Nord history

spock4

Nieuwkomer
Hello,
Ik ben nieuw op dit forum en heb nog niet alles gelezen :)
dus, sorry als mijn vraag reeds gesteld is.

Ik zie al die verschillende Nord Electro, Stage, Modular,...
Is er ergens een site waar je de chronologische volgorde van het verschijnen van die toestellen vind?
Misschien lijkt dat een domme vraag, want een electro 3 zal wel na de electro 2 gekomen zijn. Maar bijvoorbeeld de Lead III komt niet na de Lead 2 en 2x, of vergis ik mij?

en misschien ook een overzicht wat al die toestellen juist inhouden.

mvg
Spock4

wow, bedankt voor alle nuttige links
nu zie ik wat beter het bos
hoewel het de keuze niet gemakkelijker maakt, maar dat is een ander verhaal
(ik dacht aan een electro 3 met een lead 2XR )

Spock4

? Zou toch vrij makkelijk moeten kunnen zijn bij Clavia want ze maken vrij specifieke apparaten (met een kleine overlap). Voor jezelf duidelijk maken wat je zoekt, waar je hem voor gaat gebruiken, hoe je hem gaat gebruiken en waar de nadruk op ligt...dan de andere 50% en dat is budget.

wow, bedankt voor alle nuttige links
nu zie ik wat beter het bos
hoewel het de keuze niet gemakkelijker maakt, maar dat is een ander verhaal
(ik dacht aan een electro 3 met een lead 2XR )

Spock4

Killercombinatie.
Als je voor 88 toetsen wilt gaan, wordt het sowieso NS88 EX + Nord Wave, wil je Clavia blijven. Ben je voor 1 octaaf meer ineens het dubbele kwijt ;)... Heb je wel multitimbraliteit, effecten én uitgebreidere samplemogelijkheden...

ik dacht aan een electro 3 met een lead 2XR

Ik zou dan zeggen een Electro 3 en een 2e hands Nord Lead 2, dus de toetsenversie (NIET de X, niet omdat die niet goed is maar scheelt bijna geen reet, sommige vinden de 2 lekkerder klinken. Maar je vind ze voor weinig tegenwoordig) ...je zal geen spijt krijgen van een toetsenbord aan je Nord Lead vast hoor (en zelf met toetsenbord eraan wegen die dingen geen ruk)

mooie setup. Mixertje erbij, alle 4 de slots van je Nord met hun eigen mono-output naar de tafel en gaan...super setup, zowel live als in de studio. Daarmee kan je elke gig aan (zo goed als dan he)

Ik kan wel aanraden om de Nord Lead door een effects processor te halen voor wat reverb/delay. Ik merk dat de Nord zó direct is dat het in de totale bandmix raar klinkt.

Dan klopt er iets niet met je mix danwel degene die aan het mixen is hoor. Als er reverb gewenst is dan kan dat natuurlijk altijd maar dat zijn geen oplossingen om je slechte mix te corrigeren. Een droge en directe sound kan ook zijn juist wat je wilt, al helemaal met analoge sounds. Effect gebruik is wel te gek ook maar dan als sound!

Ik bedoelde meer te zeggen dat het af en toe iets té direct klinkt, waardoor de synth meer óp de mix lijkt te liggen dan erín. Als dat is waar je naar streeft is dat natuurlijk helemaal prima (zoals bij een solo o.i.d.)

Je sounds goed levelen t.o.v. elkaar, master volume laten staan op 3/4 (voluit kan ook maar met 3/4 heb je altijd wat speling om een push te geven waar nodig)...per sound goed je filter afstellen en (als je met presets als uitgangspunt voor je basissounds werkt) gecontrolleerde sweeps bijvoorbeeld doen d.m.v. een morphgroep(en) zodat je een vastgesteld min en max hebt.

En als je zo effecten gebruikt (zoals bijv de galm die je voorstelde) kijk of je die via sync kan laten lopen met je presets van je Nord, of los presets kan schakelen of in ieder geval hands-on controle hebt over je effecten bak

Back