Ableton: Launching clips

plug-in

Ingeburgerd
Ik heb een vraagje i.v.m. het launchen van clips in ableton.
Ik vroeg me af of het mogelijk is om nadat je een clip hebt gelaunched in session view, meteen de clip eronder te selecteren om af te spelen met dezelfde control knop. Ik heb namelijk geen controller met genoeg knopjes om al die clips toe te wijzen.
Wat ik me ook af vroeg is of iemand een plug-in of een manier weet om een backspin in ableton na te bootsen?
Alvast erg bedankt!

heb je geen keyboard, per octaaf 12 clips aansturen ;)

Er zijn meerdere opties;
* Je kunt toetsen van je toetstenboard linken aan de clips en zo launchen.
Via de 'keytoets' word alles oranje nu kun je een cilp aanwijzen en linken aan een toets.

* Je kunt ook followactions gebruiken. Dit doe je via de Launchtoets links onderin het scherm. Speel hier maar eens mee.

Follow actions is niet echt wat ik zoek. Hierbij wordt de volgende clip gelaunched na een bepaald aantal maten. Maar misschien is het gewoonweg niet mogelijk wat ik zoek. Ik zoek nog even verder, maar toch al erg bedankt voor de tips.

Je toetsenbord bied uitkomst.
Link de bovenste clips aan letters van je toetsenbord.
(of keyboard uiteraard)
Gebruik dan de pijltjes toetsen en enter om naar beneden te gaan.

Een soort nextfunctie wat jij beschrijft zit er volgens mij niet in.
Geen slecht idee overigens.

Kijk eens naar de APC40.... Is ie g@il of niet?

je kunt toch gewoon twee knoppen gebruiken voor scene up en down (verticaal scrollen) en dan 1 knop per kanaal voor track launch. Je hoeft niet voor elke clip een aparte controller aan te wijzen.

De scene up en down knoppen kun je trouwens alleen zien als je in midi map mode zit.

Is inderdaad ongeveer waar ik naar op zoek ben. Erg bedankt!
Maar ik vroeg me af hoe ik dan die clip launch kan toewijzen zodat je enkel de geselecteerde clip afspeelt en je niet iedere clip hoeft toe te wijzen.
Moest je me hierbij kunnen helpen zou dat super zijn.

Ok dat heb ik dus al gevonden :) was vrij simpel eigenlijk.
Ben nu op zoek naar hoe je dat scrollen kunt toewijzen.

als je in midi map mode zit, zie je in je master kanaal (helemaal rechts) waar je dus je scenes kan triggeren, onder het "stop clips" knopje, de scene up en scene down knoppen verschijnen (pijltje naar onder en naar boven).

Back