[bouwverslag] EFM Wildcat

Transistors worden in principe gematcht op Vbe met een speciaal circuitje. Wat ik in de praktijk meestal doe is zorgen dat ik er genoeg heb uit dezelfde batch en die dan matchen op Hfe, onder het mom van: als de Hfe hetzelfde is bij transistors uit dezelfde batch, dan zijn de rest van de specs waarschijnlijk ook wel min of meer hetzelfde. Geen idee of dat goed genoeg is.

Zie hier voor het match-circuit van Moog:
http://www.fantasyjackpalance.com/f...a/16-minimoog/002/905-matching-transistor.gif
(er zit een fout in het PNP-schema, 10k weerstand ontbreekt)

Okee thnx Etaoin :okdan: handig schemaatje ziet er niet moeilijk uit iig....
Misschien dat ik dan toch maar voor BC547's ga....zijn gewoonweg goedkoper dan die 109's....

Heb je ook een idee van wat de totale kosten ongeveer zullen zijn om 'm te maken? Vind het wel ambitieus in ieder geval :)

Nou we zijn aan het besteelen geslagen voor de Wildcat....

Sommige onderdelen komen via Jeroen Baars vanaf Farnell aangezien ik geen btw nummer heb.....andere die hadden voorgesteld om het voor mij te bestellen wil ik alsnog bedanken, erg symphatiek van jullie.:okdan:

Het kostenplaatje tot zover:

Jeroen Baars / Farnell
Bestaande uit: AD7528, CD4051, LM336Z, CD4007 LS93, MC1496, CA3080, 2N3819, 2N5460.

Totaal: +- € 20,- incl. verzenden.

Vintage Planet

Bestaande uit: LM13600, CA3046 en 1K Tempco's

Totaal: € 20,- haal ik op bij Senso zelf.

Dick Best

Grote bestelling: alle weerstanden, transistoren, condensatoren, ic voeten, pin headers, precision trimpotjes en nog wat klein spul.

Totaal: € 80,- incl. verzenden.

Newtone Online

Ter aanvulling van wat Dick Best niet heeft in waardes. Dus wat folie condensatoren, metaalfilm weerstandswaardes, tantalums.

Totaal: € 15,- incl. verzenden

Dus dit alles is bijelkaar nu € 135,- en dit is dan voor de bestukking van de pcb.

Wat nu nog moet bestellen zijn een kleine 60 potmeters en een kleine 140 bannananana stekers.....
De pots haal ik bij Das Musikding in Deutschland want ik wil graag Alpha's met gekartelde as, knoppen heb ik al overgenomen van Twiki :okdan: en de bananananna stekers haal ik later dit jaar bij ome Dick a 0,35 p/st = € 50,-
Dus er komt strax nog een bedrag van een € 100,- bij.

Dus bij elkaar heb je voor een kleine € 235,- een werkende Wildcat zonder case.....het enige wat ik nog niet heb vermeld is de trafo aangezien ik die hier al heb liggen. Maar check daarvoor eens Baco Army Goods....

Regel nou toch eens een creditcard... ;)
Die kosten 1,30 p/s bij Musikding en maar $0,55 bij Futurlec.

Ah, dus jij was me te snel af...

Hmmmm credit card zit er niet in.....die optie heb ik in een duister verleden om zeep geholpen :o:

Maar ik heb nog 40 knoppies over :) Ik heb er 100 en maar 60 nodig voor de Wildcat.....
Mocht je binnenkort wat gaan bestellen bij Futurlec dan gooi ik ze gratis en voor niks voor je op de post. ;)

Futurlec accepteert ook PayPal, en PayPal accepteert ook een bankrekening ipv creditcard. (Ik heb zelf geen creditcard, maar bestel regelmatig bij futurlec)

Doe ik ook niet meer aan mee......ik heb in het begin PayPal gehad en ik geef nooit meer een internet bedrijf toegang tot mijn algemene bankrekening.....
Ik heb behoorlijk in de clinch gelegen met dat t**us PayPal. Eens maar nooit meer.....ik ga niet verder in op details maar dat bedrijf deugt voor geen kant.

ps mocht je binnenkort wat gaan bestellen bij Futurlec misschien zou ik dan mee kunnen bestellen...splitten we de verzendkosten.

Zo de zomer is weer voorbij en het is koud en nat en guur en donker en schijt herfst......duuuuss.....
Het is weer tijd om de soldeerbout erbij te pakken.....

Van de week alle weerstanden, diodes, transistors, ic voeten erop gesoldeerd....dat was ff een werkje om de modules te lassen...

Volgende stap is trimpotjes en potmeters bestellen en een goede voeding.....dan kan het testen gaan beginnen...oja en ik moet nog 3 tempco's 1K halen voor de VCO's....

Zoals nu al inmiddels bekend moeten er behoorlijk wat modificaties plaats om bepaalde modules goed te laten werken. Dit betekend pcb banen doorhakken en nwe verbindingen leggen...hier en daar wat weglaten en hier en daar weer wat toevoegen in de vorm van R's en C's etc.

De volgende modules heb ik reeds aangepast en dat zijn de noise module, ringmodulator, sample and hold en de staircase generator.
Ik zal morgen als ik thuis kom van me werk nog even foto's schieten als het niet donker is met daarbij uitleg van de mods per module......

yep, tis geen weer om op straat te wippen, dus aan de slag........

soldeerbout aan, bier in de koelkast, vriendin(en) en / of vrouw(en) de deur uit, brandzalf binnen handbereik, wiet op veilige afstand, de kat uit de onderdelenbak wegverhuizen, kerstverlichting aan .....................

zet um op...

:mega:

Ik ben ook benieuwd hoe die gaat klinken.....er zijn volgens mij maar weinig afgebouwde Wildcats die ook daadwerkelijk werken.....maar 3 Moog VCO's...8~

Ah nice. Ik had de soldeerbout ook al weer aangeslingerd :) Lekker prutsen. Ben benieuwd naar je vorderingen.

Jij had een rev2 board toch? Dan hoef je niet alle modificaties die ik doe te doen.....volgens mij waren de VCO's op jou board goed behalve het purificeren van de golfvormen....

Ik snap niet dat Tom Gamble toen deze rev1 boards heeft gereleased......

Back