Drum VST's

Stabby

Ouwe rot
Vraagje, ik zoek een goede drum VST om te gebruiken in Reaper die niet veel processorkracht vereist (1,6Ghz Intel Atom). Ik weet niet zoveel over VST's, dus vraag ik me ook af hoe je een drum VST precies gebruikt. Je hebt dus een controller met pads en daarop ga je drummen. Hoe neem je dan precies op? Ik zou het in de handleiding willen opzoeken, maar die is gigantisch.

Je heb drumsamplers zoals Battery en drumsynths zoals Microtonic,Attack,Nepheton,Drumazon,Drumatic etc.
Kijk anders even bij KVR daar staan zo'n beetje alle commerciele en gratis plugins sommige met review.
Ze hebben daar bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om specifiek op drumvst's te zoeken en gratis of niet.

http://www.kvraudio.com/get.php?mode=results&st=adv&soft=i&type%5B%5D=3&type%5B%5D=31&f=0&fe=0&win=1&free=1&sf=0&receptor=&de=0&sort=3&rpp=100 Met deze link krijg je alle gratis drumgerelateerde VST's te zien voor Windows..

Je hebt dus een controller met pads en daarop ga je drummen. Hoe neem je dan precies op?
De pads op zeg, een M-Audio Axiom sturen ook MIDI-noten uit - net zoals de toetsen dat doen. Er is geen speciaal drumsignaal voor of zo.

Het enige verschil tussen een MIDI drum track zoals je dat bij sommige sequencers hebt is dat er aan de linkerkant geen zgn piano roll zit maar de namen van de noten. Dat mag je echter wel elke keer zelf in gaan tikken, en de sequencer doet daar ook niks mee tenzij je het specifiek aangeeft.

Je kunt ook een reguliere sampler gebruiken als drumsampler; elke sample beslaat dan 1 enkele noot, in plaats van meerdere.

Als het niet teveel CPU mag vreten; ShortCircuit (versie 1.1.2) - http://www.vemberaudio.se/shortcircuit.php

Je kunt de samplers van een drum kit in 1 keer heel makkelijk erin slepen, en dan worden ze ook aan elke toets gehangen. Doordat er geen scripting engines of convolutie-effecten in zitten (alleen een heel stel gave filters) is het mild voor je CPU. Programma's zijn 1 enkel bestandje en bevatten de instellingen voor elke noot en sample; de rest van de samples die je wil gebruiken blijven gewoon simpele wave files, dus je hebt ook nog niet eens allerhande exotische formaten.

Nadeel: je zult het zelf moeten gaan programmeren, en effecten zoals flam en roll die bij Battery zitten moet je missen.

De pads op zeg, een M-Audio Axiom sturen ook MIDI-noten uit - net zoals de toetsen dat doen. Er is geen speciaal drumsignaal voor of zo.

Het enige verschil tussen een MIDI drum track zoals je dat bij sommige sequencers hebt is dat er aan de linkerkant geen zgn piano roll zit maar de namen van de noten. Dat mag je echter wel elke keer zelf in gaan tikken, en de sequencer doet daar ook niks mee tenzij je het specifiek aangeeft.

Je kunt ook een reguliere sampler gebruiken als drumsampler; elke sample beslaat dan 1 enkele noot, in plaats van meerdere.

Als het niet teveel CPU mag vreten; ShortCircuit (versie 1.1.2) - http://www.vemberaudio.se/shortcircuit.php

Je kunt de samplers van een drum kit in 1 keer heel makkelijk erin slepen, en dan worden ze ook aan elke toets gehangen. Doordat er geen scripting engines of convolutie-effecten in zitten (alleen een heel stel gave filters) is het mild voor je CPU. Programma's zijn 1 enkel bestandje en bevatten de instellingen voor elke noot en sample; de rest van de samples die je wil gebruiken blijven gewoon simpele wave files, dus je hebt ook nog niet eens allerhande exotische formaten.

Nadeel: je zult het zelf moeten gaan programmeren, en effecten zoals flam en roll die bij Battery zitten moet je missen.

Ik zeggen dat shorcircuit best behoorlijk veel cpu vergt ..als je de effecten etc gebruikt en meerdere kanalen
Maar wel een heerlijke plugin

Waarom raadt niemand Guru aan? Net gevonden. Prachtige drum VST! Is makkelijk en vlot door de ingebouwde sequencer in tegenstelling tot andere VST's.

Ik dacht ook aan RMV maar vermoedde dat je een gratis vsti wilde. Het kwam een beetje op mij over dat je voor een nieuwe aankoop wat tijd moet overbruggen en dat doe ik ook met Waldorf Attack LE (bij de Blofeld). Bij een andere thread overweeg je de Blofeld. Daar zit een Waldorf Edition LE bij met light versies van PPG en Attack. Daar is prima mee te werken.

Maar dan moet hij gebruik maken van Reaper om de geluiden te triggeren en daar kan hij niet mee omgaan. :P

Back