De Moderne Super saw?

DJJANDEJONG

Ingeburgerd
Hoi, mijn naam is Jan De Jong en ik ben en trance dj/producer uit Den Haag. Een van mijn grootste problemen met produktie is definitief sound design. Ik ben bezig om naar en Rob Papen Masterclass te gaan want ik wil dit probleem snel verbeteren. Een geluid waar ik constant problemen mee heb is de supersaw leads uit trance muziek. Ik krijg het echt niet voor elkaar! Nou ik weet in principe is en supersaw niet zo moelijk om te maken maar hier begint mijn probleem, mijn lead geluiden klinken allemaal 10 jaar te oud! De supersaw die je nu hoort in moderne trance muziek klinkt tog ietsje anders dan de lead geluiden uit 1999 en ik wil weten hoe ze dit doen! Ik heb alles geprobeerd maar ik krijg het echt niet voor elkaar en als je om hulp vraagt krijg je antworden zoals, draai en paar knopjes tot dat je wat vets hebt.... niet echt helpfull. Het is volgens mee veel meer dan dit, goede synthesis, heel veel FX maar hoe? Om te helpen met de geluiden die ik probeer te bereiken heb ik en filmpje. Dit van wat ik denk is de definitie van de moderne super saw of trance lead geluiden en als iemand me zou kunnen helpen zou ik dat heel erg tof vinden. Zelf heb ik synths zoals Sylenth 1, Gladiator, Novation Supernova en V-Station, Vanguard, Nexus en de Predator. Maar hier de link, als je voor spelt naar 1:44 kan je het goed horen met de filters en dan rond de 2:50 voor de lead met de filters open :)

Groetjes

-Jan

hoi en welkom, zal je maar gelijk uit de droom helpen: 1 VSTi maakt nog geen vette lead

layeren, high/low cut, compressie en FX maken allemaal deel uit van een lead.
dus zoek het vooral buiten de patch

Dan synthje is toch perfect na te maken met de synths die je hebt.. en weet zeker dat er in nexus wel een soort gelijk leadsoundje zit.. Verder veel zoeken en inderdaad layeren.. proberen, proberen proberen.. En ook neit verkeerd goed uitmixen.

Nou je als ik eenmaal het idee heb hoe zo en geluid moet want ze klinken vrij veel en beetje hetzelfde, ik zou liever me eigen ding doen met me eigen muziek en melodietjes :)

(Oeps, der is al gereageerd....)

Maar Alé,
Hier gaan we weer met het heruitvinden: of mss beter herontdekken...

10 jaar geleden waren er geen VST's...
Er was de JP80x0, en da's nog steeds dé Supersaw synth...
met oa. de vengence: Soul Of Trance MS patch
Combineer dat met een AN1X, met de jayb soundpatchen,
en je hebt dé vette trance sounds...
Dan nog een VirusC der bij... en Boem !!

AL die vst's die je opsomt geven mij ook geen voldoening...
Dus tja...

de nexus leads klinken allemaal en beetje te 'cheesy' . Allemaal cascada zoort geluiden....

Dat scheelt dit is geen vette lead......
Was meer een generiek advies.

zou me zelfs geeneens verbazen als hij hem al meerdere keren gehoord heeft terwijl hij door z'n presets bladert, maar doordat hij i.d.d. niet goed in de mix zit komt het niet in de buurt.

Of je denkt of het vet is maakt niet uit het is en goede exemplaar van de moderne supersaw... dus kan iemand me helpen ik kom er echt niet uit, heb veel geprobeerd om te puzzle met de verschillende synths en nog steeds klinken die saw leads uit en heel oud trance plaatje.... of uit en hardstyle cascada euro plaatje :P

kom op zeg, als je uit Gladiator of V-Station geen SAW kan halen dan kan je beter stoppen, of heel veel gaan oefenen, nogmaals een "droge" patch is geen referentie....

ligt ook aan hoe je speelt, over meerdere octaven bijv, of 2 vinger akkoorden, of beide
de feel van een lead is VEEL meer dan de patch zelf...

zoals ik al zij tuurlijk kan ik en saw geluitje maken, maar ze klinken allemaal oud, niet zoals de moderne saw. Hoe krijg ik en supersaw geluid zoals de trance van vandaag!

Meschien is het en idee als mensen proberen deze lead te maken en te uploaden en dan vertellen hoe ze em precies hebben gemaakt?

:stupid:stupid:stupid:stupid:stupid:stupid

Volgens mij begrijp je het niet, de crux zit hem niet in de patch, maar wat je er mee doet......

wat variabelen om mee te spelen tijdens het spelen:
sidechain
release
cutoff
delay
verb
compressie
EQ

allemaal zaken die je niet gaat vinden ineen kale patch.
je hebt geen gebrek aan goede patches, maar je wilt gewoon instant results. een goede tranceproductie is hard werken en een goede mix.

Stapelen, effecten, detunen, pannen, EQ.

Met een patch alleen redt je het niet.

En zolang je nog geen knappe saw kan maken vind ik dat je jezelf eigenlijk geen "trance producer" mag noemen :D

Back