Wat te doen met DBX 266XL compressor?

Nou, ik heb al gewoon 6,5 jaar een DBX 266XL compressor in m'n rackje hangen, maar eigenlijk heb ik er tot nu toe vrij weinig mee gedaan.

Ik heb hem wel eens gebruikt op snare tijdens mixing (echte snare) en dat werkte best lekker. Ook wel eens een keertje gebruikt op een leadsound uit de Virus en dat was ook best leuk (om een attackje te creëren).

Maar goed, ik zou wel eens willen weten wat jullie ervaringen zijn met deze compressor. Is deze bijvoorbeeld goed toepasbaar op vocalen, basslines, kicks etc...?

Kortom, DBX 266XL-ervaringen?

909 doorheen jagen. Hij lijkt veel op een 166xl alleen heeft hij geen limiter.

weggooien en een betere compressor kopen.

:D

Ja ik weet het. Ik heb er jaren geleden eens mee geëxperimenteerd op een kick (909 achtig) en ik kreeg er niet veel fatsoenlijks uit. Het werd juist een beetje een flauwe hap.

Maar daarom ben ik ook juist benieuwd naar voor welke doeleinden deze compressor nou juist wel geschikt is en dan is het altijd leuk om ervaringen van anderen te vernemen!

:D

Ja ik weet het. Ik heb er jaren geleden eens mee geëxperimenteerd op een kick (909 achtig) en ik kreeg er niet veel fatsoenlijks uit. Het werd juist een beetje een flauwe hap.

Ook niet dmv sidechaining? Kick/bassline?

ja gut, Als ik me niet vergis is die compressor er om iets met de dynamiek van het ingangssignaal te doen. lekker dynamisch, zo'n 909 kick.

Ook niet dmv sidechaining? Kick/bassline?

Ja, maar als ik wil sidechainen doe ik dat wel in m'n daw of in m'n d8b.
Daar ga ik niet ontzettend moeilijk voor doen om de sidechain in van de DBX aan te sluiten...

Nee, het gaat me juist om de gewone compressie van de DBX, waar die lekker voor is en waar niet voor.

Doet goed wat je ervan kan verwachten in die prijsklasse en dat is handig voor weinig compressie ergens op gooien, oa inderdaad acceptabel bij geluiden met een beetje attack en redelijk mid-hoog/hoog...comprest, kleurt maar niet te controlleren en op een cheapo manier...erg functioneel in een live rackje. Deze bak koop je niet voor de bijzondere sound of uitmuntende kwaliteit dus specifieke toepassingen zijn er mijns inziens ook niet, en is afhankelijk van smaak.

Kheb dan een 166xl maar ik vind dat echt wel leuke, lees creatieve, compressors.
Ik vind vooral de snelle gate erg goed op die dbx compressors.

Ik gooi idd dan meestal gewoon de hele 606 er doorheen om de 808 te ondersteunen.
Maar ja, je moet ook verder proberen te kijken met zo'n ding dan dat je neus lang is.

De creatieve toepassingen van zo'n 2xmono compressor met sidechain zijn eindeloos.
en of het klinkt.. tja, dat is voor iedereen anders.

Back