Hoe verstuur ik midi messages vanuit Motif XS?

Boutrosbrother

Stamgast
Ik kocht net een Akai vintage rack-synth, en een reeks functies op die rack kunnen enkel geactiveerd worden via midi messages die je aan die bak geeft. in de handleiding vind ik enkel de messages (zoals bijvoorbeeld "Bn 5B vv" met daaronder "vv=00-7F (0-127)" voor een bepaalde functie)

Weet iemand hoe ik deze boodschap kan versturen vanuit een Yamaha motif XS? Ik snap er niets van, en in de handleiding vd Yamaha vind ik ook nergens dergelijke codes. Nochthans is de Yamaha ongetwijfeld geschikt om dergelijke externe synthracks te bedienen, ook via midi.

Iemand inzicht daarin?

bedankt,

grts, Boutrosbrother

Ik betwijfel of dat kan eerlijk gezegd. Dit soort system exclusive messages kunnen meestal alleen worden gegenereerd door een dedicated (PC) sequencer of (familie van) het apparaat zelf.

Zou iemand weten hoe ik het met een computer kan? Ik gebruik cubase AI4.
Vreemd dat een hele reeks functies slechts op die manier te bedienen zijn.. nogal omslachtig lijkt me..

hopelijk weet iemand hoe dit moet?

grts,

boutrosbrother

In Cubase kun je mixermaps maken die dat soort midi sysex kan versturen.
Wellicht dat je die dan aan controllers van je Motif kan knopen.

Zou iemand weten hoe ik het met een computer kan? Ik gebruik cubase AI4.

ik denk niet dat cubase AI midi device maps ondersteund. Ik heb ai4 wel gekregen bij mijn xs, maar die gebruik ik zelf niet, dus ik kan het niet controleren. Maar de 'budget' versies van cubase 4 ondersteunen het ook niet, dus ik denk ai4 ook niet.

De enige optie die je in ai4 hebt volgens mij is de sysex waarde invoeren aan het begin van de part.

Dit soort system exclusive messages kunnen meestal alleen worden gegenereerd door een dedicated (PC) sequencer of (familie van) het apparaat zelf.

SysEx data wordt natuurlijk enkel geïnterpreteerd/begrepen door een specifiek MIDI apparaat ... maar het opnemen/versturen van Sysex kan met elke sequencer want Sysex data is gewoon onderdeel van de MIDI-standaard.

Een Motif sequencer kan dus zonder problemen sysex data ontvangen/verzenden voor andere MIDI-toestellen. Zelf doe ik dit regelmatig met mijn Access KB die data dumpt naar de Motif sequencer (en omgekeerd)

In Song Edit kan je bv. Sysex data invoegen via EDIT-INSERT EXCLUSIVE

en in de handleiding vd Yamaha vind ik ook nergens dergelijke codes.

Bij de Motif zit normaal ook een Data List boekje waarin alle sysex parameters van de Motif worden uitgelegd (saaie lectuur dat wel)

http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/emi/english/synth/motifxs_en_dl_c0.pdf
http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/emi/english/synth/motifxs_en_dl2_b0.pdf

Als je veel sysex data moet invoeren is het wellicht handiger (lees: sneller) om dit met een software sequencer te doen maar het kan dus prima op de Motif zelf.

Back