de duidelijkheid, ik zoek (merk/type) van een slooporgel waarvan de toetsenschakelaars niet zo gigantisch zijn als van de Riha. Iemand die deze weg al heeft bewandeld?

wat je zou kunnen proberen.......( heb ik zelf nooit gedaan)
magneetjes met reed schakelaars.
computertoetsen, zelfs die van cherry, zijn te snel versleten voor dit soort toepassingen.
groetne,
jeroen

Dank Jeroen, die mogelijkheid had ik inderdaad nog niet overwogen. Zal bij de eerst volgende keer dat ik Baco aandoe wat inslaan. Ik overwoog al een raamwerk met boutons maar mijn mechanische kunde is abobinabel. Hoewel, als ik zie wat voor brandhout anderen aanwenden: http://www.notbreathing.com/synth.html ... schitterend!
Groeten, Jaap

dat is iigv een erg geinige winkel, BAco.
een soort museum waar je de stukken kan kopen.

wat je ook nog kan doen, een wat moderner orgel of keyboard scoren, met enkele contacten.
die zijn lekker klein.

groetne,
jeroen

Och, de ruimte kan ik wel gebruiken voor m'n buizen. Inmiddels de bestelling gedaan. Printen zijn in ontwikkeling.
Groeten, Jaap

Back